1.204 visninger
|
Oprettet:
Tour de france {{forumTopicSubject}}
hej cg,
jeg skal skrive OSO opgave og jeg mangler lidt hjælp, min problemformulering ser sådan ud "hvordan ser udviklingen af teknologien ud igennem tour de france" da jeg finder det er lidt svært at finde noget på nettet, vil jeg gerne spørge jer til råds om i kender lidt til det.
maj 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Cykler: 3 Emner: 58 Svar: 3.666
apr 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Cykler: 4 Emner: 33 Svar: 371
Et skud i tågen vil nok være udviklngen af cyklerne
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 46 Svar: 298
jun 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 60 Svar: 253
jun 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 60 Svar: 253
apr 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Cykler: 4 Emner: 33 Svar: 371
jun 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 60 Svar: 253
apr 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Cykler: 4 Emner: 33 Svar: 371
jan 2007
Følger: 58 Følgere: 58 Cykler: 26 Emner: 29 Svar: 285
Det står for de flestesom en klar teknologisk sejr, da Lemond havde bedre aerodynamik, pga af udstyr og tests i vindtunnel.
Fignon stillede op på sidste etape med en alm 'dykker' enkeltstartscykel med kohorn-styr uden aerobar og to tunge pladehjul. Desuden kørte han uden hjelm og havde hans flagrende hestehale på slæb.
Lemond derimod kom på det nyeste teknologi og blev af de fleste regnet for lidt af en 'smart ace' med hans tristyr og aerodynamiske hjelm.
Hans cykel havde kun pladehjul på bag på, til gengæld var det er væsentlig lettere hjul. Samtidig var både cykel og rytter blevet cheket i vindtunnel, så rette siddeposition for bedste aerodynamik var fundet.
Teknologiske fortrin som enhver proff i dag benytter sig af.
Det kan godt være at man 'kun' kører et sekund hurtigere pr km, men på en 60 km enkeltstart er et det jo et helt minut. Og det er jo en del, når rytterne ofte slås om tiendedele af sekunder.
Se en gang dette link:
http://www.youtube.com/watch?v=jb2bXtJ_Ci0&feature=related
Derudover kan du skrive om:
- tåklipspedalerne til 'klik'pedalerne
- fingerkontrollergeb til STI / ErgoPower-greb
- stål til alu / alu til carbon rammer
- indvendig til udvendig lejer i krank
- alm. lejer til ceramiske lejer
- cykelgeometri der skal tilgodese rytteren anatomi
Derer rigelig at skrive om, så klø bare på. Det kan blive en FED opgave !!!
apr 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Cykler: 4 Emner: 33 Svar: 371
Interessant klip du fandt der, tak :).
- Sjovt at se hvor stor udvilkingen, bare fra 1989 til nu har været på TT cyklerne.
jun 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 60 Svar: 253
jan 2007
Følger: 58 Følgere: 58 Cykler: 26 Emner: 29 Svar: 285
Sig til hvis du har brug for mere teknisk info inden for emnet.
Jeg har da raget lidt viden til mig gennem årene (o;
Tour de france