{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.204 visninger | Oprettet:

Tour de france {{forumTopicSubject}}

hej cg,
jeg skal skrive OSO opgave og jeg mangler lidt hjælp, min problemformulering ser sådan ud "hvordan ser udviklingen af teknologien ud igennem tour de france" da jeg finder det er lidt svært at finde noget på nettet, vil jeg gerne spørge jer til råds om i kender lidt til det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tour de france
  • #1   11. jan 2010 Hvad tænker du på med "udviklingen af teknologien"?

  • #2   11. jan 2010 @Andreas L

    Et skud i tågen vil nok være udviklngen af cyklerne smiley


  • #3   11. jan 2010 Jamen det er vel noget med at kigge på hvordan cyklen har udviklet sig. Det burde da være til at finde på diverse internet sider.

  • #4   11. jan 2010 ja men det lykkes ikke ret godt synes jeg, nu har jeg kigget lidt på canyon, men jeg kunne også godt bruge nogen billede hvad angår udvikling, test mm.

  • #5   11. jan 2010 når jeg tænker teknologi, er det aerodynamik, højprofill, enkelstartshjem, styr, bøjle, stellets form og vægt. alt sådan noget, men alt sammen skal helst være inden for tour de france, men hvis det ikke er det så er det også iorden, problemet er bare at problemformuleringen skal ændres hvis det er

  • #6   11. jan 2010 Nu kan du jo altid ændre i problemformuleringen når opgaven er slut, så den passer til den opgave du har skrevet. smiley

  • #7   11. jan 2010 ja og dog jeg har en råden lærer som ikke er så hurtig ved dørene ved angår sådan noget, mega røv for min lærer skal først godkende den og den er blevet godkendt

  • #8   11. jan 2010 Du har sgu altid ret til at ændre i den - sådan er det da i hvert fald på gym. og når du kommer videre efter det smiley .

  • #9   11. jan 2010 Det vil være oplagt at skrive om Greg Lemonds Tour de France sejr i 1989 over Laurent Fignon. En sejr der alt i alt kun var på 8 sek. i Lemonds favør, til trods for Fignons føring på 50 sek. inden sidste etape.
    Det står for de flestesom en klar teknologisk sejr, da Lemond havde bedre aerodynamik, pga af udstyr og tests i vindtunnel.

    Fignon stillede op på sidste etape med en alm 'dykker' enkeltstartscykel med kohorn-styr uden aerobar og to tunge pladehjul. Desuden kørte han uden hjelm og havde hans flagrende hestehale på slæb.
    Lemond derimod kom på det nyeste teknologi og blev af de fleste regnet for lidt af en 'smart ace' med hans tristyr og aerodynamiske hjelm.
    Hans cykel havde kun pladehjul på bag på, til gengæld var det er væsentlig lettere hjul. Samtidig var både cykel og rytter blevet cheket i vindtunnel, så rette siddeposition for bedste aerodynamik var fundet.

    Teknologiske fortrin som enhver proff i dag benytter sig af.

    Det kan godt være at man 'kun' kører et sekund hurtigere pr km, men på en 60 km enkeltstart er et det jo et helt minut. Og det er jo en del, når rytterne ofte slås om tiendedele af sekunder.

    Se en gang dette link:
    http://www.youtube.com/watch?v=jb2bXtJ_Ci0&feature=related

    Derudover kan du skrive om:
    - tåklipspedalerne til 'klik'pedalerne
    - fingerkontrollergeb til STI / ErgoPower-greb
    - stål til alu / alu til carbon rammer
    - indvendig til udvendig lejer i krank
    - alm. lejer til ceramiske lejer
    - cykelgeometri der skal tilgodese rytteren anatomi

    Derer rigelig at skrive om, så klø bare på. Det kan blive en FED opgave !!!


  • #10   11. jan 2010 @Chr De T

    Interessant klip du fandt der, tak :).
    - Sjovt at se hvor stor udvilkingen, bare fra 1989 til nu har været på TT cyklerne.


  • #11   12. jan 2010 MANGE MANGE TAK, SE DET VAR EN GENIALT SVAR, TAK !

  • #12   12. jan 2010 Bare i orden...

    Sig til hvis du har brug for mere teknisk info inden for emnet.
    Jeg har da raget lidt viden til mig gennem årene (o;


Kommentér på:
Tour de france

Annonce