{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.589 visninger | Oprettet:

Årsbudget til full suspension MTB om året? {{forumTopicSubject}}

Sådan lidt løsligt, hvad bruger i så om året, på denne fede hobby/sport? Jeg tænker mest på dem, som kun delvist selv, laver "lettere" reparationer/vedligehold selv.

Hvis man har Rockshox, er service en smule billigere end FOX og det kunne være interessant at høre, hvordan det gennemsnitligt, forholder sig:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Årsbudget til full suspension MTB om året?
  • #1   2. feb 2018 Har både en DH og en trail cykel, og mine budgetter er cirka som følgende:

    Banshee Spitfire:
    1 ltr. gaffel-olie til RS (der er til en hel del services) - 100 kroner
    1 sæt støvringe og pakninger til forgaffel - 150 kroner
    1 stk. service af FOX bagdæmper - 800 kroner
    1 sæt bøsninger (skiftes med 1-2 års mellemrum) - 500 kroner

    I alt: 1050-1550 kroner

    Canyon Torque:
    1 ltr. gaffel-olie til FOX - 200 kroner
    1 sæt støvringe og pakninger til forgaffel - 250 kroner
    1 stk. service af Cane Creek DB - 900 kroner

    I alt: 1350 kroner

    Dette afhænger selvfølgelig af hvor meget cyklen har kørt, og med 1 liter olie kan man klare en hel del services før det er nødvendigt at købe nyt.


  • #2   2. feb 2018 Tak for svaret.

    Og så kommer der også, det årlige skift, af drivetrain og kæde. Og Simon. Servicerer du selv, dine dæmpere?


  • #3   2. feb 2018 Halløj Kilatc

    Det kommer meget an på hvor meget du cykler, hvor du cykler og hvad vejr du cykler i.
    Men for mit vedkommende ser det nogenlunde sådan her ud.

    Bremseklodser: 5x Sram Guide = 670kr
    Kæder: 1x Sram PC-1110 = 90kr
    For dæk: 1x Maxxis DHF = 300kr
    Bag dæk: 2x Maxxis Minion SS = 550kr
    Gearkabler: 2x Inder og yder kabler = 50kr
    Kassette: 1x Sram XG-1150 = 670kr
    Klinge: 1x Raceface Direct Mount = 460kr
    Kædeled: 5x Sram Powerlink = 120kr
    Slanger: 5x Continental 27.5" = 150kr
    Krankboks: 1x BSA 83mm = 200kr
    Greb: 1x lock on greb = 150kr
    Service kit: 1x Pike service kit = 220kr
    Service på bagdæmper 1x = 700kr
    Diverse olier og fedt = 250kr

    Samlet: = 4580kr

    Det er Ca. hvad jeg bruger på vedligehold på et år. Jeg bor i Harzen 8-9 måneder om året og cykler i alt salgs vejr, så Det er måske et lidt større beløb end hvad man kan forvente hjemme i DK. Dog kan det sagtens også bliver dyrere i vedligehold hjemme i DK hvis man har en Sjov sæson.
    Som du kan se er det uden værktøj eller værksteds timer.
    Jeg har med vilje ikke lavet et punkt til lejer, både fordi nogle fabrikanter lover livstidsgaranti på dem der bliver brugt i deres rammer, og hvis vedligeholdt ordenlig skulle både hjul og ramme lejer også gerne holde meget end 1 sæson.

    I det jeg har skrevet er der heller ikke taget højde for udskiftning af ødelagte dele, det kan ske der bliver Bøjet/knækket Bremsegreb, fælge, bagskifter, klinger, kassetter, eger, bremseskiver osv.


  • #4   2. feb 2018 Det dælme en dyr hobby/sport, vi har fundet os her!

  • #5   2. feb 2018 Det er ikke så slemt, det er først når man begynder at skulle have det rigtige grej og lire det bliver dyrt. Men sådan er alle Hobbyer og sports grene.
    Jo bedre og finere sager man vil have, jo dyrere er det i indkøb og vedligehold.

