{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.663 visninger | Oprettet:

Hurtig slidtage på 45kmt EL-cykel {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt min første EL-cykel 45 KMT.
En Giant Quick E+ FS.

Jeg er enorm glad for den og den lever helt op til mine forventninger.

Lige indtil efter jeg har kørt mindre end 200 km a ture på 10 km hver vej til arbejde a lige vej fra Glostrup til indre by.

Der opstår en morgen, hvor der er minus grader, at kort efter jeg har sagt mig på cyklen at den begynder at *hakke* voldsomt!

Får konstateret at det fordi tandhjulet på den nederste kassette er slidt ned?
Efter 200 km? Jeg er målløs.

Forhandleren forklarer mig at efter en udlæsning af cyklen, at han der kan aflæse at jeg har kørt 75 % af tiden i det højeste hjælpemode samt nederste klinge.
Dette er korrekt. Når jeg er kommet op i fart har jeg valgt nederste gear og højeste hjælpemode, for at komme i fart, således jeg ligger i mellem 40 og 43 kmt.

Dette skulle være forklaringen på at tandhjulet er slidt ned efter 200 km!

Han forklarer mig, at for at dette ikke skal gentage sig, at jeg skal starte i det mindste hjælpemode for så at klikke mig igennem de forskellige hjælpemodes, samtidigt at jeg skal bruge alle tandhjul i kassetten. Ud over dette anbefaler forhandleren mig ikke at bruge 2 højeste hjælpemodes (5 tilgængelige), medmindre de er en stejl bakke eller stiv modvind!

Toppen af isbjerget i dette, anbefaler forhandleren at jeg selv skal være mere aktiv medspiller i min fremdrift og at jeg bør ligge på et sted mellem 30 til 33 kmt.

Dilemma.

Jeg har købt en EL-cykel 45 kmt, i håb om at kunne køre hurtigt på arbejde som beskrevet, men er virkelig i vildrede over ovenstående besked fra forhandleren.

Forhandleren forklarer at sliddet på det nederste tandhjul på min kassette vil være 4 gange større, hvis jeg foresætter min nuværende kørsel.

Kan dette virkelig passe?

Jeg er virkelig modtagelig for al fit-back og råd.

Mvh den glade nye El-cykel ejer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hurtig slidtage på 45kmt EL-cykel
  • #1   13. feb 2021 200km lyder vanvittig men har før læst at folk har svært ved at få mere end 1000km ud af en cassette.
    Det er selvfølgelig vigtig at din drivlinje er velsmurt og rimelig ren. Denne årstid er ekstra hård.
    Kender ikke den cassette der sider på din Giant, men der fåes nogle væsentlig mere holdbare ebike versioner. Måske du skal undersøge det nærmere


  • #2   13. feb 2021 Jeg vil sige det kommer meget an på køre stil og hvad man smører med og geargruppe

    Så hvilken geargruppe kører du med?

    Jeg kører på en 30km/t Bosch cx 500w
    10 speed Shimano xt kmc kæde og Shimano kassette. Jeg har kørt 3400km på den opsætning. Jeg starter lavt og træder moderat og få gange hårdt, men med en semi høj kadence og det er pendling vej og grus 12 km hver dag.

    Men igen det handler om opsætning og hvilke model og vedligehold man gør.


  • #3   15. feb 2021 Hej Rad Riders og Thomas M.

    Min kassette er en standard billig model : Shimano HG50-10, 11-36T 10-Speed
    Kæden er en: KMC e.10 Sport, e-bike optimized

    Dette siger ikke mig noget, da jeg har begrænset indsigt i cykelverden og dens produkter. Men tænker de ligger i den billige ende.

