{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.321 visninger | Oprettet:

HJÆLP til forgaffel {{forumTopicSubject}}

Hej alle mtb nørder.

Jeg har en Fox F32 100mm forgaffel (2009 model) som ikke virker som den skal.

Problemerne er som følgende:
- Den vil ikke låse ordentligt. Den står og synker når den er låst på lockouten.
- Den piver og lukker en lille smule luft ud når den bliver sat under pres.
- Den synker uhensigtsmæssigt meget, (ulåst) når jeg sætter mig op på cyklen. Mere end "alm. sag".
- Der nede bliver den så og føles hård at køre med.
- Gaflen kører ujævnt og ikke glidende som den plejer

Jeg har pumpet luft i så den passer til min vægt. Den er nulstillet i "springrate" så det kan ikke være det.

Jeg har fox olie og et fox dust-wipe-kit som jeg overvejer at skifte ud.

Er der noget andet jeg kan gøre? Jeg nægter at betale 1000 kr for at få den serviceres hos en forhandler.

Kom med jeres erfaringer!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP til forgaffel
  • #1   21. apr 2011 tror kun der er at skille den ad og skifte olie og pakninger og checke inderben om de har skader .
    Skal selv til at skille min fox gaffel ad og sinke den fra 150mm til 110 mm istedet for så den bedre kommer til at passe min cykel


  • #2   21. apr 2011 "Jeg nægter at betale 1000 kr for at få den serviceres hos en forhandler."

    Så lad være... der er ingen, der tvinger dig...

    Efter forskrifterne skal den serviceres hver 50. time eller deromkring, og hvis du ikke gider det, kan du købe en SR Suntour, dem er du fri for at servicere, for det kan ikke betale sig smiley


  • #3   21. apr 2011 Morten B: Et udemærket klar over serviceintervallerne. De står på Fox's hjemmeside. Har svært ved at se hvad dit indlæg ellers skal hjælpe mig med.

    Bo L.: Tak. Ja jeg må jo prøve. Kunne godt være der var nogle her inde der kunne svare mere specifikt på hvilke dele jeg skulle fokusere på at få skiftet.


  • #4   21. apr 2011 Morten B: Nogle Suntour gaffler kan sagtens betale sig at servicere, de laver ogsaa gaffler til 4000,-

  • #5   21. apr 2011 Jeg kan da sagtens fortælle dig, hvilke ting, du skal have skiftet.

    Som du selv er inde på, så skal du have skiftet dustwipere og olie. Dernæst skal du have skiftet samtlige segl og O-ringe i cartridge og på airshaft. Det vil sige, at du skal have skilt catridge ad. Dertil skal du bruge klamper, der passer rundt om cartridge for at kunne dreje den fra hinanden. Du skal være meget opmærksom på ikke at ridse eller klemme noget. Især airshaft er følsomt overfor ridser. Du skal også sørge for at bruge de korrekte O-ringe og segl de rigtige steder, samt at de vender rigtigt.

    Du skal inspicere inderben og bushings. Der må ikke være ridser eller slidmærker på overfladen af inderbenene og der må ikke være ujævnheder på bushings.

    Til sidst skal du have hældt de korrekte mængder FOX Suspension fluid i og Float Fluid. Vær opmærksom på, at der findes 3 forskellige Suspension Fluids og du skal bruge den, der er specificeret til din gaffel. Vær også opmærksom på, at mængden varierer efter vandring.

    Du skriver, at den siver en smule og taber luft. Det kan betyde, at der er luft på den forkerte side af airshaft. Pas MEGET på, når du skiller den ad, for airshaft kan komme ud MEGET hurtigt, hvis det er tilfældet.

    Jeg vil på det kraftigste anbefale dig at få en fagmand til at klare opgaven for dig. Du kan meget nemt komme til at ødelægge indmad for flere tusinde kroner eller få samlet det helt forkert.

    Du får /ikke/ fjernet dine problemer, med mindre, du skifter segl og O-ringe. Et simpelt "hjemmeservice" med skift af dustwipere og lidt olie-top-op kan ikke kurere noget af det, du lister.


Kommentér på:
HJÆLP til forgaffel

Annonce