{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
917 visninger | Oprettet:

Er det muligt at opgradere til Sram GX Eagle 1x12. {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg ligger inde med en dejlig Scott Aspect 710.
Magen til dette opslag :

https://www.cykelgalleri.dk/galleri/27337-scott_aspect_710_2015

Jeg har fået den ide at jeg ville prøve og få installeret, Sram GX Eagle 1x12 på den da jeg synes jeg roder rundt i hvilke gear jeg skal bruge hvornår, når jeg både skal vælge med min front skrifter og med bagskifter.
så tænkte hvis jeg fik dette 1x12 Scram GX Eagle på, at jeg ville kunne få nemmere ved at ramme det gear der passer bedst.
Jeg ved godt jeg midster en del gear, men føler heller ikke jeg har brug for dem alle sammen.
Men da jeg ikke er en Cykel Guru, ved jeg ikke om dette:

https://www.cykelpartner.dk/sram-gx-eagle-geargruppe-12-gear-gxp_007518109000DA-1.html?utm_medium=affiliate&utm_campaign=partner-ads

ville kunne monteres på mit stel. eller om alle delene evt er med i det "kit", tænker mest ang, krankboksen, som der står man skal være opmærksom på.
men er det ikke evt noget man også kan købe og få monteret, hvis det originale på cyklen ikke kan bruges.
Håber der er en Guru der kan hjælpe
på forhånd tak.



Kommentarer på:  Er det muligt at opgradere til Sram GX Eagle 1x12.
  • #1   1. jun Hej Jakob

    Som din cykel er nu, så ville det ikke kunne lade sig gøre, da 12speed kassetten kræver en anden type kassettehus, kaldet XD, før du kan køre med 12speed kassetten. XD kassettehus kan højst sandsynligt ikke monteres på dit nuværende bagnav.
    En 1x11 løsning derimod kan sagtens lade sig gøre, og her kan man også få en XD kassette, som typisk vil hedde 10-42 eller lign. Du skal bruge en "alm." Shimano/Sram 11speed kassette.
    Til 27.5 hjul vil jeg anbefale en 32T klinge foran.
    Til 29 hjul vil jeg anbefale en 30T.



  • #2   1. jun Er det fordi der så ikke er plads nok imellem stellet til at hjulet ville kunne være der?
    Og at hvis jeg kører med en kassette er kun er 11 på gør at den så er smallere og så ville kunne være der?
    Kan jeg kke købe et nyt baghul som ville ha et kompetipel bagnav der ville kunne sættes på cyklen?
    Ps er der nogle systemer du kender og ville anbefale, shimano eller sram? Eller andet? Hvis jeg ikke kan skaffe andet hjul?
    Ellers super mange tak for hjælpen og undskyld for evt dumme spørgsmål


  • #3   1. jun Problemet er, at det mindste tandhjul på kassetten har 10 tænder, og så bliver diameteren på tandhjulet så lille, at det ikke ville kunne skubbes ind over det alm. kassettehus.
    Derfor blev XD opfundet, da kassetten kan monteres anderledes.

    Du kan få 11speed kassetten, som spænder ret vildt, fx en 11speed Sun Race kassette 11-50. Den ville passe på dit nuværende hjul/nav.

    Om du vælger en Shimano eller Sram 1x11 løsning er smag og behag.



  • #4   1. jun Sætter godt nok kæmpe pris på din hjælp, det skal du bare lige vide

    Men nu kan jeg se når jeg nu kigger på nogle muligheder for dette 1x11 opsætning. kan se de fleste lander på 42 tænder i den store, hvilken jeg tror jeg vil starte med for at se om det er nok, eller kan jeg jo skifte kassetten.
    Men når jeg nu kigger så står der gerne 2 udgaver, en GXP og en BB30 og igen ved jeg ikke hvad der passer til min cykel eller hvor man kan finde ud af det.

