{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.494 visninger | Oprettet:

straffelov om trusler {{forumTopicSubject}}

dont judge me! siger jeg lige til at starte med. jeg skal bruge jeres hjælp da jeg ikke selv kan finde ud af at kategorisere en hændelse jeg har været ude for. historien lyder sådan her: jeg indgik en handel med en ven (vi kalder ham lige Bo da jeg ikke vil offentligøre nogle navne da jeg SKAL have loven på min side i det her) som gik ud på at jeg fik hans knallert som har kostet ham ca 5500 kroner i bytte mod min cykel til en værdi af ca 3000 som jeg havde den til salg for på det tidspunkt (der lå omkring 5000 i den) og så ville han få 2000 kroner oveni når jeg havde de penge. det skal nævnes at jeg på det tidspunkt gik i skole og fik SU. så for at være flink fordi han er en god ven lagde jeg 500 oveni handlen så han i alt skulle modtage 2500 kroner fra mig. jeg betalte ham for ca 2 måneder siden de 1000 kroner og jeg gav ham cyklen og så fik jeg knallerten med hjem. de resterende 1500 skulle så ha kommet når jeg fik min SU. men da jeg blev smidt ud af skolen nåede jeg ikke at betale ham de 1500 som skulle komme fra min SU. jeg fik så for 2 uger siden skrabet 400 sammen som hans så fik. jeg har imellem tiden byttet knallerten til den cykel jeg har til salg nu. og jeg forklarede ham pænt at jeg ville sige til når jeg havde de resterende 1100. siden da har jeg sat cyklen til salg og jeg har mulige købere på den og det fortalte jeg ham for en uges tid siden. så skrev han her til aften at han SKAL have de penge den første. så svarer jeg pænt at han får dem hvis jeg har fået solgt cyklen ellers kan jeg ikke have dem den 1. (1 december) så fortsætter han med at det er mit problem og ikke hans problem han SKAL bare have dem den 1. så siger jeg ok men jeg har dem kun hvis jeg får solgt cyklen til denne her mulige køber den 1. (det burde da ikke være så svært at forstå vel gutter?) så bliver han ved og ved med at det ikke er hans problem og bla bla bla. og så siger han at jeg har til den 1. og at den første er DEADLINE (se nu bliver det underligt? det tager jeg lidt som en trussel? hvordan ville i tolke det?) og så siger jeg at han ikke kan få en klejne hvis jeg ikke får solgt den cykel (jeg har igennem hele mig og ''bo's'' samtale prøvet at forklare ham at han får de penge hvis jeg får solgt cyklen) så begynder han at svine mig til og der bliver jeg så flabet overfor ham. så ringer han mig op og vi snakker lidt. og han er på røven og det er mit problem at han er på røven. bo modtager 5500 af kommunen tilføjer han i denne her samtale. men jeg husker tydeligt at han har fortalt mig at kommunen også betaler el, vand og varme i den lejelighed han bor? så hvordan kan næsten 5500 gå til regninger når kommunen betaler næsten alt for ham? det er hans påstand at han samtidig skal betale regninger for lejeligheden. også ha bo ikke råd til mad. så tager hans voksne værge som man skulle tro havde en smule fornuft, telefonen og begynder at råbe ad mig at jeg har til den 1. til at skaffe de penge og de SKAL absolut være der den 1. så prøver jeg pænt at forklare hende at jeg har en cykel til salg som jeg nok henter 3000 hjem på den 1. og så kan jeg nok godt betale bo de 1100 HVIS jeg får solgt cyklen hvilket jeg ikke kan love at jeg gør. men jeg skal da prøve så godt jeg kan. jeg tilføjer at jeg derudeover kan prøve at låne pengene af min far hvis ikke jeg får solgt cyklen. så råber hun videre i samme tone og siger direkte (og jeg citere) ''de penge skal du have klar den 1. vi sætter grænsen og du skal ikke prøve at have dem du SKAL have dem!'' så prøver jeg igen pænt at forklare hende at jeg ikke kan love at jeg får solgt min cykel men jeg vil gøre mit bedste for at få den solgt evt gå ned i pris så jeg kan få betalt de penge som jeg skylder bo. men jeg kan stadig ikke love noget? det er jeg jo ikke herre over. altså hun kan jo helle ikke trække et fugleskræmsel ud af røven hvis jeg bad hende om det. det er jo ren logik! så spørger jeg så ''hvaaaaa... skal jeg tage det her som en trussel eller hvad? for jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad du mener med det du siger der?'' så råber hun at jeg kan tage det som en trussel hvis det er det jeg vil og det er sådan jeg opfatter det. og det lød ganske truende. jeg må indrømme at jeg er lidt bekymret for hvad de finder på af ting og sager hvis jeg ikke får solgt den cykel eller kan låne pengene af min far? men man forventer vel heller ikke denne her adfærd af et voksen mennesker som er værge for min jævnaldrende kamerat ''bo''. godt nok har jeg kun givet ham 1400 på de 2 måneder men det er da bedre end ingenting. og jeg har virkelig prøvet at skaffe de penge der. men som sagt jeg kan ikke love noget!?. men hvad synes i jeg skal gøre? jeg håber at jeg får solgt den cykel så jeg kan betale ham. ikke fordi jeg er bange for ham eller hans værge og alle de stoddere der sværmer rundt om røven på hende. men alligevel de har jo glemt hjernen et eller andet sted i livet så lidt bekymret er jeg da? og jeg er da bestemt ikke meget for at skulle op i den lejelighed. hvem ved hvem der venter deroppe? men ja hvad synes i at jeg skal gøre ved det her?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  straffelov om trusler
  • #1   30. nov 2011 hvis jeg havde optaget den havde jeg ringet til politiet med det samme, glemte at tilføje at jeg selv ''truede'' med at jeg kun ville give ham den originale gæld altså ikke 2500 i alt men 2000. og da bo og hans værge hørte det blev de meget sure. men jeg begrundede det også og kunne argumentere for jeg kun skylder ham 650 ifølge den originale handel. handel er ikke på papir. men jeg vil foretrække at gøre det ærligt. jeg for ikke noget æres mæssigt ud af at snyde ham for de 1100 (650) men hvis jeg får solgt cyklen giver jeg ham de 650 og forlanger en undskyldning før jeg giver ham de sidste 500 som han ikke er berettiget til. og jeg får bare nogle venner til at køre mig op til hans blok i bil og så må han selv komme ned og hente dem igennem vinduet. men ringer de igen optager jeg det hele og kommer der det mindste der kunne minde om en trussel melder jeg det. mht til værgen forholder det sig sådan her: hu er en gammen veninde til bo's mor som har ''overtaget'' bo og hans søster efter at moren har fået en kæreste/mand som børnene ikke kan leve sammen med fordi de bogstaveligt talt hader hinanden og de fungere bare ikke sammen. så hun har vel fået ''fuldmagt'' over børnene.

