{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.461 visninger | Oprettet:

Tommy L
Tommy L
Tilmeldt:
18. apr 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5

Hjælp til afmontering af krank {{forumTopicSubject}}

Jeg skulle i dag have kranken af min 6 år gamle MTB. Jeg havde allieret mig med det rigtige værktøj, som i dette tilfælde var en top som slf passede ind i rillerne/hakkerne på kranken. Desværre sad den urokkeligt fast, hvilket betyder at jeg pt ikke har mere spor eller flere hakker at dreje rundt i smiley Jeg gik med uret på højre side, og mod på venstre (som angivet på diverse websites), men niks und nada...

Nu er spørgsmålet så - hvordan får jeg den gamle krank ud, uden at ødelægge gevindene i stellet? Jeg er ligeglad med den gamle krank, skal alligevel have en ny i!

Mvh Tommy


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til afmontering af krank
  • #1   6. sep 2010 Smut ned til din lokale cykelpusher og lån hans boremaskine med en masse moment og få den tvunget ud smiley

  • Marcus R
    Marcus R Tilmeldt:
    feb 2006

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 64
    #2   6. sep 2010 Lyder lidt som om du er gået den forkerte vej på begge sider.. Det kommer selvfølgelig an på hvordan du definerer højre og venstre.

  • Tommy L
    Tommy L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #3   6. sep 2010 Anders - skal der bare sættes en bolt i pedalarmsgevindet og så gives gas?
    Marcus - jeg har læst det som om at højre side er der hvor min højre fod sidder på pedalen, og der har jeg drejet med uret (prøvede selvfølgelig at løsne den til begge sider, da der ikke skete noget den første vej, ved at banke til skraldenøglen, but no success)


  • Marcus R
    Marcus R Tilmeldt:
    feb 2006

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 64
    #4   6. sep 2010 Vil da mene at man skal løsne en krank modsat af vejen den snurrer, ligesom pedalerne. - Ellers ville man jo skrue kranken af med tiden.. Eller har jeg misforstået noget?

  • #5   6. sep 2010 @Tommy, nej den skal i hakkerne for moment kan ofte løsne det hvis det sker i små hak som man kan sætte en boremaskine til..

  • #6   6. sep 2010 drive side (altså der hvor du har tandhjul siddende)

    skal du dreje som normalt mod venstre, Lefty Loosy, righty tighty....

    Venstre side skal du så dreje mod højre.

    Så du har gjort det forkert.


  • Tommy L
    Tommy L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #7   6. sep 2010 Anders - der er IKKE nogen hakker tilbage, det var plastik og holdte ikke til noget som helst.... Hvad gør jeg så??

  • Søren P
    Søren P Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 20
    #8   6. sep 2010 Jeg er lige med på en lytter.

  • #9   6. sep 2010 Altså i højre side, er der Modsat gevind!!

  • #10   6. sep 2010 plastik???? hvad er det lige krank og krank boks du snakker om?

  • #11   6. sep 2010 Du har drejet den rigtige vej, klingesiden er links gevind, modsat pedalerne hvor det er den modsatte side der er links.
    Det kan som der er nævnt, være en fordel med en slagnøgle, men nu hvor tapperne er væk, er der kun den hårde vej tilbage.
    Det kan lade sig gøre at bore små huller hele vejen rundt, i kanten af boksen, hvorefter indmaden kan slåes ud.
    Så er der gevindstykkerne tilbage, de kan fjernes ved at føre en nedstygerklinge igennem, montere den på nedstrygeren igen, og derefter save to spor, så du kan fjerne en kile af gevindstykket.
    Sav ikke for dybt, ellers ødelægger du gevindet.


  • #12   6. sep 2010 Hej jeg fjernede en krank med nylon gevind ved at sætte en gasbrænder eller en varneblæser på. varm det godt op og giv den en med en hammer smiley det lyder brutalt men det virker. Du skal bare være sikker på at stellet er eloxeret ikke malet, ellers koger malingen op.

  • Tommy L
    Tommy L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #13   7. sep 2010 OK, nu har jeg boret og hamret, og det ser jo OK ud - det er nylongevind som Martin beskriver! Nu kommer næste spørgsmål jo så, for at være sikker på at få den rigtige krank / krankboks (jeg er reeeelativt ny inden for alle de begreber!). Jeg har dog regnet ud at jeg skal måle bredden på stellet ved kranken (i mit tilfælde 68mm), og så selve kranken. Bare for at være 100% sikker, er det så noget ala denne jeg skal have fat på
    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=908
    eller findes der andre monteringsmuligheder jeg skal være sikker på? Umiddelbart ser det jo korrekt ud mht gevind, men better safe than sorry smiley

    Tak for hjælpen alle sammen!


Kommentér på:
Hjælp til afmontering af krank

Annonce