{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.444 visninger | Oprettet:

Campagnolo vs Shimano {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg er ny i gamet, og har lige et par generelle spørgsmål om Shimano vs. Campagnolo kassetter.

- Er Campagnolo kassetter generelt bredere end Shomanos? Altså fylder fx. en 10 speed Campagnolo kassette mere end en 10 speed Shimano?

- Ved at en 10 speed Shimano kassette er smallere end deres fx. 8 og 9 speed.
Gælder dette princip også for Campagnolo? Eller er deres 10 speed bredere end deres 8 og 9 speed kassetter?

Håber der er nogen der vil bruge et par min. til at gøre mig klogere!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Campagnolo vs Shimano
  • #1   11. jan 2019 Det betyder bare at du skal være opmærksom på hvilken kæde du bruger.
    Du kan ikke bruge en 8 speed kæde til en 10 speed kassette, men du kan godt bruge en 10 speed til en 8 speed. 10 speed kæden er smallere. Udover det så er det hele lettere hvis du bruger en Shimano kassette på et Shimano nav og samme med Campa. Men det er svært det her. Sheldon Brown er din ven smiley
    Men grunden til at 8/9 speed er bredere end 10 speed er netop fordi at gearhjulene sidder tættere på 10 speed og fylder mindre, også derfor den kræver en smallere kæde.


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #2   12. jan 2019 som Christian skriver giver Sheldon Brown altid gode svar
    https://www.sheldonbrown.com/cribsheet-spacing.html
    Shimano 8-9-10 speed kassetter passer på samme kassettehus. Shimano 11 speed kassetter kræver et 1.85 mm. bredere kassettehus.
    den udvendige bredde fra mindste til største tandhjul på en 10 speed kassette er større end på en 9 speed kassette, som igen er større end på en 8 speed kassette.
    på de dyrere 10 speed kassetter er de tre største tandhjul monteret sammen på en blok, derfor skal der bruges en 1 mm bred skive bag disse kassetter. Det er IKKE fordi disse kassetter er smallere end en 8 speed kassette. En 10 speed Tiagra kassette hvor alle tandhjul er løse, skal således ikke bruge denne skive.
    Campagnolo ændrede kassettehus da de gik fra 8 til 9 speed.
    campagnolo 9-10-11-12 speed kassetter passer på det samme kassettehus


  • #3   12. jan 2019 Hej
    Tak for svar.
    Jeg er ved at samle “stumper” sammen til at kunne montere Campagnolo 10 speed på cyklen. Jeg har Centaur 10 speed skifte greb, kassette og kæde liggende. Derudover har jeg forskrifter og bagskidter som skulle passe på 8-9 speed. Vil jeg kunne få disse til fungere med mine 10 speed dele?


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #4   12. jan 2019 hvis din forskifter og bagskifter er Campagnolo og hvis de er mindre en 20 år gamle fungerer det

Kommentér på:
Campagnolo vs Shimano

Annonce