    Men jeg overvejer lidt :

    https://www.cykelpartner.dk/sram-nx-geargruppe-gxp-1-x-11-gear_007518092000DA-1.html?utm_medium=affiliate&utm_campaign=partner-ads

    eller hvis jeg vil flotte mig så tænkte jeg på:

    https://www.cykelkraft.dk/komponentgruppe-sram-x1-bb30-32t-175-mm-1x11s

    men kan se der er en GXP udgave af x1 også, men der står noget med fatbike. Er det så det som det står for, eller er det bare et tilfælde.

    Igen kæmpe tak for hjælpen.


  • #5   1. jun Vil bestemt også mene at du er dækket godt ind med en 11-42 kassette, og så start med en 32T klinge foran, hvis du har bare nogenlunde ben-muller, eller vælg en 30T med slatne stænger

    GXP og BB30 fortæller noget om, hvilke type kranklejer, som du skal bruge. I dit tilfælde bruger dit stel BSA (gevind) og derfor skal du vælge en GXP løsning.


  • #6   1. jun så dvs. at den her ville kunne fungere på min cykel ?:

    https://www.cykelkraft.dk/komponentgruppe-sram-x1-fatbike-gxp-32t-175-mm-1x11s



  • #7   1. jun Det gør den vel ikke når igen den yderste ring på kassetten igen kun er 10 tænder? eller tar jeg fejl?

  • #8   1. jun Du skal vælge en normal drivlinje og ikke til fatbike. Der er højst sandsynligt ændret på nogle af dimensionerne, når vi snakker fatbike, så hold dig hellere fra det.

    Ja, er mindste tandhjul 9 eller 10 tands, så kan du ikke bruge dit nuværende nav.


  • #9   1. jun Her kan du sammensætte din 1x11 gruppe på en dansk side:
    https://www.allbike.dk/komponenter/transmission/mtb-grupper-11-speed/sram-gx-hg/sram-gx-gruppe.html


  • #10   1. jun Det er bare fordi jeg gerne vil "opgraderer" når jeg nu er igang med at sætte nyt på.
    og ved ikke om den der nx eller gx gruppen er mindre eller mere i forhold til den kvalitet jeg har på cyklen nu ?


  • #11   1. jun Jeg har prøvet og samle en liste selv, nu. nu ved jeg ikke hvor meget du ved omkring sram.
    Men jeg er mere eller mindre blank i forhold til
    Men i min uvidenhed er jeg i tvivl om kassetten fra nx serien er fungere med gx bagskifter og om gx EAGLE krankset er kompatibel med det andet.
    Så mit spørgsmål er, ud fra denne indkøbsliste, ville jeg kunne bestille dette og montere dette på min cykel og så det fungere som det skal.
    grundet valget af sram kassette, er noget med at tænderne svinger i størrelser rundt på skiven, som skulle give deres system en fordel når det arbejder sammen.

    Men PS hvis du mener denne liste er kompatibel med hinanden, så ville jeg prøve og bestille det og se om det kunne lykkedes.
    PSS, er der noget jeg har glemt


  • #12   1. jun Der hvor du mærker den største forskel rent opgraderingsmæssigt, det er i din trigger, når vi snakker ny gruppe.
    NX kører super men er ca 300g tungere end GX, hvis du går op i vægt. Jeg kører selv Shimano så jeg kan ikke udtale mig om forskellene ml. NX, GX, X1, X01 og XX1 ift. til triggerne - dertil har jeg simpelthen prøvet for lidt af dem.
    Prøv at se lidt på denne sammenligningstekst - måske bliver det nemmere at træffe en beslutning derudfra.
    https://www.bikeradar.com/mtb/news/article/sram-nx-drivetrain-46357/


  • #13   1. jun Det ser rigtigt ud. Dog tror jeg ikke, at der følger en krankboks med til kranksættet, så den skal du have med i kurven. Her er et link til en Sram GXP krankboks,
    https://www.allbike.dk/komponenter/transmission/krankbokse-og-lejer/krankbokse/krankboks-sram-gxp.html


