3.747 visninger
|
Oprettet:
Fixie farlig? {{forumTopicSubject}}
Jeg er netop blevet færdig med min første fixie. Jeg ville gerne prøve at køre en fixie (inspireret af de amerikanske cykelbude), og har lavet en billig/gratis fixie af en gammel herre cykel, hvor jeg har svejet lejet i navet fast.
Jeg har set nogle steder på nettet at folk kalder det er suicide hub (selvmordsnav), hvordan kan det være? Jeg kan ikke se det farlige i det. Men jeg overser sikkert noget.
På forhånd tak!
jun 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 7 Svar: 28
feb 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Cykler: 3 Emner: 34 Svar: 367
jun 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 7 Svar: 28
jun 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 7 Svar: 28
feb 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Cykler: 3 Emner: 34 Svar: 367
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Cykler: 2 Emner: 10 Svar: 17
jun 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 7 Svar: 28
jun 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 7 Svar: 28
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Cykler: 2 Emner: 10 Svar: 17
apr 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 11 Svar: 98
apr 2008
Følger: 48 Følgere: 45 Cykler: 11 Emner: 97 Svar: 481
Hvis jeg ikke tager meget fejl så skruer man et friløbsnav af ved at dreje det modsat urets retning, hvilket vil være samme retning som hvis man forsøger at blokere sit baghjul. Det har jo ingen indflydelse når friløbet fungere, for så køre navet bare rundt. Men hvis du har svejset dit nav fast vil du jo faktisk tvinge navet mod uret altså samme vej som hvis det skulle skrues af... Derfor hedder det nok suicidehub
Jeg køre selv fixed
Angående at blokerer baghjulet, Så tænkte jeg også i starten at det krævede vildt mange benmuskler, men det handler mest om teknik, som man kun finde ud af hvad at prøve.
Jo mere man læner sig fremover jo mindre vægt er der på baghjulet, jo mindre vægt der er jo næmmere er det at blokere. Læner du dig for meget fremover kan du godt se frem til en tur henover styret
Håber det afklare lidt?
apr 2008
Følger: 48 Følgere: 45 Cykler: 11 Emner: 97 Svar: 481
jun 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 7 Svar: 28
Den længere sigtede løsning er et nyt nav. Men ind til vidrer er det bare et forsøg.
apr 2009
Følger: 1 Cykler: 2 Emner: 28 Svar: 154
Det er nøjagtig som du selv siger. Stoler du på din svejsning eller ej. Jeg vil råde dig til at huske hjelmen så længe du kører suicide...
Mit råd:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40403
jun 2009
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 7 Svar: 28
Jeg har til gengæld hørt at bane nav(med låsering) ikke er lavet til back pedaling/skid, da det for det meste går fremad på en bane.
feb 2010
Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 19
Og så er der selvfølgelig også, som en nævner, drop-outs. De fleste racerammer har faste, eller lodrette dropouts, da bagskifteren sørger for at stramme kæden på en racer. Singlespeed eller banerammer har, for at du kan stramme kæden, vandrette dropouts, spkaldte track drop outs. Dog findes der flere ældre racerrammer med semi-horizontale (vandrette) dropouts, der tillader at du kan stramme kæden ved at rykke baghjulet bagud i baggaflen.
Håber det kunne kaste lidt lys over sagen
apr 2008
Følger: 48 Følgere: 45 Cykler: 11 Emner: 97 Svar: 481
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Cykler: 2 Emner: 2 Svar: 57
man brugte det vist tit på banen, før i tiden, hvor det jo alligevel bare gik fremad hele tiden. og man stramte tandhjulet så godt man kunne, for at rytteren kunne bremse stille og roligt ned igen. (men der har tydeligves været uheld med det system, siden det har fået sit makabre nickname)
aug 2006
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 14 Svar: 33
men hvis du har en bremse på cyklen er det intet problem, så kan man jo altid bremse.
Fixie farlig?