{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.972 visninger | Oprettet:

Gearskifter springer over {{forumTopicSubject}}

Hej Cykelfolk,

Jeg har en hverdagscykel med følgende 10-speed gearskifter SHIMANO XT Gear Shifters Set Rapidfire SL-M780 men har problemer med at den kun har "8 positioner".

Det vil sige, hvis jeg løsner wiren fra bagskifteren, og holder wiren stram, har den de 10 position den skal have, men når den er forbundet til bagskifteren, er der kun 8 klik fra inder- til yderposition smiley
Det gør at den 2 steder "springer" et tandhjul over på bagkassetten, og jeg derved kun bruger 8 af de 10 tandhjul.

Er der nogen her der kan forklare hvad der er galt, eller hvor det kan justeres, så alle 10 positioner kan bruges.

Håber på hjælp.

Jesper


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearskifter springer over
  • #1   5. jan 2021 Det lyder som om du skal have skiftet wire og kabel til bagskifteren og have renset og smurt bagskifteren.

  • #2   6. jan 2021 Hvis der er 10 klik/trin på gearvælgeren, tænker jeg også, at et nyt kabel (og sikkert bare inderwire) vil gøre underværker.

  • #3   6. jan 2021 Og sikr dig at bagskifteren er justeret lige i øjet. Jeg plejer at tage kæden af og afmontere gearwire. Så kan du indstille stoppene efter det øverste pulley wheel. Det skal ramme kassetten præcist på henholdsvis mindste og største tandhjul.

  • Jacob E
    Jacob E Tilmeldt:
    sep 2014

    Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
    #4   7. jan 2021 Jeg tror der er en forkert bagskifter hvis den på 8 klik når fra mindste til største tandhjul på din 10 speed kassette.

  • #5   10. jan 2021 Jeg har fornyeligt skiftet inderwire til skifter, og sikkert at det var i orden, så tror ikke det vil er problemet, også fordi, at når jeg skifter er der kun 8 position på skiftegrebet mellem at bagskifteren står i de 2 ydrepositioner, jeg kan simpelthen ikke flytter bagskifter mere med skiftegrebet selvom der stadigvæk er 2 klik tilbage smiley

    Tror mere på at det kan være at skiftegreb og bagskifter ikke "passer" sammen, altså at 1 klik på skiftegrebet "trækker/slipper" for meget wire i forhold til hvad bagskifteren skal "trækkes/slippes" for at springe en tandhjul op/ned.

    Jeg havde nok den tror at når bagskifteren (det er en shimano fra en MTB) kunne justeres til at passe til de 2 ydrepositioner på kassetten, var det skiftegrebet der bestemte hvor mange tandhjul der skulle være på kassetten, men måske skal greb og bagskifter passe sammen.

    Hvordan undersøger jeg at den bagskifter jeg evt. køber så passer til mit skiftegreb?


  • Jacob E
    Jacob E Tilmeldt:
    sep 2014

    Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
    #6   10. jan 2021 Du kan se hvad der passer sammen et sted i denne oversigt.

    https://productinfo.shimano.com/#/com/?acid=C-454&cid=C-453

    Når du lige lukker den om står den nok ud for noget racergear men hvis du bladre langt op eller ned kommer du til noget MTB.


  • #7   10. jan 2021 Hej Jacob,

    Super oversigt, er dog lidt i tvivl om jeg forstår at bruge den korrekt, eller ???

    For når jeg søger efter mit skiftegreb SL-M780, findes der på siden kun tilhørende dele til forskifteren, intet til bagskifteren smiley

    Kan det tænkes at selvom jeg har købt beggeskiftegreb som et samlet sæt SHIMANO XT Gear Shifters Set Rapidfire SL-M780 så hedder skifterne noget forskelligt?

    Jesper


  • Jacob E
    Jacob E Tilmeldt:
    sep 2014

    Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
    #8   10. jan 2021 Har ikke forstand på MTB.
    Måske hedder dit bagskiftergreb noget andet end du tror.
    Er der "rear drive train" du kigger under?
    Oversigten virker vist bedst på en pc. På min telefon skal jeg i hvert fald vende den for at se det hele i bredden og når jeg zoomer dækker menuen til venstre over oversigten😕


  • #9   10. jan 2021 Har nu undersøgt mere omkring denne sag, da jeg ud fra det Jacob E skrev, skal være kompatibilitet mellem skiftegreb, skifter(for eller bag), kæde, kassette eller klinger.

    Som jeg nu har lært, virker en skifter som et "vippe" og vippe punktet er ikke altid lige midt under vippen og for Shimano flytter dette vippe punkt sig afhængig af hvilken serier man har. Dvs. at for nogle skiftere vil skifteren flytter sig mere end for andre, når du trækker det samme i wiren, altså hvis du feks. trækker 1mm i wiren, flytter en skifter type sig 1,2mm hvor en anden type flytter sig måske 0,9mm, hvor meget wiren flytter sig når du skifter et klik er defineret af den type skifter du har.

    Så der findes altså et omsætningsforhold (ratio) for hver skifter type Shimano har (mange er dog det samme for forskellige typer), men dette forhold skal passe til det skiftegreb du har, hvilket altså nok er mit problem.

    Som jeg umiddelbart har kunne finde ud af, er dette specielt for Shimano, hvor Sram er omsætningsforholdet det samme for alle der skiftertyper, og derfor passer alle skiftegreb til alle skiftere (jeg kan tage fejl)

    Jeg gik derfor på jagt om fandt denne ældre kompatibiltetsguide fra Shimano https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjUwdr-nJLuAhWSxosKHX-HDGEQFjABegQIARAC&url=http%3A%2F%2Fproductinfo.shimano.com%2Fdownload%3Fpath%3Dpdfs%2Farchive%2F2013_Compatibility_en.pdf&usg=AOvVaw2aLDAJH5QJP7lpTRFXNCgI
    samt denne hjemmeside Shimano https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deorext-m780.html
    Hvor det kan ses hvilke skiftereder passer til det greb jeg har.

    Nu har jeg lært lidt, og håber andre i fremtiden evt. kan bruge dette input, hvis de vælger at købe nyt skiftegreb eller skifter. Husk det gælder både for bag- og forskifter.


  • #10   13. jan 2021 Det er heller ikke alle sram skiftere der passer med alle greb. Her er der også forskellige udvekslingsforhold.

Kommentér på:
Gearskifter springer over

Annonce