{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.005 visninger | Oprettet:

Opretning af fælge {{forumTopicSubject}}

Hej Forum

Jeg har et par generelle spørgsmål angående opretning af fælge, som jeg håber at en venlig sjæl, har mod på at svare på:

1) Hvordan finder man frem til, hvor meget ens eger skal spændes (f.eks. i Nm)? Findes der tabeller eller er der en tommelfingerregel som man kan følge?
2) Jeg synes engang at jeg har læst, at bagfælgen skal spændes hårdere i den ene side end i den anden. Er det korret forstået? Hvilken side skal spændes mest? Hvorfor? Og hvor meget mere skal den spændes?

På forhånd tak for svar.

Mvh Morten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opretning af fælge
  • #1   10. sep 2018 Altså jeg lærte at gøre det på gefyhl da jeg for mange år siden var cykelmekaniker smiley Om det så stadig er sådan ved jeg ikke, men det virker for mig endnu da.
    Ang. bagfælgen så tror jeg du bytter tingene rundt, ofte er egerne længere i venstre side hvilket er nødvendigt fordi tandkransen gør at hjulet ikke er centreret hvis egerne er lige lange.


  • #2   10. sep 2018 Gør som Henrik siger ikke for hård eller for blød. Har en prof opretter. Så de er rette præcis. I horinsal og vatikal.

  • #4   11. sep 2018 Mange tak for de fine svar smiley Specielt tak til TS for dit flotte og dybdegående svar. Jeg er dog ikke så erfarent, så det er lidt svær for mig at lytte til egerne og derigennem regne ud, om de er spændt for meget eller for lidt, da jeg ikke ved hvad den rigtige tone er. Men jeg ejer et park TM-1 tensionmeter, så hvis der er nogen som ved hvor mange Nm egerne skal spændes med på en alm. city bike med 28' hjul, hører jeg meget gerne fra jer. Har fundet denne her tabel, men kan ikke lige gennemskue hvordan den skal tydes, og om den måske kan bruges til at regne spændingen ud: http://www.bikecoop.ca/wp-content/uploads/2014/07/TM-1-Tension-Meter-Conversion-Table-1.jpg

  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #6   11. sep 2018 hvis cyklen har udvendige gear eller skivebremser skal egerne ikke spændes lige stramt i begge sider.
    spænd egerne så skalaen på TM-1 står på ca 25 i den side hvor egerne er spændt hårdest op.
    hvis det er en billig no name fælg skal du nok nøjes med 20-22 på TM-1 skalen


  • #7   14. sep 2018 @TS. Jeg bliver nødt til at spørge og jeg er ikke ude på at lave noget trouble.. Men du skriver HUSK AT NIPLER SPÆNDES MOD URET, NÅR DU ARBEJDER UDEFRA.
    Hvordan mener du? Jeg kan ikke se et scenarie hvor højre gevind bliver til venstre udefra.. Sorry, igen ikke for at lave påstyr. Bare forvirret og nysgerrig.
    Tænker at man spænder med uret både udefra og indefra for at stramme en eger..


  • #9   15. sep 2018 Jeg tror dit ur vender på hovedet TS smiley

  • Karl G
    Karl G Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 13 Svar: 20
    #10   19. sep 2018 Hej

    Jeg har Park Tool TM-1 og DT Swiss Tensio 2 eger tension måler og et digitalt version er på vej...
    Park Tool TM-1: til godt nok arbejde
    DT Swiss Tensio 2: til professionelt arbejde.
    Skriv hvis skal du bruge for hjælp.
    Mvh
    Karl


  • #11   20. sep 2018 @TS. Jeg forstår hvad du mener nu. Det er når man kigger fra navet og ud mod fælgen at det er mod uret for at spænde smiley

Kommentér på:
Opretning af fælge

Annonce