{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.628 visninger | Oprettet:

Jeppe V
Jeppe V
Tilmeldt:
7. dec 2007
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12

Bagnav bredde vintage racer {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Jeg håber, nogen kan hjælpe mig. Jeg har købt en ældre racer (Koga Miyata), som desværre har et defekt bagnav. Gevindet på akslen er ødelagt, og det står ikke til at redde. Derfor skal jeg nu have et nyt bagnav. Jeg er indstillet på, at hele hjulet skal skiftes - men her opstår udfordringen:

Cyklen er udstyret med en 6-speed Shimano 105 med 120mm navbredde. Et sådan nav inkl hjul findes tilsyneladende ikke på det danske marked længere, da de fleste er på 130mm. Er der nogen, der har en fornuftig løsning, hvis jeg skal have cyklen på hjulene igen? Kan man evt. nøjes med at købe en ny aksel og skifte den (selvom operationen er omstændig)? Kan man strække rammen og mase et bredere nav på f.eks. 125mm ind, eller vil dette forhindre hjulet i at køre ordentligt rundt?

Ved nogen desuden hvor man kan ældre dele i almindelighed.

Med venlig hilsen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bagnav bredde vintage racer
  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #1   23. jul 2017 Hvis cyklen har en seks krans monteret, skulle den gerne have 126 mm akselbredde. Hvis hjulet iøvrigt er iorden, vil det nemmeste være at købe en ny aksel og montere den. Det er ikke så omstændigt endda. Kræver kun at du råder over konusnøgler. Du skal alligevel have alle lejer skilt ad, så du kan rense gammelt tørt fedt ud, og smøre op med nyt frisk fedt.
    30 år gammelt fedt smører ikke særligt godt længere.
    hvis det er et stålstel er det muligt at udvide baggaflen, så der kan monteres et moderne hjul med 130 mm akselbredde.
    du kan købe et andet hjul til sekskrans på facebooksiden: velopress køb og salg af vintagecykler og dele.
    jeg har også selv et par hjul stående til seks krans med old 126 mm, send en besked hvis du er interesseret i at købe


  • Jeppe V
    Jeppe V Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #2   23. jul 2017 Hej Jørn.

    Nu har jeg lige eftermålt. Navet er ganske rigtigt 126 og selve akslen er 135. Stellet, vil jeg dog stadig mene, er 120, hvilket jo ikke giver meget mening, men måske det er svært at måle, nøjagtigt der hvor navet sidder. Hvis du har et hjul liggende, vil jeg meget gerne høre lidt om pris. Jeg skriver lige til dig.


  • H Y
    H Y Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Svar: 2
    #3   29. sep 2017 Hej Jørn Hvordan udvider man baggaflen?

  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #4   29. sep 2017 denne artikel fortæller hvordan
    https://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html


  • H Y
    H Y Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Svar: 2
    #5   29. sep 2017 Fint tak for svaret


Kommentér på:
Bagnav bredde vintage racer

Annonce