{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
332 visninger | Oprettet:

Shimano XT RD-M8000 , koblingsarm ON/OFF {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,
Jeg har for et par uger siden anskaffet mig en dejlig CUBE mtb som har bagskifter af typen XT RD-8000 GSDS.
Det er min opfattelse at den skifter meget mere "lydefrit" når koblingen står i OFF position, omend det ikke er meningen fra producentens side pga risikoen for at kæde evt. hopper af.
Er der noget man kan gøre for at nå et kompromis mellem de to positioner?
På forhånd tak for info/erfaringer.
Vh
Henrik

Kommentarer på:  Shimano XT RD-M8000 , koblingsarm ON/OFF
  • #1   28. maj Det er helt normalt, at Shadow+/koblingen gør, at gearskiftet bliver lidt tungere, når koblingen er på ON. Hvis ikke dit gearskifte skifter hurtigt og præcist, så kræver det en finjustering på fingerskruen ved triggeren.
    Om den er mere lydløs i OFF, har jeg aldrig lagt mærke til. Må holde op med at skråle med på radioen, når jeg skruer.

• #2   28. maj Vil i forklare Shadow+ i grove træk. Jeg er ikke helt med på hvad det kan/gør.
    Og hvor sidder on/off rent fysisk?

• #3   28. maj @Christian

Kort fortalt, så sørger koblingen for, at lasken (den med pulleyhjulene), ikke slår fremad, som den vil gøre uden en kobling. Kæden danser op og ned ved ujævnt underlag, drops osv osv., og det vil få lasken til at trække sig til fremad, og derved bliver den nedre del af kæden slap, og så basker den mod din kædestag. Bliver underlaget tovligt nok, så kan kæden også ryge af forreste klinge, såfremt man ikke har en chain guide.
    Koblingen kan fint vedligeholdes efterhånden, som den bliver slappere, og der findes fine youtube videoer herom.

• #4   29. maj Der er en fin video om servicering hér:
    https://www.youtube.com/watch?v=Jhtuc2iULDg&t=173s

For mit vedkommende har jeg blot slået kobling i OFF mode - den holder stadig kæden rigeligt stram til mit brug og er noget bedre i gearskiftningen.
    OFF mode er så vidt jeg har forstået = Shadow uden "plus".
    Vh
    Henrik

• #5   30. maj Uden den kobling på har kæden ret stor chance for at falde af

• #6   30. maj Næppe større end RD uden koblingssystemet

• #7   3. jun Under låsen til On Off, er der et lille hul under låget, der kan hårdhed på shadow + indstilles med en unbraco

• #8   3. jun Hej Anders,
    Ja jeg kender godt skruen og det er nok også den mest "korrekte" måde at justere på.
    Gætter på at man kan løsne frem til, hvad der svarer til at koblingen slåes helt fra (OFF) !?
    Tak for indspark!
    Vh Henrik

• #9   4. jun Jamen hvis du vil have kæden lige så løs som på "off", hvorfor så ikke bare køre med den på "off" position? Så har du jo en stramme mulighed, hvis du en dag rammer noget terræn hvor kæden banker på stellet.

Efter at have læst din tråd i går aftes, kørte jeg en tur i dag på asfalt med koblingen fra. Kan godt følge hvad du siger, at skiftet bliver mere "let". Men jeg oplever at selv på asfalt så er hele systemet mere lydløst med koblingen på, når først gearet er valgt.

• #10   4. jun Hej Peder, ja jeg har også kørt noget tid med kolbingen OFF nu og synes det virker rimeligt ok.
    Vil prøve at se om du har ret mht til når man HAR skiftet gear om det samlet set opleves mere roligt smiley
    Henrik

Kommentér på:
Shimano XT RD-M8000 , koblingsarm ON/OFF