{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.947 visninger | Oprettet:

Ny MTB, flækket geardrop, efterfølgende larm/ujævn gang i lave gear {{forumTopicSubject}}

Hej Cykelgalleri

Jeg er ny på MTB og har for nylig købt mig en helt ny Trek X-caliber 9 til 10.000kr.

På 3 tur i skoven flækker geardroppet pludseligt, i et helt almindeligt gearskift på lige spor. Cyklen har ikke været væltet, misligholdt eller på anden vis beskadiget gear, geardrop eller lign.
Jeg indleverer den hos forhandleren, som naturligvis skifter geardrop på reklamationen.

Nu opstår problemet så:
Lige siden skiftet af geardrop har cyklen kørt ujævnt/dårligt i de 3-4 laveste gear, særligt mærkbart i 1-2 gear. Det knaser, larmer og kan mærkes i pedalerne når jeg træder.
Lyden observeres til at stamme fra forreste "tandhjul"/kranksæt, og opstår kun i de laveste 4 gear. Jo lavere, jo værre. Ingen problemer eller mislyde i de høje gear.

Forhandleren har efterfølgende haft cyklen inde 2 gange, hvor de angiveligvis har skiftet geardrop igen, indstillet det og indstillet gear. Men problemet er ikke afhjulpet. Tværtimod næsten.

Hvis jeg sætter den i de 2 laveste gear og kører baglæns på pedalerne, så "hopper kæden af"/skifter tandhjul.

Er der nogen der har oplevet lignende ved flækket geardrop? Kan kæde, gearskifter eller kranksæt have taget skade da geardroppet flækkede?

Mvh. Alexander Jessen




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny MTB, flækket geardrop, efterfølgende larm/ujævn gang i lave gear
  • #2   29. jul 2020 Du skal få dig en hanger retter.. Så kan du indstille gear bag efter

  • #3   29. jul 2020 I første omgang vil jeg kontakte forhandler/mekaniker problemet og bede ham løse det eller bede ham kontakte Trek for udbedring. Jeg er ikke uenig i de andre forslag, men hvis du selv påbegynder udbedring fraskriver du dig potentielt garanti og reklamationsret.

  • #4   29. jul 2020 Da jeg første gang købte cykel med udvendige gear (Nishiki til 6000kr) løb jeg også ind i problemer med ikke alle gear kørte lige optimalt efter ret kort tid.
    Jeg havde forhandler til at kigge på det og hver gang fik jeg at vide at nu kørte det, men det var ikke det jeg oplevede... og jeg skulle jo nødigt pille ved noget jeg ikke havde forstand på.

    Mit input er modsat #3 vil jeg anbefale dig at du selv kigger på det. Gør som TS foreslår.
    Start med at lære hvordan kabeltræk og gearskift virker + hvordan start/stop skruer virker. Det kan gøre det lidt lettere at finde fejlen.

    Vent lidt med hanger opretter, hvis du ikke er bekendt med den slags.

    Konkret til den lyd du henviser til kan det ganske simpelt skyldes at kæden bøjer mere i disse gear. Måske fik du noget skidt i kæden, som lettere giver larm i disse gear nu.

    Grunden til kæden falder af når du køre baglæns er dens placering delvist styres af den forreste klinge.


Kommentér på:
Ny MTB, flækket geardrop, efterfølgende larm/ujævn gang i lave gear

Annonce