{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.458 visninger | Oprettet:

bedste rense/smøre rutine? {{forumTopicSubject}}

Har lige købt mig en ekstra hardtail mtb. Med komplet XT, og kom i den forbindelse, til at tænke på: Om min normale rutine med at rense og smøre, overhovedet er den mest optimale...?

Normal har jeg altid skyllet kæde og gear i varm vand, efter hver tur. Tørret det hele af, og enten sprayet kæden med teflon olie, eller Pedros Syn lube.

Og har altid gjort sådan på min soft tail cykel, ligeledes med XT. Og det har ikke umiddelbart givet nogle ulemper... Ét af de bagerste tandhjul har let slitage, men slet ikke noget alvorligt, efter ca. 3.500 km.


Problemet er bare, at med en hel ren kæde, og der kommer ét sandkorn i lortet. så knaser det.... Med gammel olie, der er arbejdet godt tyk og sort, der knaser det jo slet ikke i samme omfang.


Hvad er bedst. og hvordan gør I ?


Synshalsoversigt
Har din bil snart brug for et syn? Så find allerede nu den bedste synshal nær dig på; Danmarks bedste synshalsoversigt

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bedste rense/smøre rutine?
  • #1   30. jun 2010 jeg renser jævnligt med Morgan Blue chaincleaner.. og smører op bagefter, jeg gør det når kæden/kassetten er ved at være lidt beskidt.
    jeg smører altid bagefter og tører overskydende olie af med en klud på kæden bagefter.


  • #2   30. jun 2010 Bruger squirt lube så smører ikke ret tit (på raceren)

    på mountainbike er det en god mellemting mellem at det skal være så tyndt at det kan trænge ind og at det skal være så tykt at det holder længe. Finish line laver mange gode forskellige olier til en fornuftig pris. tjek det ud og prøv dig frem det kommer du længest med smiley


  • jonas l
    jonas l Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 33
    #3   30. jun 2010 spuler og smøre du så kæden mens den er på cyklen, eller piller du den helt af ??

    sorry er helt ny og skal ud og købe mtb til en 5000 kr og er meget usikker på valg osv


  • #4   1. jul 2010 Kører kæden rundt, imens jeg spuler alle ledende.

  • #6   1. jul 2010 Min MTB med fuldt XTR bliver spulet... efter hver tur... Jeg bruger ikke noget olie, jeg ikke kan opløse på kasetten med en lidt kraftigere blanding af autoshampo/vand i en forstøverflaske... lader sidde 10 min, bøster og giver en tur mere... lader sidde lidt, børster og skyller af... så står den som ny smiley

    Cyklen vasker jeg kun i autoshampo en gang imellem, skylder og tører af hvad jeg grundigt lige kan med fingrene... ikke noget med vatpinde i hjørnerne... det er en cykel for fanden!

    Lader cyklen tørre ude, og smører kæden og skftere op... bruger Finish Line DRY

    En gang om måneden ca ryger kæden i en gang lampeolie en halv times tid, bliver skyllet i varmt vand, tørt grundigt af og smurt op igen smiley

    Jeg gider sgu ik bruge så meget tid på den kæde... ser den træls ud, eller er slidt... ny på smiley mine kæder holder alligevel et halvt års tid smiley


Kommentér på:
bedste rense/smøre rutine?

Annonce