  • #2   30. nov 2011 Ærligt talt så er det dit problem!!!! Hvis skyld er det at hen ikke har fået sine penge endnu?? Det må jo være din skyld, da det jo højst sandsynligt også er din skyld du er blevet smidt ud af skolen? Kan ikke se problemet og syntes sådan set du burde ha betalt som lovet. uanset om du får SU eller ej. Så må du få fat i pengene fra familien.

    Har selv været ude for noget lign den gang jeg gik i handelsskole og havde lånt en fra klassen 150,- (de havde penge nok i hans familie) og han havde ingen penge sagde han og der gik flere uger og da jeg kun fik su og ikke boede hjemme havde jeg absolut ingen penge og havde brug for de penge ellers kunne jeg ikke købe mad til sidst på måneden. Så syntes faktisk han er i sin gode ret til at fortælle dig hvad han mener om at du ikke har betalt.

    Og til sidst er der altid 2 sider af sagen/sandheden.


  • #3   30. nov 2011 "Hvis du ikke har lavet noget papir på aftalen er den ikke juridisk bindende"!!! Det har du da helt syr på kan jeg hører!! Det er lidt tosset at vejlede folk i love hvis man ikke kender dem smiley En mundlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig aftale, det er der ingen forskel på. Dog er det sværere at bevise en mundtlig aftale. men det gør den absolut ikke mindre gældende. og her er der jo nu flere vidner som kan bekræfte at der har været en aftale om tilbage betaling og om hvor maget dette beløb var. Så det er da ikke svært at bevise.

