466 visninger
|
Oprettet:
Luft vs fjederbagdæmper {{forumTopicSubject}}
Er der nogle der har erfaring, med at bruge en fjeder dæmper istedet for de normale lift bagdæmpere.
sep 2015
Følger: 6 Følgere: 37 Emner: 17 Svar: 307
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Fjeder vil være mere sensitiv / plush, men vejer mere og har (oftest) ikke lockout.
I vort flade Danmark kan jeg ik' få øje på fordelene med fjeder da man kan få rigtig fornuftige dæmpere på luft!
Men er sikker på at der kommer til at ske en udvikling de næste par år som peger mod fjeder på all-mountain & enduro cykler 👍
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
reducer rebound og evt. over i at lege med tokens (alt efter hvilken dæmper der er tale om).
sep 2015
Følger: 6 Følgere: 37 Emner: 17 Svar: 307
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Dæmperne med fjeder er som sagt ved at rykke fremad, og de er begyndt at komme med lock-outs og de optimerer på vægten 👍
Jeg overvejede kraftigt en Cane Creek DBCoil[IL]
Men de ved desværre hvad de vil have for den
mar 2009
Følger: 10 Følgere: 12 Cykler: 9 Emner: 1 Svar: 152
En Luftdæmper har oftest en mere progressiv dæmpning, og er ofte meget plush i starten og mere hård mod enden.
Producenterne har i årevis arbejdet for at lave luftdæmpere mere lineær... blabla... og her er vi i dag, hvor du kan fin tune din dæmper med volume reducers, compression, shim tuning etc. Husk også at de fleste dæmpere skal have 25-30% sag, ved korrekt opsætning. Ved tests og anmeldelser anbefales der nogle gange mere for bedst mulig dæmpning
Ja det er federe at, have en fjeder dæmper når du køre syd på. Men(alt efter hvilken cykel du har etcetc) du bliver nok træt af den til dagligt når du skal køre op af bakker i danmark.
Den (med mindre du køber en af de nye typer med firm modes, Dhx2, CC, RS nye etc) vil bobbe helt vildt, fordi den er meget aktiv.
Luftdæmpere vejer vel sådan(meget hårdt generaliseret) ca det halve. så det er vel ok, hvis man er sådan en vægtkn*pper type
Jeg har haft min nuværende dæmper og cykel i tæt på 1,5 år og naturligvis har den fået service og får regelmæssigt skiftet fluid.
Den bliver stort set kun brugt i den helt åbne position, og den har endnu ikk føltes som om den ikk kunne klare det jeg smed efter den(Jeg siger naturligvis det modsatte til min kone, sådan at jeg kan få tilladelse til at bruge penge på en anden dæmper )
Erfaringsvis skyldes den "dårlige" følelse af dæmper og gaffel, at brugeren ikk har sat det rigtigt op.
De mest hyppige fejl(Uden af kende dig og din cykel) er at folk putter ALT for meget luft i og sætter rebounden ALT for hurtigt.
Der til kan det heller ikk forventes at én indstilling er lige god til alle typer terræn eller alle ruter. Det kan være du skal ændre din Rebound en lille smule hver gang du cykler et nyt sted
Du må meget gerne dumpe noget information om din cykel, din dæmper, dæmperen service status, din kørestil, og din vægt. Så vil jeg gerne give et bud på ud fra min erfaring
Der til skal du naturligvis også tage højde for din cykels leverage kurve, om producenten har tiltænkt en high, medium eller low tuning etcetc.
Og til bonus info, så bør en fjeder dæmper, ligesom en luft dæmper, have service en gang om året eller x antal timer som producenten foreskriver.
Det er altså en gang BS at en fjederdæmper kun skal have service hver tiende år, når den lyder fjollet eller som gennemsnittet, ALDRIG
Jeg håber det giver lidt mening
sep 2015
Følger: 6 Følgere: 37 Emner: 17 Svar: 307
mar 2009
Følger: 10 Følgere: 12 Cykler: 9 Emner: 1 Svar: 152
De kan hjælpe med en reservedel.
Luft vs fjederbagdæmper