{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
669 visninger | Oprettet:

Opretning af fælge {{forumTopicSubject}}

Hej Forum

Jeg har et par generelle spørgsmål angående opretning af fælge, som jeg håber at en venlig sjæl, har mod på at svare på:

1) Hvordan finder man frem til, hvor meget ens eger skal spændes (f.eks. i Nm)? Findes der tabeller eller er der en tommelfingerregel som man kan følge?
2) Jeg synes engang at jeg har læst, at bagfælgen skal spændes hårdere i den ene side end i den anden. Er det korret forstået? Hvilken side skal spændes mest? Hvorfor? Og hvor meget mere skal den spændes?

På forhånd tak for svar.

Mvh Morten



Kommentarer på:  Opretning af fælge
  • #1   10. sep Altså jeg lærte at gøre det på gefyhl da jeg for mange år siden var cykelmekaniker Om det så stadig er sådan ved jeg ikke, men det virker for mig endnu da.
    Ang. bagfælgen så tror jeg du bytter tingene rundt, ofte er egerne længere i venstre side hvilket er nødvendigt fordi tandkransen gør at hjulet ikke er centreret hvis egerne er lige lange.


  • #2   10. sep Gør som Henrik siger ikke for hård eller for blød. Har en prof opretter. Så de er rette præcis. I horinsal og vatikal.

  • #3   10. sep Dette er gældende for et færdigbygget hjul med den korrekte paraply (dish)

    HUSK KUN AT ARBEJDE PÅ EN SIDE AF HJULET AF GANGEN.

    HUSK AT NIPLER SPÆNDES MOD URET, NÅR DU ARBEJDER UDEFRA.

    ET FÆRDIGT HJUL ER SPÆNDT HÅRDT OP, SÅ KONTROLLER MED ET STYKKE TAPE PÅ EGERET, AT EGERET IKKE BARE SNOR SIG, NÅR DU SPÆNDER NIPLERNE. TAPEN SKAL STÅ I SAMME VINKEL, NÅR DU STOPPER MED AT SPÆNDE, SOM DA DU STARTEDE.

    1) Du kan gøre det på en dyr måde og købe et tensionmeter, for på den måde at måle hvor spændte egerne er. Så måler du alle eger igennem på den ene side, og så gør du det samme på den anden side af hjulet.

    ELLER.....

    Du tager din bedste pegefingernegl og plinger/spiller på hver eger i højre side (drive side/DS), gøres ca. 2-3cm fra niplen. Så spænder du niplerne og får egernes tone til at lyde nogenlunde ens på begge sider af hjulet. Så tjekker du om hjulet er lige sideværs. Så skal du måske ændre lidt på spændingen på enkelte nipler, og så tjekker du lige sideværs igen. Har du et intakt hjul, så lyt efter tonen for egerne der.

    Hvis du har et skævt hjul, så tjek, om en/flere af egerne har en dybere tone end de andre, og så få dem til at lyde som dem. Så kører du ud fra ovenstående fremgangsmåde.

    2)Højre bag er altid spændt hårdere end venstre bag, da kassette sidder i højre side og hjulet kræver den største stivhed i den side.
    Venstre for er altid spændt hårdere end højre for, da bremseskiven sidder i venstre side og kræver den største stivhed* (gældende ved skivebremser)

    Hvis du skal til at bygge et hjul op fra bunden, så kan jeg anbefale en online PDF bog (ca. 90kr) om hjulbygning af Roger Musson, og gode pointers af hjulbygger Mike T (google).

    Ang. tensionmetere, så har jeg aldrig brugt et, men brugt tonerne til at bestemme ens eger-opspændthed, og mine hjul og hjul bygget til andre har tålt normal DK spor, 120cm drop til flad, div. bikeparks og downhill sporene i Leogang Østrig.


  • #4   11. sep Mange tak for de fine svar Specielt tak til TS for dit flotte og dybdegående svar. Jeg er dog ikke så erfarent, så det er lidt svær for mig at lytte til egerne og derigennem regne ud, om de er spændt for meget eller for lidt, da jeg ikke ved hvad den rigtige tone er. Men jeg ejer et park TM-1 tensionmeter, så hvis der er nogen som ved hvor mange Nm egerne skal spændes med på en alm. city bike med 28' hjul, hører jeg meget gerne fra jer. Har fundet denne her tabel, men kan ikke lige gennemskue hvordan den skal tydes, og om den måske kan bruges til at regne spændingen ud: http://www.bikecoop.ca/wp-content/uploads/2014/07/TM-1-Tension-Meter-Conversion-Table-1.jpg

  • #5   11. sep Jo højere tone desto strammere eger. Det kan du også sagtens gøre på et hjul på en citybike. Den eller de eger, som har dybere toner end de fleste af de andre eger på samme side af hjulet, de skal strammes, så de lyder ens.
    Her en kort ide om, hvad jeg taler om:
    https://youtu.be/9cC6MynIUsU


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 440
    #6   11. sep hvis cyklen har udvendige gear eller skivebremser skal egerne ikke spændes lige stramt i begge sider.
    spænd egerne så skalaen på TM-1 står på ca 25 i den side hvor egerne er spændt hårdest op.
    hvis det er en billig no name fælg skal du nok nøjes med 20-22 på TM-1 skalen


  • #7   14. sep @TS. Jeg bliver nødt til at spørge og jeg er ikke ude på at lave noget trouble.. Men du skriver HUSK AT NIPLER SPÆNDES MOD URET, NÅR DU ARBEJDER UDEFRA.
    Hvordan mener du? Jeg kan ikke se et scenarie hvor højre gevind bliver til venstre udefra.. Sorry, igen ikke for at lave påstyr. Bare forvirret og nysgerrig.
    Tænker at man spænder med uret både udefra og indefra for at stramme en eger..


  • #8   15. sep Halløj. Jamen, det er da intet problem, og er meget muligt, at jeg har skrevet det kluntet i min forklaring.
    Når du står og ser ind på niplen, hvor den går gennem fælgen og skrues sammen med egeret, så skal niplen spændes mod uret.
    Hvis du derimod står og ser ned på nippelhovedet inde i fælgen, så spænder du med uret.
    Der er ingen hokuspokus, men når du arbejder på begge sider af fælgen, så er der forskel på, hvilken retning niplen spændes ud fra hvordan du står og ser på den.
    Håber det giver mening, ellers må jeg igang med en lille films


  • #9   15. sep Jeg tror dit ur vender på hovedet TS

  • Karl G
    Karl G Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 13 Svar: 17
    #10   19. sep Hej

    Jeg har Park Tool TM-1 og DT Swiss Tensio 2 eger tension måler og et digitalt version er på vej...
    Park Tool TM-1: til godt nok arbejde
    DT Swiss Tensio 2: til professionelt arbejde.
    Skriv hvis skal du bruge for hjælp.
    Mvh
    Karl


  • #11   20. sep @TS. Jeg forstår hvad du mener nu. Det er når man kigger fra navet og ud mod fælgen at det er mod uret for at spænde

  • #12   20. sep Nemmerlig

Kommentér på:
Opretning af fælge