    Fået min cykel retur fra cykelforhandleren med nye dele af dem som var slidte. TAK.
    Samt fået en lang god dialog om hvordan man forlænger levetiden af kassette og kæde.
    JA!. Det har i den grad åbenbart noget med min kørestil at gøre!
    Forhandleren udviste stor velvilje med at overbevise en stejl herre ( mig ) om at hvis jeg ikke ændrede min kørestil, så ville jeg højst sandsynligt komme igen om 200 km.
    Det ønsker jeg ikke, så derfor igår på min første tur, fulgte jeg modvilligt forhandlerens råd!
    Det blev alligevel en god oplevelse.
    Som du skriver du gør Rad Riders, så starter jeg lavt i gear OG i hjælpemode, for at geare op i takt med farten stiger, ligeledes hjælpemode. Dog har jeg sat mig for IKKE at benytte de 2 højeste hjælpemode, med mindre stiv kuling eller giga bakke skal passeres.
    Dette betød 4 minutters ekstra tid på vej til job, samt et forbrug af batteriet på 20 %, hvorimod før var forbruget 35 %. Mega Nice.
    Så jeg tror jeg følger dit og forhandlerens råd og burde derved så forlænge mine dele længere. Jeg håber.

    Tak for input.

    Der kommer et spørgsmål i en tråd snart omkring et ønske om mindre kadence i topfart. smiley



  • Ole A
    Ole A Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Svar: 7
    #4   15. feb 2021 Køb en el cykel med Gates remtræk, jeg har en Riese & Müller Supercharger, det virker bare....

  • Ole A
    Ole A Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Svar: 7
    #5   15. feb 2021 Køb en el cykel med Gates remtræk, jeg har en Riese & Müller Supercharger, det virker bare....

  • Kim J
    Kim J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 2
    #6   15. feb 2021 Jeg havde en Specialized Turbo og havde også et stort slitage på både kæde og kassette. Fik den desværre stjålet og valgte efterfølgende en Gazelle Ultimate Speed 380 med remtræk og trinløst gear, det virker og det eneste jeg holde øje med er at remmen er ren.

  • #7   15. feb 2021 Hej Dennis
    Hvis du køre højeste gear, det vil sige du kører det mindste tandhjul bagpå, typisk er kassetten 11-36.
    Hvis du får en større klinge foran, med den fart du kører med, så kan du godt kører med mere end 50 tænder, det ser ud til at du kører med 48/36 krank gearing, hvis du kan få noget med 53 foran vil du undgå at køre det mindste tandhjul bagpå, jo større tandhjul, jo længerer levetid.
    Husk at daglig rengøring/ smørring vinter perioden også vil hjælpe.

    HH


  • Ole A
    Ole A Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Svar: 7
    #8   15. feb 2021 Hvis den kraft der skal overføres er den samme, så bliver slitagen bare fordelt mellem krans og kasstette

  • Kim Bo J
    Kim Bo J Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 6
    #9   15. feb 2021 Næste gang du skal have noget skiftet ud så spørg om du kan få en kassette med mindre spring f.eks. en 11-25 i stedet for den 11-36 du har nu, det giver dig flere tandhjul at slide på i det område du kører mest.

    Du kan også spørge om du kan få en større klige på foran ligeledes for at øge det antal tandhjul som er brugbare for dig.


  • Kim Bo J
    Kim Bo J Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 6
    #10   15. feb 2021 Næste gang du skal have noget skiftet ud så spørg om du kan få en kassette med mindre spring f.eks. en 11-25 i stedet for den 11-36 du har nu, det giver dig flere tandhjul at slide på i det område du kører mest.

    Du kan også spørge om du kan få en større klige på foran ligeledes for at øge det antal tandhjul som er brugbare for dig.


  • #11   15. feb 2021 Hej Ole A og Hans Henrik samt Kim Bo.

    MANGE tak for input.

    Ole A:
    Tak for input. Husker det til næste gang. Det havde jeg ikke overvejet.

