{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.568 visninger | Oprettet:

Rasmus R
Rasmus R
Tilmeldt:
5. feb 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7

Skift af kranksæt {{forumTopicSubject}}

Hey folks!

Jeg er forholdsvis grøn i faget at gøre det selv på MTB, men har dog studeret og læst mig frem til en del angående udskiftning af diverse dele på. Det er lykkedes mig meget godt indtil videre at udskifte alt fra bremser, dæk og kassette.

Mit spørgsmål er så om dette næste udskift kan lade sig gøre. Jeg har pt denne krankboks siddende på cyklen:

Shimano ES-25, Octalink Spline, cartridge bearing, 68 x 126mm for 50mm chainline

Jeg vil gerne skifte mit Acera kranksæt ud med denne Deore model: Shimano Model M590 / Deore

Mit spørgsmål er så - kan det lade sig gøre eller skal jeg have anskaffet mig en anden krankboks? Jeg er blevet lidt forvirret omkring det med Octalink V1 og V2. Det ville være ærgeligt at smide 500-600 ud af vinduet på et nyt kranksæt hvis ikke det passer på.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skift af kranksæt
  • #1   1. mar 2011 Så skal du også have ny boks, men det burde du let kunne finde ud af at skifte smiley

  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #2   1. mar 2011 Så kommer næste dumme spørgsmål, hvad skal jeg kigge efter af krankboks hvis jeg vil ha' monteret den ovennævnte model?
    Kan læse mig frem til at Shimano Deore M590 er bedst kompatibel med 9 speeds systemer, men har selv monteret 8 speed på MTB'en.


  • #3   1. mar 2011 http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41445
    Sådan en slags boks du skal bruge, ved ikke hvor du køber fra, men der er et stort udvalg her: http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=90

    Men hvorfor så ikke starte med at skifte dit gearsystem til noget 9 speed først, tror du får mere glæde af det, end kranksættet smiley


  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #4   1. mar 2011 Det har jeg også overvejet. Min plan var egentlig bare at skifte kassette, bagskifter,forskifter, kæde, wire og diverse smådele. Cyklen kører udelukkende kun med dele fra Alivio og Acera, så ville gerne opgradere hele pivtøjet uden nødvendigvis at skulle skifte til 9 speeds.

    Lyder det helt hen i vejret?


  • #5   1. mar 2011 Hvad ville du så opgradere til hvis det skal være 8 speed? Jeg synes du sku kigge brugt efter nogle geargrupper. Ikke for at sælge ud, men jeg har f.eks. et helt nyt sæt sram x5 skiftegreb og en x5 bagskifter tilsalg. men ellers er der mange der har div. dele tilsalg og tror du får mere glæde af noget lidt anderledes end alivio og acera smiley

  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #6   1. mar 2011 Havde gjort mig overvejelser om at skifte til Deore bag- og forskifter + PG-850 11-28 kassette og ny kæde. I samme omgang strejfede tanken mig om at skifte kranksættet også. Men kan næsten regne ud af dette ikke kan lade sige gøre medmindre man opgraderer hele gearsystemet til 9 speed.

    Har egentlig kun behov for at køre landevej og let terræn..:). Synes bare at hele mit "drive train" er ved at være lidt træt og tungt. Kunne godt bruge et løft.


  • #7   1. mar 2011 Jeg ville ihvertfald opgradere til 9speed smiley men det jo op til dig, du skal jo så også bare købe nye skiftegreb smiley

  • #8   1. mar 2011 Men hvilken cykel har du?

  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #9   1. mar 2011 En Specialized hardrock fra 2007 købt i 2009. Udelukkende købt pga. stellets facon..:). Planen var egentlig at ville opgradere den gradvist, men kom aldrig i gang. Nu har den så overlevet en vinter mere og trænger til et par justeringer. Jeg vil helst holde mig til 8 speed da jeg så slipper for at skifte alt for mange ting såsom skiftegreb osv. Desuden har jeg, som nævnt tidligere, ikke det store behov for at skulle køre vildt og voldsomt på bakker og i terræn..:)



  • #10   1. mar 2011 Okay, men så skift de dele som du synes trænger til at blive skiftet. Men som sagt fås 9 speed dele billigt hvis de er brugte smiley

  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #12   1. mar 2011 Bjørn C: Det link du smider ind er præcist den model jeg havde håbet på at kunne skifte til, men er du sikker på at krankbox følger med og at den passer sammen med 8 speed system?

    Det var jo det jeg havde håbet på da jeg havde planer om at skifte så mange dele som muligt ud til Deore uden at springe op til 9 speed..:)


  • Rasmus R
    Rasmus R Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #14   1. mar 2011 Hvad kører du selv med Bjørn C? Jeg er bare nysgerrig her..

Kommentér på:
Skift af kranksæt

Annonce