{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.747 visninger | Oprettet:

Fixie farlig? {{forumTopicSubject}}

Jeg er netop blevet færdig med min første fixie. Jeg ville gerne prøve at køre en fixie (inspireret af de amerikanske cykelbude), og har lavet en billig/gratis fixie af en gammel herre cykel, hvor jeg har svejet lejet i navet fast.

Jeg har set nogle steder på nettet at folk kalder det er suicide hub (selvmordsnav), hvordan kan det være? Jeg kan ikke se det farlige i det. Men jeg overser sikkert noget.

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fixie farlig?
  • #1   7. mar 2010 Hehe, det er en cykel uden friløb smiley

• #2   7. mar 2010 Det er jo bare at der ikke er friløb i og derved at pedalerne drejer rundt hele tiden? det er vel det der gør folk kalder dem det?

• #3   7. mar 2010 Det er super sjovt! Har kun cyklet lidt her til aften, men jeg glæder mig sku til at prøve den for alvor imorgen smiley

• #4   7. mar 2010 ZipX - Det kunne man tro, men det er kun når folk lavet et almindeligt nav om, at det bliver kaldt et suiside hub. Tror det er noget med at det kan dreje sig selv løst. Men kan ikke helt se hvordan...

• #5   7. mar 2010 Måske er det fordi der kan gå noget galt og det pludselig blokere?

• #6   7. mar 2010 jeg vil nok ikke køre med det men du siger at du har lavet det på en gamel herre cykel . det vil jeg aldrig gøre da du skal have bane drop outs

• #7   7. mar 2010 sebastian D: forklar - hvad mener du?

• #8   7. mar 2010 Mine dropouts er horisontale, fra front mod ende. Kan ikke se noget problem i det.

• #9   7. mar 2010 sorry hehe så er der ikke noget problem der plejer bare på herre cykler at være andre dropouts

• #10   7. mar 2010 Fixie er farligt for dem der ikke fatter noget af cyklen, hvis du ved hvordan du skal manøvrere med din cykel, du kender din krop og ved hvad du kan klare og hvad din cykel kan klare så er fixedgear det bedste der findes, jeg køre selv brakeless fixed og jeg elsker det!

• #11   7. mar 2010 Jeg ville ikke lægge for meget tillid i mit selv svejsede nav hvis jeg var dig, isår ikke når du ikke ved mere om det( Undskyld hvis jeg tager fejl )

Hvis jeg ikke tager meget fejl så skruer man et friløbsnav af ved at dreje det modsat urets retning, hvilket vil være samme retning som hvis man forsøger at blokere sit baghjul. Det har jo ingen indflydelse når friløbet fungere, for så køre navet bare rundt. Men hvis du har svejset dit nav fast vil du jo faktisk tvinge navet mod uret altså samme vej som hvis det skulle skrues af... Derfor hedder det nok suicidehub smiley Da du kan komme ret alvorligt til skade hvis du køre uden bremser og dit nav "falder" af.. smiley

Jeg køre selv fixed smiley Det er alt for godt, det hele funger, man kan virkelig mærke sin cykel.

Angående at blokerer baghjulet, Så tænkte jeg også i starten at det krævede vildt mange benmuskler, men det handler mest om teknik, som man kun finde ud af hvad at prøve.
    Jo mere man læner sig fremover jo mindre vægt er der på baghjulet, jo mindre vægt der er jo næmmere er det at blokere. Læner du dig for meget fremover kan du godt se frem til en tur henover styret smiley

Håber det afklare lidt?

• #12   7. mar 2010 Frederik U er der ikke en forbremse på din fixie, Eller er det bare på billedet ?

• #13   8. mar 2010 Victor: Jeg ved ikke ret meget om cykler, men jeg har svejset navet og kransen sammen således at det ikke kan skilles ad uden en vinkelsliber...

Den længere sigtede løsning er et nyt nav. Men ind til vidrer er det bare et forsøg.

• #14   8. mar 2010 Peter>

Det er nøjagtig som du selv siger. Stoler du på din svejsning eller ej. Jeg vil råde dig til at huske hjelmen så længe du kører suicide...

Mit råd:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40403

• #15   8. mar 2010 Dennis H: Jeg stoler på mine svejsninger... Lejet er "tigget" sammen med nav og krans.

Jeg har til gengæld hørt at bane nav(med låsering) ikke er lavet til back pedaling/skid, da det for det meste går fremad på en bane.

• Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    feb 2010

Følger: 1 Cykler: 1 Svar: 19
    #16   8. mar 2010 Problemet med ikke at bruge en baneramme er at kranken ofte sidder lavere på "normale" rammer, hvilket godt kan give problem med frihøjden på pedalerne når du drejer, da fastnavet gør at pedalerne drejer hele tiden - derfor naturligvis også i sving, så du risikerer at støde på kantstene eller what not med dine pedaler. Løsningen på dette vil som regel være kortere pedalarme.

Og så er der selvfølgelig også, som en nævner, drop-outs. De fleste racerammer har faste, eller lodrette dropouts, da bagskifteren sørger for at stramme kæden på en racer. Singlespeed eller banerammer har, for at du kan stramme kæden, vandrette dropouts, spkaldte track drop outs. Dog findes der flere ældre racerrammer med semi-horizontale (vandrette) dropouts, der tillader at du kan stramme kæden ved at rykke baghjulet bagud i baggaflen.

Håber det kunne kaste lidt lys over sagen

• #17   9. mar 2010 Jamen så længe du selv stoler på din svejsning Peter, så god for den! smiley Det ville være interessant for os andre hvis du lagde et billede op af hvad da har lavet smiley

• #18   9. mar 2010 det folk kalder et selvmordsnav, er et nav beregnet til en friløbskrans, (skruekrans) hvor man skruer et enkelt "bane"tandhjul på i stedet, uden låsering.. ligesom jeg har billeder af i mit fotoalbum, bare uden skruerne til at holde det hele fast.

man brugte det vist tit på banen, før i tiden, hvor det jo alligevel bare gik fremad hele tiden. og man stramte tandhjulet så godt man kunne, for at rytteren kunne bremse stille og roligt ned igen. (men der har tydeligves været uheld med det system, siden det har fået sit makabre nickname)

• #19   6. okt 2010 Så vidt jeg ved er et "rigtigt" suicide hub, det som "fugl.". Dog kan man bruge et BB tandhjul til at spænde efter med. mange bruger derudover også loctite til at sikre at det ikke bliver "skruet" af under skidning.

men hvis du har en bremse på cyklen er det intet problem, så kan man jo altid bremse.

Kommentér på:
Fixie farlig?

Annonce