  • #4   30. nov 2011 allan B: jeg blev smidt ud af skolen fordi jeg lå syg i en uges tid og jeg 2 af dagene ikke fik meldt mig syg i tide. jeg har helt ærligt knoklet for at skaffe de penge der. jeg skylder også min mor nogle penge og den gæld har jeg lagt til side for at betale ''bo'' selvom jeg har skyldt min mor de penge i længere tid. men det der her handler om er ikke hvor vidt det er mit problem eller ej. (det er lige så meget hans. kan fortælle dig at ''bo'' ikke bruger de penge han får af kommunen på de ''regninger'' han snakker om. to af mine andre venner sidder flere gange om ugen oppe hos ''bo'' og ryger hash og æder sig fede på ''bo's'' regning) sagen er at hans værge ifølge mit hovede indirekte har truet mig og derfor har jeg bedt forummet om hjælp til hvad jeg skal gøre ved det. ærligt talt er jeg mere på røven en ''bo''. han får 5500 kroner om måneden af kommunen. han har fået legelighed på kommunens regning. han er igang med en uddannelse hvor han også får løn for at gå der. jeg har derimod ikke en rød reje på lommen, jeg er blevet smidt ud af skolen på et dybt åndsvagt grundlag. jeg har søgt 21 jobs. har ikke fået 1 svar. som jeg ser på det har ''bo'' skabt en unødvendig konflikt.

  • #5   30. nov 2011 Allan B

    En mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, dilemma kan dog være hvis der ingen vidner er hvor ene part nægter kendskab til aftale, i den situation her er sagen dog modsat, der er masser af beviser som kommer fra "skyldner" (denne tråd´s indlæg).

    Jeg forstår dog begge sider af sagen, det er aldrig let hvis ens indtægt er væk eller noget andet kedeligt er sket så man ikke kan overholde aftalen men på den anden side er det jo ikke den anden parts problem en aftale er en aftale mundtlig som skreven.

    At den anden får tilskud osv er en dårlig begrundelse i min verden, vedkomme har jo også et liv og regninger som skal betales og er på skideren fordi hans tilgodehavende var en del af finanseringen.

    Uanset hvad er det dog ikke okay med trusler om alverdens ting særlig ikke hvis man som skyldner har hold den anden part informeret løbende om problem.

    Mit råd er klart, snak med familien om problem og få det ud af verden i en fart, gælden er der og aftalen er ikke overholdt uanset hvilken grund der så en måtte ligge som forklaring.


  • #6   30. nov 2011 Et par afsnit kunne være RIGTIG dejligt. Mine øjne er allerede træt af at se på teskten, efter den første linje. o_0

  • #7   30. nov 2011 Egentlig syntes jeg også at det er dit problem, ærgeligt at du blev smidt ud af skolen, men at love penge ud som man ikke har, er det ikke en smule tåbeligt?!
    Du kan da være fuldstændig ligeglad med hvad "bo" bruger sine penge fra kommunen på, det er jo ikke kommunens ansvar at betale din gæld i en intern handel. Sådan kan man ikke dreje den.
    Du lyder da som en fornuftig én, så hvorfor ikke spørg din far om penge, eller gå ned i banken efter dem. Det er jo dit problem, kan godt se at det er træls for dig!


  • #8   30. nov 2011 Og kan se i din annonce at du også bytter med luftgevær?! Måske skal du også bare lære at prioterer anderledes i livet.

  • Martin U
    Martin U Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 38 Svar: 65
    #10   30. nov 2011 Du en idiot jo?

