{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.047 visninger | Oprettet:

kassetten sidder løst - hvad gør jeg? :) {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Jeg er super nybegynder med at skille cykler ad, og derfor har jeg måske et dumt spørgsmål.
På min gazelle racer har jeg en 6-speed kassette, hvor jeg gerne vil placere min kæde på et af niveauerne, så jeg får en art singlespeed. MEN kassetten sidder løst, hvilket betyder der selvfølgelig ingen fremdrift sker når jeg hjulrer. Er der nogen, der på pædagogisk vis kan forklare hvordan jeg fastgøre kassetten, så jeg kan komme fremad i verden?

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kassetten sidder løst - hvad gør jeg? :)
  • #1   12. feb 2019 Hvis den sad løst ville den slet ikke sidde fast på navet.
    Kassetten er skruet fast på navet med gevind og frigearet sidder i kassetten.
    Det er kassetten der ikke virker. Der sidder nogle paler/pins inde i der er groet fast.
    Man kan nogle gange rense og smøre dem så de kan bevæge sig igen men jeg vil tro du skal have en ny kassette.
    På nyere nav sidder kassetten på en body på navet.
    Grunden til at jeg tror det er skruekrans er alderen og at den har høje flanger. Men det er en god ting jo. De er ikke superdyre.


  • #2   12. feb 2019 Tak for svar, Christian.

    Det var også ringe forklaret. Jeg mente at kassetten både drejer den ene og den anden retning, hvilket betyder at jeg ikke kommer fremad, men det virkede til, at du fangede den alligevel. smiley

    Okay, det kan godt være jeg bare skal installere en ny kassette så. Hvad vil du sige jeg skal kigge efter her?


  • #3   12. feb 2019 Pyh ha.. Den er værre. Der er flere ting i det. Der er mindst 5 forskellige aftrækkere til at afmontere den. Der er også forskellige gevind størrelser.
    Ellers må du smide nogle flere billeder op og alt hvad du kan se af evt navne på nav og lign.
    Ellers burde en lokal mekaniker kunne hjælpe.
    Hvis jeg var dig ville jeg bare finde et singlespeed baghjul.


  • jørn N
    jørn N Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 495
    #4   12. feb 2019 Det gør tingene meget nemmere, når man bruger de korrekte betegnelser for cykeldele.
    Der sidder IKKE en kassette på din gazelle, den er monteret med en skruekrans.
    Palerne i kransen er rustet fast, det er måske muligt at løsne dem ved at bade kransen igennem med en tynd olie. Men hvis du alligevel vil lave cyklen om til singlespeed, er det meget smartere at afmontere den gamle skruekrans, og montere en ny frikrans med et enkelt gearhjul. Så kan du også bruge en bredere kæde til singlespeed.
    Desværre er Christians svar forkerte, det er tåbeligt at købe en ny kassette til et hjul, der passer til en skruekrans.
    Det er også tåbeligt at købe et singlespeed baghjul, som normalt har 120 mm akselbredde, når dit stel er beregnet til 126 mm akselbredde, og du i forvejen har et hjul der passer til en singlespeed frikrans


  • #5   12. feb 2019 Nu har jeg lige pillet hjulet af og det eneste jeg kan se på navet et at der står shimano sg.

    Hvad f.eks. med den her?

    https://www.cykelgear.dk/reservedele/kassette/kassette-kaede-sampak/kassette-kaede-sampak-8-speed-shimano

    Kunne jeg måske bruge den?


  • #6   12. feb 2019 Jeg skriver til sidst i mit første svar at det er en skruekrans...

  • #7   12. feb 2019 Nogle kalder det en kassette med frigear..
    Det er ikke noget problem at bruge et 120mm nav på en racer ramme.
    Hvis det er noget så er det da mindst ligeså ghetto at lave en 18 speed til singlespeed ved at fjerne bagskifteren.


  • #8   12. feb 2019 Et singlespeed frigear duer heller ikke til de der nav.
    Kædelinjen bliver møg skæv.

    @Søren. Nej du kan ikke bruge det du linker til. Det er også 8 speed smiley Og det er heller ikke med frigear (skruekrans).
    Du skal en tur på eBay eller finde nogen der har noget gammelt eller nyt der passer liggende.


  • #10   12. feb 2019 Rettelse: Cyklen er 12 speed nu (kom til at skrive 18) 6 bag og 2 klinger foran.
    Det du linker til er stadig 8 speed smiley


  • #11   13. feb 2019 Som jeg ser det, kan du gøre to ting:

    1: Du kan købe en ny skruekrans og bare bruge ét af tandhjulene til at lave din singlespeeder, præcis som du havde planlagt. Cykelgear har nye skruekranse du kan bruge. https://www.cykelgear.dk/reservedele/kassette/6-gears-kassetter?&product_filters=%7B%22min_price%22%3A%5B89%5D%2C%22max_price%22%3A%5B110%5D%7D
    Det er klart den hurtigste, nemmeste og billigste løsning, men også den mest ulirens.

    2: Du kan også bruge en friløbskrans, altså et enkelt tandhjul med friløb. https://www.cykelgear.dk/reservedele/gearhjul/frilobskrans-12-x-18
    Men som Christian er inde på, vil kædelinjen blive alt for skæv og det kræver at man rykker hele navet og efterfølgende retter fælgen ind til at være i center igen. Det er en lidt omfattende operation som du nok vil blive nødt til at få en cykelmekaniker til at gøre.
    Du kan se hvordan i denne video fra 29.20. https://www.youtube.com/watch?v=sInijI1vr34 RJ bygger godt nok en fixie, men princippet med hjulet er det samme som hvis det var med en friløbskrans.


  • #12   13. feb 2019 Opdagede lige at han har lavet præcis samme ombygning til en singlespeed. smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=nkNCXx10NqY&t=233s Præcis det samme, men med friløbskrans.


Kommentér på:
kassetten sidder løst - hvad gør jeg? :)

Annonce