{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.962 visninger | Oprettet:

Tonni L
Tonni L
Tilmeldt:
31. maj 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6

Ny kæde eller bare opstramning? {{forumTopicSubject}}

Hej gutter...

Jeg aner ikke ret meget om cykler, og kæder osv, men jeg har hænderne skruet godt på (repper selv bil)..


Jeg har købt mig en brugt MTB til 500kr, og den har formået at hoppe 2 gange i kæden nu - jeg har kun cyklet på den i samlet 2 timer...

Jeg har den anden dag, justeret gearskiftet, da den havde svært ved at gå ned i gear - så jeg strammede lige kablet op, og justerede på de to små yderstilling-skruer på forskiftet.....

Bagskiftet har jeg ikke rørt.

Det er en 10år gammel Silvan-cykel, med 21 Shimano-gear.



Og så har jeg nogle spørgsmål:

1) jeg vejer omkring 100kg, og har stærke lårmuskler - kan man forvente at kæden ikke hopper, når jeg rejser mig op og lægger vægt i, i et højt gear ved lav fart?? Her snakker jeg 7. gear fra stilstand, og op af svag bakke...

2) Kan man tjekke om kæde/kasette trænger til at blive skiftet? Nogle synlige/målbare tegn??

3) Kæden hænger en smule - hvordan vurderer man om kæden skal strammes op - ud over at kæden måske er trådt "lang", så kan det vel også være fjederen i bagskifter-opstrammeren??

4) Ville i turde købe kæde og kasette fra Thansen? Jeg forventer ikke at det holder mange tusinde kilometre, men bare at det kan holde til at jeg træder livet ud af kæden smiley



Jeg ved godt det ikke kan betale sig, men en del af det er også for at gå og hygge mig med at lave lidt på den smiley

Mvh Tonni, Kalundborg



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kæde eller bare opstramning?
  • #1   31. maj 2010 Tonni L

    først skal du prøve at finde en 7gears kasette (hvilket ikke er det helt store problem i Thansen...).
    i samme omgang skal du skifte kæden, da kæde og kasette bliver slidt sammen.
    det kan ikke betale sig at rode med det når cyklen er så gammel, så skift det hellere.
    husk smørelse, men ikke wd-40.



  • Tonni L
    Tonni L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
    #2   31. maj 2010 Jeg har lige kigget på tænderne på både kasetten og på for-tandhjulene.

    De har alle tydelige tegn på at de er slidt.


    Toppen af mange af tænderne er slidt lidt spidse (fra 4mm til 2,5-3mm tand-bredde målt på toppen af tanden).


    Nogle cykel-mekanikere der kan nikke genkendende til det her? smiley


  • Tonni L
    Tonni L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
    #3   31. maj 2010 Og jeg var oppe hos en cykel-mekaniker i dag, og han målte på kæden - han sagde at "den er ikke ny, men den er heller ikke slidt ned"...

  • #4   31. maj 2010 Tonni L

    skift det ud alligevel.


  • #5   31. maj 2010 Jeg ville gøre som Gustav siger, skift kassette og kæde, det koster godt 200kr og så er det faktisk rimelig kvali.

  • #6   31. maj 2010 Tonni L

    og skift også bagskifteren, det giver bedre køreglæde og så kan du jo indstille gearene...


  • Tonni L
    Tonni L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
    #7   31. maj 2010 Gustav:

    hele bagskifteren også? Er det for at få den strammet op, eller pga tandhjulene også?


  • #8   1. jun 2010 bagskifteren vil holde kæden strammere på selve tandhjulet og gøre at skiftene sker mere kontant. Men jeg ville nu bare starte me kassette og kæde og se hvordan det spænder af og så kan du jo efterfølgende hvis du finder det nødvendigt. Man kan jo blive ved! så skal du også ha nye klinger foran og skiftehåndtag osv osv og det er slet ikke sikkert dit behov er til det. JB

  • #9   1. jun 2010 Tonni L

    jeg skal lige høre før jeg skriver videre, hvad er dit budget for at istandsætte den ?


  • Tonni L
    Tonni L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
    #10   2. jun 2010 Altså - når jeg kigger på tandhjulene, så er det nemt at se at både kasetten og klinger er slidt.

    Bagskifteren har jeg hørt rygter om at fjederen kan flyttes i hakker? Så den kan blive stram igen.

    En komplet bagskifter koster vel en 200-300kr også...

    Så er vi oppe og ligge på 400kr for kæde/kasette, 250kr for bagskifter, samt prisen for klinger OG montering hos forhandler, da der kræves specialværktøj.

    Alt ialt lidt over 1000kr.. Det er mange penge... Men okay - en NY MTB cykel med Shimano-gear samt ordentlig kæde osv, det koster jo også penge smiley


  • Tonni L
    Tonni L Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6
    #11   2. jun 2010 Jeg var nede hos forhandleren igen i går...

    Han fra den anden dag fortalte mig at jeg var lidt en bøv, for jeg brugte kun klingerne når jeg skiftede gear....

    Han anbefalede at bruge kasetten også, således at kæden ikke "krydsede"...

    Dette skulle hjælpe en del på det, samt give et mere ensartet slid..

    Jeg tror jeg venter lidt med at skifte noget som helst endnu - netop fordi at hvis jeg først går igang, så kan jeg ligeså godt skifte alting - at jeg så nok lægger lidt penge til side nu, og så bruger beløbet om en måned eller to, det er jo en anden snak smiley


    Men hvis jeg skal ønske mig noget her og nu, så ville jeg godt have at den skiftede hurtigere ned i gear foran, og hurtigere op bagpå - altså når kæden blivere "løsere" - og DET problem er vel bagskifteren/stramning af denne??


  • #12   2. jun 2010 Tonni L

    hvis du kommer til stor københavn kan jeg montere delene billigt.
    og justere m.v.



Kommentér på:
Ny kæde eller bare opstramning?

Annonce