{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.300 visninger | Oprettet:

beregne ny kædelængde udfra tandhjul {{forumTopicSubject}}

Halløj med cyklister, jeg har et "Racer" projekt som tager basis i en Felt q250 26" 3x8 alivio jeg har ombygget til 700c med bøjet styr og 2x10 tiagra 4600.

Anyway spørgsmålet fra min side er om jeg med udvendigt gearskift kan beregne den nye kæde længde udfra:

længde på tidligere kæde (110 led)

og antal samlede tænder på de store af de gamle tandhjul vs de nye

altså f.eks (det her er kun fiktionelle tal)

gamle tandhjul 40 + 30 = 70 tænder

nye tandhjul 44 + 34 = 78 tænder

78-70 = 8

8 + 110 = 118 (igen husk fiktionelle tal)

så vidt jeg husker kan man bruge det regne stykke i lidt simplere format på en Motorcykel (som selvfølgelig ikke har samme slags skifte system og kun har 2 tandhjul)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  beregne ny kædelængde udfra tandhjul
  • #1   9. aug 2017 Hvorfor bruge tid på det, når det er så nemt at montere det hele, putte kæden på og se hvor lang den skal være? Der findes utallige guides på youtube der forklare det perfekt, så det er hurtigt at finde ud af hvordan det gøres i tilfælde af du ikke ved det.

  • Jacob E
    Jacob E Tilmeldt:
    sep 2014

    Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
    #2   10. aug 2017 Hvis du endelig vil regne på det mon så ikke kun der skal medtages det antal tænder der er i indgreb med kæden?
    Omkring halvdelen foran og måske ca 1/3 på kassetten.
    Jeg er dog ret sikker på du får bedste resultat ved at tilpasse kæden når den monteres som LaLLe også foreslår.


  • #4   11. aug 2017 Træk kæden henover stor klinge og UDEN OM BAGSKIFTER og så op over det største tandhjul på kassetten og træk kæden sammen, der hvor kæden møder sig selv igen ligger du 2 led til.(eller 1 led + kædesamler) Og så har du din længde!

Kommentér på:
beregne ny kædelængde udfra tandhjul

Annonce