{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.112 visninger | Oprettet:

Daniel J
Daniel J
Tilmeldt:
24. mar 2014
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 11

Første MTB ! {{forumTopicSubject}}

Hej Cykelgalleri folket !

Jeg skal have mig min første MTB, og da jeg ikke ved om det er noget for mig bliver det en billig en. Jeg ved at det nok skærer i ørene på mange af jer, men jeg har tænkt mig at købe en fra Harald Nyborg til omkring et par tusinde.

Og bare rolig, hvis det er noget for mig, så køber jeg selvfølgelig noget ordentligt senere smiley

De har to i Harald Nyborg jeg vakler lidt imellem.

Denne : http://www.harald-nyborg.dk/p6428/busetto-grande-29-27-gear

Og denne: (link fjernet)

(Størrelsen skal i ikke lige tage jer af)

Det jeg godt kan lide ved den første er at man kan låse forgaflen til når man skal køre på vej eksempelvis. Også har den skivebremser, men ved ikke hvor vigtigt/godt det er ?

Ved nummer to, kan jeg godt lide dens affjedring i stellet, men dette kan måske også være noget skrammel der bare går i stykker efter et ugers brug?

Cyklen skal ikke udelukkende bruges til tærren kørsel, men nok mest vejkørsel, med lidt tærrenkørsel engang imellem.

Hvad ville være det bedste valg imellem disse to?


Kommentarer på:  Første MTB !
  • #1   24. mar 2014 Ja det skriger I mine øre.... Men skal du vælge en af dem skal det være denne her busetto-grande-29-27-gear.
    Du får intet glæde af at den anden er en fully. Til den pris er du bedst tjent med så lidt afjerdering som muligt, da det er så dårligt at det ikke hjælper dig.


  • #2   24. mar 2014 Den første: måske, hvis du kun skal et smut efter rundstykker hver anden søndag, er villig til at justere gear og bremser i et væk og er forberedt på, at den mindste lugt af fugt og så får du overfladerust, og der ud over er forberedt på godt med motion når den skal slæbes op af bakker...

    Den anden: nope, ikke om jeg så fik penge for det ville jeg cykle på den i skoven!

    Jeg er ked af at sige det, men hvis du ikke er villig til at ofre mere end 3000 så allier dig med en cykelkyndig ven, en god portion tålmodighed og dba!


  • #3   24. mar 2014 Som du også selv siger, så skærer det i ørene når folk siger, de ville købe cykler fra Harald Nyborg og lignende. Affjedring bagtil er fuldstændig spild på sådanne cykler, da det oftest resultere i flere problemer og knapt kan mærkes. Det er lige ved jeg hellere ville råde dig til at smutte ind og købe en ny Trek 3500, som efter en snak med cykelhandleren nok kan købes for 3.000 eller en brugt cykel på DBA, da du så får noget du egentlig kan bruge i skoven. Harald Nyborg cyklerne vejer desuden et halvt ton, så de bliver rigtig hårde at komme rundt på..

    Noget af det vigtigste du skal kigge efter, når du kigger på så billige og, undskyld jeg siger det, dårlige cykler, er at en del af dem faktisk ikke er lavet til at køre i skoven. Kig derfor efter advarsler mod skovkørsel på stellets klistermærker og i manualen hvis du ender op med at købe en Harald Nyborg cykel..


  • #4   24. mar 2014 http://www.dba.dk/specialized-rockhopper/id-1006242960/
    Har brugt under 1 min på dba.
    Ved ikke om den passer I størelse. Men klart et bedre bud end det du kigger på.


  • Daniel J
    Daniel J Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 11
    #5   24. mar 2014 Jakob S - Jeg har godt nok også tænkt på det. Tænker også at det sikkert bare går i stykker når det er sådan noget billigt noget.. ! Så indtil videre går jeg efter Busetto'en som du også siger..

    Kan du kort forklare mig hvad fordelen er ved skive bremser?


  • #6   24. mar 2014 Daniel: Jeg ved godt det virker som den nemmeste løsning at hente en fra Harald Nyborg, men cyklerne er af så dårlig kvalitet, at man nærmest ikke får dem hjem i huset, før de enten skal forbi en cykelhandler eller skrottes. Tro mig. Jeg har arbejdet i en cykelbutik i Aalborg, og har set tonsvis af næsten nye cykler fra f.eks. Biltema og Harald Nyborg, hvor gearskiftere, stel, forgaffel, hjul og diverse andre dele var begyndt at gå i stykker efter nogle få uger.

    Køb enten brugt eller køb et kvalitetsmærke i stedet for at spare lidt penge, som du alligevel ender op med at bruge på reparationer af cyklen. smiley


  • #7   24. mar 2014 Daniel#
    Skiver bremser bedre, men kan være lidt mere bøvlet at juster på. Normalt skal du ikke gøre noget det første ½ til hele år. De finds både med kabel træk og med bremsevæske. dem med væske er klart de bedste. Der kan løbende være en del justering I dem med kabel.

    Fælg bremse I denne prisklasse bremser ikke meget I vådt føre, men det er nemt at justere dem da det bare er et kabel og lidt fjedre.


  • #8   24. mar 2014 Glem alt om Harald "Skrald".
    Du får intet ud af den butik af værdi.

    Kig hellere efter noget brugt på www.dba.dk
    Den Jakob s linker til er Super smiley


  • #10   24. mar 2014 Det gør helt ondt at læse

  • #11   24. mar 2014 Skriv hvilken størrelse du forventer at skulle have, så er der som regel nogen som godt vil hjælpe.. Find en god brugt istedet

  • #12   24. mar 2014 http://www.fribikeshop.dk/Produkter/Cykler/Scott-Aspect-680.aspx

    Plus 100000000% bedre service/vejledning end Harald N


  • #13   24. mar 2014 Var ude og cykle lidt med en kammerat her den anden dag , han cyklede på sin Harald Nyborg mtb og jeg på min Focus mtb og han fik en del mere træning ud af den tur

    Så køb en Harald Nyborg det god træning smiley


  • Daniel J
    Daniel J Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 11
    #14   24. mar 2014 Johhny - Den kunne jeg godt gå med til !

    Tommy L - Hvordan kan jeg egentlig finde ud af dette? Jeg går ud fra det er noget man kan regne sig frem til på en måde ?


  • #15   25. mar 2014 Daniel, størrelse er baseret på skridtlængde og overkrop.
    Geometrien er ikke altid ens på stel, kan godt være en jungle at finde rundt i.
    http://www.bikesize.dk/mountainbike-mtb-cykler.php
    Kan bruges, men kun som vejledende.

    Netop derfor en forhandler er nyttig da de kan hjælpe så du får den rigtige størrelse.
    Skulle jo gerne passe og blive en god oplevelse smiley


  • #16   25. mar 2014 Hvis du har lyst til at slå dig selv halvt ihjel, så gå i Harald skrald..... Og kan kun sige at du aldrig bliver vild med at køre MTB hvis du køber en varehus cykel...

  • #17   25. mar 2014 Lån eller lej hellere en MTB og ta en tur med nogle erfarne ryttere, så du på den måde finder ud af, om det er noget du vil forsætte med, så har du heller ikke smidt et par tusind i skraldespanden smiley

Kommentér på:
Første MTB !

Annonce