  • #11   30. nov 2011 slias T. ja jeg bytter mod et luftgevær med penge oven i! og da jeg lavede annoncen var det jo heller ikke kommet så langt ud som det er nu .jeg har en mulig køber på 3000 kroner og en luftpistol i bytte som jeg venter svar på og det sagde jeg også til ''bo'' da jeg fik det bud for ca 10 dage siden og det var fint med ham at jeg højest havde dem der. men jeg kan jo stadig ikke være 100% på at få den solgt der og det var han også klar over og det prøvede jeg også pænt at forklare ham og hans værge igår.

    jeg ved uden mærket godt at jeg skulle ha betalt de penge så hurtigt jeg kunne. men eftersom at jeg kun har haft de 1400 i løbet af den tid så har jeg jo ikke kunne betale mere end det? jeg bad jer om hjælp til at vudere om hvor vidt jeg skal bland politiet ind i det her fordi jeg føler mig truet. jeg har ikke bedt jer hate på mig fordi jeg ikke har betalt de penge jeg skulle og jeg har jo prøvet så godt jeg nu engang kan at få betalt dem så hurtigt som muligt. prøv lige at se tingene i større perspektiv før i bare konkludere at jeg er en idiot. det skal siges at aftalen lød sådan her: knallert til mig cykel og 2500 til ham. de 1000 fik han så samtidig med cyklen og resten skulle jeg bare give ham så snart jeg havde dem. de skulle bare komme så hurtigt som jeg kunne skaffe dem. der var ingen aftale om nogen deadline eller tidsfrist.

    jeg kan udmærket godt forstå at han er sur over at der er gået 2 måneder og at han kun har modtaget de 1400. men jeg har stadig prøvet at få skaffet dem så hurtigt jeg kunne. og ville i selv forvente at det ville komme ud i noget lign det her hvis i lavede sådan en handel med en af jeres VENNER?


  • #12   30. nov 2011 Synes sku godt nok det lyder som noget værre mudderkastning det her..... Hvor meget er det du skylder Bo??

  • #13   30. nov 2011 fucking sølle 1100... synes selv at der et ligelovligt åndsvagt beløb at bruge så mange kræfter på at få fat i. jeg er jo igang med at skaffe dem/jeg prøver så godt jeg kan og mere kan jeg jo ikke gøre? det er åbentbart bare ikke nok for ham og hans værge...

  • #14   30. nov 2011 det er jo lidt dig der ikke overholder aftalen med jeres mellemværende.
    havde klart bedt hende værgen lukke r...n og fise af helvedes til.


  • #15   30. nov 2011 Kan kun håbe at du har lært ikke at købe noget uden at have pengene først. Og trist at han nu skal lide under hans godtroenhed.

    Uanset om du er smidt ud af skolen eller lign....så syntes lige at du skal låne de penge af dine forældre eller finde dig et job....hurtigt og se at tage din uddannelse seriøst


  • #16   30. nov 2011 jakob K har du læst alle indlæg i denne her tråd? jeg har en gæld til min mor i forvejen hun låne mig nok ikke nogle penge før jeg har betalt dem så det er et no go. min far har heller ikke råd til at låne mig pengene pt det snakkede jeg med ham om idag. har bogstaveligt talt søgt 21 jobs som jeg har skrevet hvis du skulle ha overset det. jeg har ikke fået et eneste svar endnu. arbejdsmarkedet har åbenbart ikke råd til at betale voksenløn pt. jeg har i princippet holdt min del af den aftale jeg havde med ham. at han får pengene så snart jeg har dem. han har også fået over halvdelen. jeg kan ikke rigtigt gøre mere pt?

    jeg håber meget på at jeg får solgt den cykel så jeg kan få betalt ham. jeg har kørt handler som denne flere gange før med andre venner og der har aldrig været noget problem fra deres side af. hvis jeg skylder penge til venner så skaffer jeg dem så hurtigt jeg kan. det er ham der har ændret aftalen uden videre. jeg har holdt ham informeret om hvor langt jeg er med de penge og der har heller ikke været noget problem før de begyndte at opføre sig truende overfor mig. jeg prøvede at forklare dem at jeg har gjort mit bedste og at jeg højest sandsynligt havde pengene den 1 december men at jeg ikke kunne love noget. der kræver de så at jeg har dem. jeg er ikke herre over om køberen til min cykel køber den men hvis han gør som jeg håber på så har jeg dem ellers har jeg dem ikke og mere kan jeg jo ikke rigtigt gøre der? de sagde sådan her ''du har bare de penge den første der ikke nogen diskussion du har dem bare!''? og igen prøver jeg pænt at forklare dem at jeg nok godt kan have dem der men at jeg ikke er sikker og mere kan jeg ikke sige til det pt. hvad skal jeg ellers gøre? jeg kan ikke tvinge nogen til at købe hvad jeg har til salg. jeg kan ikke låne dem af mine forældre. og jeg kan ikke rigtigt gøre andet så?


