{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.315 visninger | Oprettet:

Fedt til fodbremse {{forumTopicSubject}}

Hej.
Fodbremsen på fruens damecykel virker ikke ret godt så jeg har skilt navet af. Jeg ka læse mig frem til at det er en god idé at rense det indeni. Det er gjort men hvad skal jeg smøre det i igen. Og skal der smøres fedt på bremseklodserne eller skal de være afrenset som på en bil?


Skal du bygge nyt hus?
Når du skal bygge et nyt hus, så står du overfor at skulle finde det bedste byggefirma og den bedste arkitekt. Alt dette kan du finde på Nybyggeriguiden.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fedt til fodbremse
  • #1   26. okt 2020 Der skal varmebestandigt fedt på bremseskoen, og så skal navet både have fedt og olie. De bevægelige dele skal have olie smiley

  • #2   26. okt 2020 Ref #1: Min fodbremse hviner af og til (højt!) - kan det måske også løses med fedt på bremseskoen?
    (Ellers gider jeg ikke skille det ad - for den bremser OK. Og man får i hvert fald opmærksomhed i trafikken! smiley
    Går ud fra at man kan bruge det dyre (og totalt uvirksomme i mit tilfælde) specialfedt jeg blev forledt til at købe til et sæt Shimano rullebremser (der stadig er træge/hænger - selv helt uden kabel på)...?


  • #3   27. okt 2020 Jeg kan se at der er en lille gummiprop på selve navet. Er det til olie eller skal der sprøjtes fedt ind der? Hvad slags olie skal jeg bruge?

  • #4   27. okt 2020 2# Har aldrig prøvet at de hyler, men helt bestemt forsøge at skille den ad og smøre bremsen i fedt.
    Jeg plejer at bruge TF2 bike grease på værkstedet, om det er dyrt må man selv vurdere smiley

    3# Har du haft den skilt ad vil jeg smøre den op direkte på navindsatsen.
    Ligeledes TF2 fedt på bremseskoen, og en alm olie på palerne. Olie bruger jeg multiolie på spray. Det må ikke være så klistret at palerne hænger fast, så virker gearene ikke smiley

    Håber det hjælper, ellers så spørg smiley


  • #5   30. okt 2020 #4 Hvordan får jeg fodbremsen til at virke ordenligt. Den tager næsten ikke fat og der skal trædes meget hårdt for at den bremser. Navet har fået noget fedt (op til 195 grader) med har ikke haft den store virkning. Det er et gammelt Sturmey Archer nav uden gear.

  • #6   2. nov 2020 Så kan det være fordi bremseskoen er slidt. Hvis den er slidt bliver den glat i overfladen, og så vil det selvfølgelig ikke bremse smiley

  • #7   5. jan 2021 #4 Tak for svar! smiley Ifht. Shimanos "rullebremsefedt" er TF2 jo et decideret fund!
    Jeg må prøve at finde tid til at skille det ad ved lejlighed, for folk bliver af og til decideret forskrækkede over "skrigeriet"... smiley


Kommentér på:
Fedt til fodbremse

Annonce