  • #14   1. jun ja så jeg også lige efter jeg havde skrevet beskedet.
    Men positivt for mig at jeg havde valgt den samme, som dig
    Men fedt, så tror jeg sku jeg ville prøve og få de dele bestilt hjem.
    Lige med henhold til kæden. Jeg kunne se de svinger i led antal, er det som sådan den eneste forskel og er det store antal led mere til Full suspension så der er plads til at cykel gir sig i bag. ?
    og er det ikke noget man finder ud af når man har sat det op om der skal tages nogle led af, for at det passer ?

    igen Super mange tak for hjælpen. Du har virkelig hjulpet mig igennem den her jungle


  • #15   1. jun Du har valgt en med 120 led, og det er længe fint.
    Skriv du bare, når stumperne er kommet hjem, så får du lige en how-to-guide
    Går ud fra at du har det nødvendige værktøj?


  • #16   2. jun jeg havde faktisk tænkt på at tage det med hen til min lokale cykelsmed og få dem til at montere det, da jeg nettop ikke har alle værktøjerne. men med tiden vil jeg gerne ha købt så jeg har mit eget lille personlige cykel værksted
    Men tusind tak jeg skal helt sikkert nok skrive her igen hvis der kommer andre spørgsmål
    Igen 1000 mange tak for hjælpen.


  • Karl G
    Karl G Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 13 Svar: 17
    #17   6. jun Hej Jakob

    Har lige læst de hele histori...
    Kig på min Merida Big Nine Team Issue 29" ramme op til 12 speed og til 12x148mm boost system hvis hjælper noget.
    http://obike.dk/produkter/stel/#Merida

    Karl / O-bike




  • #18   6. jun Nu vil jeg nu kun kalde mig selv for autodidakt cykelmekker, så jeg misser muligvis noget her, som Karl skriver.
    Men jeg kan simpelthen ikke se, hvordan en forhandler salgsopstilling på en Merida ramme kan hjælpe trådstarter med sit/sine spørgsmål.


  • #19   6. jun Tænker han mener han har en ramme der ville kunne understøtte en geargruppe op til 1x12. Men det var nu ikke meningen med denne tråd, da jeg har en fungerende cykel men bare ville opgradere og konventere til et 1x xx geargruppe, og synes selv vi er landet på et meget fornuftigt sted.
    Men TS:
    Kan godt være det er et mere omfattende spørgsmål. men hvis jeg nu ville prøve og gøre denne ombytning selv, hvilke værktøjer skal jeg så bruge for at komme i mål.
    Jeg skal ha:
    Kassettenøgle til både shimano og en til Sram til udskiftning af dette. og en kæde pisk.
    men er der noget andet special værktøj jeg skal ha fat i. tænker lidt på krankboksen og kranksæt. skal jeg bruge noget vildt der til ? og hvad ang. snask. altså smørgelse, hvilket og hvor meget og hvor ?


  • #20   6. jun For at du ligesom kan komme igang, så kunne du jo starte ud med et komplet billigt værktøjssæt fra fx Thansen. Jeg er bestemt ikke fortaler for billigt værktøj, men dette sæt kunne være en ok start.
    http://www.thansen.dk/cykel/vaerktoj-pleje/cykelvaerktoj/cykelvaerktoj-saet-med-17-dele-i-kasse/n-1351314138/pn-244921471/

    Det indeholder alt, hvad du skal bruge til dit skifte. Kassetteværktøjet er til en HG kassette, som både Shimano og sram laver.

    Medmindre lejerne i din krankboks er færdige, så skal du ikke røre den.

    Ift montagefedt så bruger jeg udelukkende en rød teflon fedt kaldet Weldtite TF2. Den fedt har jeg brugt de sidste 10-12år, og den gør alt rigtigt i min bog, så jeg har ikke fundet det nødvendigt at finde en anden type.