  • #18   30. nov 2011 Du skriver jo selv "Fucking sølle 1100kr" Så hvorfor ikke skaffe dem, Syntes da virkelig at vi ser det i et større perspektiv, hvis der var gået 2 måneder og jeg ikke havde fået pengene efter en handel, så var det sku dig der var blevet anmeldt til politiet.

  • #20   30. nov 2011 om jeg har brug for et grammatik kursus eller ej er irreleven. hvis jeg kunne skaffe dem havde jeg jo også nok gjort det. men i har åbentbart ikke læst det hele ordentligt igennem. men fuck det her forum jeg gir op. tak til dem der gad at hjælpe smiley

  • #22   30. nov 2011 ok bare til din orientering er jeg pænt care med hvad der ender med at stå i tekstboksen. jeg har et problem her jeg gerne vil have lidt hjælp til så derfor bliver der skrevet meget hurtigt på tasteturet. det er ikke en novelle eller en stil der skal afleveres som jeg får en karakter for så komma'erne kan jeg sagtens undvære og det lader til at selvom der er visse stavefejl i det jeg har skrevet har du formået at læse det alligevel smiley no hard feelings.

  • #24   1. dec 2011 grammatik/stavefejl du ved hvad jeg mener..... eller? men fuck denne her tråd jeg orker ikke mere diskussion smiley

  • #26   1. dec 2011 tusind tak kenneth smiley Barney... you got F'd in the A smiley

  • Torben K
    Torben K Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 4
    #28   1. dec 2011 For mig at se er der flere problemer i det her. Det er naturligvis en penibel situation du er kommet i, men for at vurdere det strafferetligt må man forholde sig til fakta. Jeg er ikke jurist, men jeg vil gerne komme med mit bud på en vurdering af sagen.

    For det første er du nødt til at se isoleret på dette tilfælde. Det gør ikke nogen forskel, hvad du tidligere har handlet med, under hvilke betingelser, hvilket forhold sælger eller køber har til dig.

    For det andet er det rigtigt, at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, men problemet er, at den er meget sværere at bevise. Det betyder også, at aftalen er bindende for din part, og at du er blevet smidt ud af skolen og har mistet din indtægt, er for så vidt ikke Bos problem. Jeg kan dog sagtens forstå, hvorfor du mener, at han burde kunne forstå din situation, når i nu er venner. Det vil være dit ord mod hans medmindre der var andre til stede, som kan bevidne aftalens betingelser.

    For det tredje synes jeg generelt, det er en dårlig ide at sælge noget, som man ikke ejer. Som jeg har forstået det, købte du knallerten for 5.500,-, hvoraf han fik en cykel til 3.000,- og lovning om, at du ville betale ham de resterende 2.500,- i kontanter. Du har så over to omgange afbetalt 1.400,-, så du nu skylder ham 1.100,-. I mellemtiden har du så byttet knallerten til en cykel, du har sat til salg. Korrekt?

    Da der ifølge dig ikke var aftalt en betalingsfrist, tror jeg ikke, at Bo kan kræve pengene, som du beskriver det.

