{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.009 visninger | Oprettet:

Morten S
Morten S
Tilmeldt:
6. nov 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Skift af rustet headset og problem med racecrown på godt brugt alu stel. {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Det er første gang jeg forsøger at gøre det her, som egentlig burde være nogenlunde straight ahead såfremt man har noget værktøj der er lavet til det.

Mit problem er rust. Jeg kan simpelthen ikke se (og ved måske ikke) hvilke dele der hænger sammen og hvilke dele der er rustet sammen. Jeg har forsøgt at fjerne flere af delene ved at opløse rusten og bearbejde dem med en skruetrækker og hammer, men de sidder uhyggeligt godt fast.

1. Er det meningen, den nedereste skål har denne indre del, som den øverste ikke har, eller er det halvdelen af mit kugleleje som er rustet fast i selve skålen?
2. Skal noget tages af min forgaffel og i såfald hvad?

Min plan er at købe et nyt headset og presse i. I det tilfælde er spørgsmål nr 2 det vigtigste for mig.

Billeder af skåle samt billeder af forgaffel findes på linket herunder:
https://www.dropbox.com/sh/q9lzkkzedw3pu6h/AAAoVBMl-EFrb-j6TTIK6eLGa?dl=0

Skriv endelig med spørgsmål eller hvis jeg mangler at beskrive noget.

Vh
M


Kommentarer på:  Skift af rustet headset og problem med racecrown på godt brugt alu stel.
  • #1   6. nov 2018 1 1/18" Headset/styrfitting med lukkede lejer. Lejet i den nederste bundskål er splittet og ydersiden af lejet sidder i bundskålen.
    Indersiden af lejet sidder på forgaflen uden på bundkonus.
    Dvs. det nederste på billedet lige over kraven på alugaflen er bundkonus.
    Lige over den sidder indersiden af lejet (desværre).
    Både konus og leje sidder nok rigtig godt fast. Du slipper nok ikke for at varme det op hvis det skal bankes af. Start med indersiden af lejet og så bundkonus (som du også bør skifte). Bundkonus kan godt drille uden det rigtige værktøj men ikke umuligt.
    Du kan også bruge en vinkelsliber på lejebanen med lidt snilde. Det er noget hærdet stål så du kan ikke rigtig bruge en nedstryger. Du kan nok også bruge en Dremel eller lign.
    Jeg vil klart anbefale at varme den op og så banke resterne af lejet af med en skruetrækker. FSA Orbit MX er et ok og ikke så dyrt headset.
    Held og lykke! Sjov opgave smiley


  • #2   6. nov 2018 *1 1/8" selvfølgelig smiley

  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #3   6. nov 2018 Tusind tak for dit svar. Du bekræftede mine antagelser. Nu kan jeg med ro i sindet gå lidt mere aggressivt til værks.

    For at være helt sikker på jeg forstår de danske (og til dels engelske) termer, har jeg vedhæftet endnu et billede, som skullle forklare min nuværende forståelse.

    Hvor vil du anbefale mig at kigge efter og købe den reservedel, som den du nævner? Cykelpartner.dk har noget der minder som det, men som ikke er mærkevarer på samme måde.

    Vh
    Morten


    profilbillede
  • #4   6. nov 2018 Mht headset indkøb skal du selvfølgelig ned i din lokale cykelbutik og støtte dem smiley
    Billedet og beskrivelse er korrekt.
    Ja prøv at banke den af men det kan være den er rustet så godt fast at den lige skal varmes en tur.



  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #5   6. nov 2018 Godt ord igen. smiley

    Tak for dine råd og kommentarer.


  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #7   6. nov 2018 Men hensyn til, at varme elementerne op - hvordan anbefaler du jeg griber det an?

  • #8   6. nov 2018 Lokal cykelbiks kan nok klare det meste men hvis du har en nabo der tilfældigvis er glad for at flambere til f.eks creme brulee eller andet lækkert så har han/hun nok en gasbrænder i køkken sortimentet. Men ro på. Gaflen er jo af aluminium og smelter/deformerer ved en 650°
    Det skal bare lige være nok til at den forbistrede lejerest slipper.


  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #9   7. nov 2018 Det prøver jeg! Tak for den gode indsats. Jeg vender tilbage med nogle resultater.

    M


  • Morten S
    Morten S Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #10   10. nov 2018 Det lykkedes at fjerne begge skiver!

    Ved at bruge rigeligt olie og en tynd skruetrækker kunne jeg dirke den øverste del langsomt af gaflen. (indersiden af kuglelejet)

    For at fjerne den nederste og nærmest fastgroede bundkonus, brugte jeg et par hobbyknivblade til at skille den fra kraven og derefter masser af olie og igen en skruetrækker og en hammer.


    profilbillede
  • #11   10. nov 2018 Sådan! smiley

Kommentér på:
Skift af rustet headset og problem med racecrown på godt brugt alu stel.

Annonce