  • Kim V
    Kim V Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 2
    #21   7. jun Hvis du bruger dette kit fra Allbike.dk, så vil det virke fint - havde selv gjort det uden problemer på min Scott Scale 760 fra 2015.

    https://www.allbike.dk/komponenter/transmission/mtb-grupper-12-speed/sram-eagle-gx-hg/sram-gx-eagle-12-speed-gruppe-hg.html

    Det vil blive med en 11-50t kassette fra Sunrace, i stedet for en 10-50t fra SRAM.

    God fornøjelse


  • Karl G
    Karl G Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 13 Svar: 17
    #22   7. jun Shimano kommer også med 12 speed system...
    http://reviews.mtbr.com/shimano-xtr-12-speed-what-you-need-to-know

    Info om 12 speed bagnav:
    http://reviews.mtbr.com/new-shimano-xtr-hubs-pedals-and-more

    Hilsen
    Karl


  • #23   7. jun KIM V
    Vil det sige de Scotts har en XD kassettehus eller fordi en 1x12 kassette passer på alligevel? føler mig lidt blank pt hvad dette angår.


  • Kim V
    Kim V Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 2
    #24   7. jun Scott bruger et Shimano HG nav, den kassette (SunRace CSMZ90 11-50T), som er i det kit jeg linkede til, passer til Shimano HG.

    Jeg har faktisk, en sådan kassette liggende som jeg ikke bruger mere - er nærmest ubrugt, kun brugt på en Turbo Trainer.


  • #25   7. jun Den 1x12 løsning fra Shimano XTR9100 bruger en helt tredje løsning ift montage af kassetten, så her kommer du heller ikke i mål uden at skifte nav/hjul.
    Den Sun Race 11-50 kassette passer på alle HG 10-11speed kassettehuse (shimano, sram, hope osv osv). HG kassetten sidder spændt sammen med en "låsering", hvor du skal bruge en kædepisk og en HG-top eller decideret HG-fastnøgle til afmontering af HG kassetter.
    Ideen med at have en kassette med en 9-10tands tandhjul er, at du får et tungere gear end 11tands, og så må du så se, om du får brug for det... Det fine med fx 12speed på samme 10-50 kassette er, at du kan lave mindre spring mellem gearene. Det er i min bog en piv god ide, hvis du har en stigning, som varer i flere km, og du har en eller anden himstregims, som fortæller dig, at du kører dig for hårdt. Så bliver springet ned i et lettere gear mindre, og du holder din fart lidt bedre oppe.

    Jeg havde i dit tilfælde holdt fast i en klassisk 1x11, 32T og 11-42 (HG) løsning på en 27.5" mtb.


  • #26   20. jun https://www.allbike.dk/komponenter/transmission/mtb-grupper-12-speed/sram-nx-eagle-12-speed.html

    https://www.allbike.dk/komponenter/transmission/mtb-grupper-12-speed/sram-nx-eagle-12-speed/sram-nx-pg-1230.html

    så tilfældigvis lige en artikel den anden dag, om at Sram ugiver deres NX inden for eagle, altså deres 1x12 system.
    NX eagle kassetten, skulle efter sigende passe på næsten alle nav, (skriver de) og kan også se den hedder 11-50 tænder. Så tænker jeg, gør dette ikke kassetten bredere, for at få den ekstra kassette ring på, og ville jeg kunne få dette til at passe på mit hjul. Altså er der plads til kassetten i dybten, (stel til eger)
    For hvis jeg kan få den NX 1x12 kassette til at værre på cyklen, så ville jeg jo kunne købe eagle udgaverne af gx eller x1 versioner af bagskifter, grebskifteren osv.

    Artikel: https://www.pinkbike.com/news/review-sram-nx-eagle-drivetrain.html

    bid fra artikel:
    SRAM also moves away from the XD driver body for NX, with the 12-speed cassette mating with a standard 8, 9, 10 speed splined SRAM or Shimano driver body - which will further increase compatibility and allow upgrades to a 1x12 system without having to switch drivers.


Kommentér på:
Er det muligt at opgradere til Sram GX Eagle 1x12.