    Man tror man kan købe en dyr cykel og så har man en god cykel længe, men sådan er det ikke helt, jo dyrere den er jo mere skal den vedligeholdes og jo dyrere er vedligeholdelses prisen.


  • #6   2. feb 2018 Jeg vil mene at det er stærkt afhængigt af din mentalitet og egen tekniske kunnen.
    Min lillebror har en Ghost asx 5100, stellet er vist nok fra 13' og resten er endnu ældre.
    Han kører meget efter mentaliteten "Kør til det dør" og skifter aldrig noget medmindre det er absolut nødvendigt (kæde, kassette, Bremseklodser o.lign.), alligevel kører den stadig forrygende.
    Ofte tror jeg at folk undervurderer deres cykels holdbarhed.
    Det kan selvfølgelig også være, at han bare har været utrolig heldig og cyklen kører på lånt tid.


  • #7   3. feb 2018 #4 : synes du det er en dyr hobby?

  • #8   3. feb 2018 #7 godt han ikke har en MC også så smiley eller en bil lyder det heller ikke til da

  • #9   3. feb 2018 Jeg tror nu jeg bruger flere penge på min cykel end på min bil i vedligehold, og det er ikke fordi jeg har nogen dum eller billig bil.
    Har faktisk ikke brugt andet end omkring 500kr på min bil i vedligehold (olie og filter).
    Så er der selvfølgelig blevet brugt penge på unødvendigheder.


  • #10   4. feb 2018 nej men der skal ikke benzin på en cykel smiley nu kører jeg self i en gammelspand der kun skal holde til næste syn så den koster lidt mere at have kørende

  • #11   4. feb 2018 Værdi tab af cykel og evt bil, båd, MC og andet er også en del af hobbyen.....

    Taget I betragtning af hvor mange timer jeg bruger på mtb så er det en "billig" hobby. Som samtidig er usædvanlig meget fleksibel den strækker sig hele året og kan dyrkes overalt og kræver nul planlægning, det er bare at hoppe op på sadlen og cykle over i skoven....



  • #12   5. feb 2018 Jow, det handler selvfølgelig også om, hvor stort ens generelle rådighedsbeløb ser ud OG, hvor mange cykler man har:-) Jeg har to cykler og den ene, er en fully og når den skal have dæmper service og man ikke kan selv, så koster det da lidt. Nå ja, jeg lægger til side hver mdr, så der ikke kommer ét stort SLAM!

  • #13   5. feb 2018 Jeg har dog heller aldrig haft et værdi tab på en bil, Det gælder om at købe det rigtige på det rigtige tidspunkt.

    Lige pt. kører jeg i en Sun burst orange Honda civic fra 1996 totalt i standsat med nav, bremser, aksler, gearkasse, motor osv. er flyttet over fra en Honda Integra, Den taber jeg forhåbenligt heller ikke på at eje, bort set fra de lækre sager jeg ikke kan holde fingrende fra smiley


  • #14   6. feb 2018 Ud over sliddele er der også løbende udgifter til sko, hjelm og tøj generelt.

  • #15   6. feb 2018 Købe på det rigtige tidspunkt?

    Hvor langt kører du om året? Uden at det skal blive en bil debat....


  • #16   6. feb 2018 Kører nok en 20-25.000 km, men hvis man køber de rigtige biler inden de begynder at stige, så kan man enten kan tjene lidt eller gå i 0.
    Bilmarkedet fungere ligesom boligmarkedet, aktiemarkedet osv.

    Mange tror aldrig en bil stiger i værdi, men hvis man fanger dem lige før de bliver klassikere osv. så vil de stige.

    En BMW e30 er et rigtig godt eksempel


  • #17   6. feb 2018 Ok

Kommentér på:
Årsbudget til full suspension MTB om året?

Annonce