    Med hensyn til trusler står der i straffelovens § 260, stk. 1, nr. 1:

    Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes for ulovlig tvang den, som

    1) ved vold eller ved trussel om vold, om betydelig skade på gods, om frihedsberøvelse eller om at fremsætte usand sigtelse for strafbart eller ærerørigt forhold eller at åbenbare privatlivet tilhørende forhold tvinger nogen til at gøre, tåle eller undlade noget,

    hvilket i tilfælde betyder, at Bo skal have truet dig med vold og på den måde tvunget dig til at betale pengene d. 1. december. Hvis du anmelder det til politiet, skal du sikkert kunne dokumentere, hvori truslen ligger, og hvordan den er blevet udtalt. Det vil selvfølgelig være bedst, hvis du kan medbringe en optagelse eller et vidne, der kan bekræfte, hvorledes Bo har truet dig. Nu kender jeg hverken dig eller Bo, men min subjektive vurdering af Bos udtalelser synes jeg ikke er en trussel om vold.Det er nemlig sådan i dansk strafferet, at man kun kan straffes, hvis man har haft forsæt. Det betyder, at Bo skal have sagt, hvad han har sagt, med den hensigt, at truslen skulle tvinge dig til at gøre noget.

    I dag er det så den 1. december. Har Bo henvendt sig igen? Eller har han gjort noget, som kunne have ligget implicit "truslerne"?


    Det kunne nu også være meget interessant at høre Bos version.


  • #29   1. dec 2011 jeg har snakket med ham idag od det lyder ikke som om at han er særligt sur det var mere værgen der fik et flip. men han sagde at kendte nogen som godt ville købe cyklen til 2000 og så sagde jeg at han skulle prøve at spørge dem om de ikke vil smide 3000 det er trods alt en dyr cykel til 7-10000. ham jeg byttede med sagde at han den havde kostet ham ca 7000 at bygge og det var foruden forgaflen som han havde i forvejen og den ligge på en nypris af ca 3500. men han ville i hvert fald skrive/ringe så snart han havde fået et svar fra de mulige købere han kender og jeg sagde at jeg ville skrive/ringe når jeg hørte noget fra min køber. men det er intet sket siden? så jeg går ikke ud fra at han har fået noget svar og jeg har heller ikke fået nogen svar endnu fra min/mine købere. men der har ikke været direkte trusler kun det der at hvis jeg tog som en trussel så måtte jeg tage det som en trussel. men holder jer lige opdateret med hvad der sker i løbet af i aften/imorgen.

  • #30   2. dec 2011 det kunne være ret så sjovt. men hans mor er ikke noget at råbe hurrah for såååå smiley ej jeg holder mig tilbage i det her og viser mig som den voksne. smiley

  • #31   3. dec 2011 På en måde er det din egen fejl, har selv prøvet at have en aftale med en kammerat der ville købe min computer, og aftalte med ham at han bare kunne give mig pengene hen af vejen bare jeg fik dem han tog den så med på en tur med klassen hvor en ukendt person kom til at ødelægge skærmen på den, og han siger det ikke er hans skyld, men det er det jo da det er hans ansvar når han tager en skrøbelig computer med. han tog den så med hjem til hans far som han påstod kunne lave computer og han lavede helt, kage i den så han gav mig den tilbage med en defekt skærm og en ødelagt slut knap så kan ikke bare sætte en anden skærm til. så nu har jeg lært at man skal have ting på skrift da man ikke altid kan stole på folk selv nogle som man har været meget sammen med. livet er surt engang imellem smiley

  • #32   3. dec 2011 Man læser denne tråd om en gut der er kommet i knibe med økonomi til en kammerart, ha er på skideren for gæld skal betales tilbage og ingen penge har (siges det) for kigger man i denne tråd (startet efter den tråd vi er i nu) så kigger man efter en ny ramme man vil bygge en cykel på http://cykelgalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=25309
    Meget troværdig fyr ham Bille L (læs ironisk).


  • #33   3. dec 2011 carsten G kan godt se hvad du mener smiley men jeg har da altid lov til at kigge efter en ny ramme smiley det kunne jo være et ønske i julegave ikke? selvfølgelig betaler jeg min gæld før jeg køber nye ting smiley

  • #34   3. dec 2011 Hva så med at ønsk dig penge til at tilbage-betale-ham istedet?!

  • #35   3. dec 2011 det gør jeg nok også hvis jeg ikke får solgt min cykel inden da men jeg har også en stor familie så der skal nok komme penge nok til ny ramme og gæld smiley

Kommentér på:
straffelov om trusler

Annonce