    Hans Henrik:
    Det er LIGE det jeg påtænker at gøre, for i min optik må den kraft jeg genererer ved at træde i pedalen i mindste hjælpemode, være bedre disponeret hvis kæden er på den største klinge i opstartsfasen.
    Lige nu er jeg i opstarten i de midterste, for så at ende i den mindste klinge *overdrive gear*, hvilket er den klinge min forhandler jo netop sagde at det var den jeg skulle mindst bruge!
    Større klinge foran med samme cadance, må jo medføre at jeg skal bruge nogle af de midterste klinger, hvilket jo er min hensigt.
    Forhandleren havde jo også en pointe med, at være primært kørende i de klinger som er tættest på den mindste, da de er dem som er lavet af noget andet materiale, da producenterne, efter forhandlerens påstand, netop laver lige disse klinger stærkere da deres efterretninger netop siger at det er de klinger folk for de meste alligevel ligger i og derfor så for at undgå sliddet, så bliver lavet i et stærkere materiale.
    *forhandleren påstand som giver for mening*
    Giver jeg mening?
    Ps. Jeg husker på den daglige rengøring. Trust me smiley

    Kim Bo J:
    Tak for info. Det virker som en god ide. Jeg spørger forhandleren.
    Tror han da falder baglæns, når jeg nu er beriget med så mange fine ord og betegnelser smiley *GG*

    Endnu engang tak.
    Mvh Dennis


  • #12   15. feb 2021 Efter den kommentar, vil jeg sige det virker rigtig usandsynligt at slide den op efter 200km, også uden smørelse medmindre det virkelig er rustet.

    Jeg vil bare lige giv et par råd,
    1. smør med squirt lube når du synes det knirker lidt 1 gang om måneden et godt lag.
    2. Køb ikke e bike specificeret ting, det kan godt passe der er noget som er optimeret til ebike, men der er et men mange EMTB og andre e cykler leveres med standard kæder ikke noget E kæde. Dertil er KMC allerede forstærket (waste of money)
    3. Hvis din bagskifter har en on off Cultch på, så slå den fra/off der er ikke behov for den ekstra spænding på kædelinjen.

    Som pendler og mtber og Road racer og fikser cykler, lyder 200km på en setup rigtig kort livet uanset hvilken cykel og uden smørelse, så god stil af cykel handleren at ordne det det skal han have smiley


  • #13   15. feb 2021 Bare helt generelt om slid på el-cykler:

    Rigtigt rigtigt mange personer benytter deres el-cykel helt "forkert". De smider den i det niveau der giver dem mest hjælp, derefter det gear med størst udveksling og så kører de ellers afsted. Jeg ved ikke hvor det går galt, men mange tror at en el-cykels motor er lavet til at kunne transportere dem fra A til B, men i virkeligheden er den tiltænkt som en ekstra hjælp. Ville man gerne transporteres skulle man have købt en knallert.

    Det rigtigt mange glemmer er at man på el-cykler, og især på modeller med center-/ krankmotor, har en del ekstra kræfter end man er vant til, som bliver smidt direkte ned i kædetrækket. Det siger sig selv at delene derved oplever et større slid på de dele der er ekstra belastet, det sammenholdt med at modeller som den i den her tråd omtalte, og andre i samme prisklasse, er udstyret med dele der ikke er lavet til den belastning - som fx. en af de bedre MTB eller racergeargrupper er, gør at det super hurtigt bliver slidt eller kommer til at køre utilfredsstillende.

    SÅ:
    Brug motoren som hjælp. Find først frem til det gear du gerne vil køre i, og derefter brug hjælpen til at gøre det håredere eller lettere.
    Undgå at hele tiden have max udveksling på dit gearsystem, bare fordi du kan få den op på 45 km/t, er det ikke en naturlov du skal.
    Sørg for at vedligeholde og justere gearne så de altid spiller.

    Hvis man bruger tingene efter hensigten og tænker sig lidt om, burde en el-cykel ikke være meget mere udsat for slid end en normal cykel er mine erfaringer, og jeg har immervæk solgt en del gennem de seneste par år smiley


Kommentér på:
Hurtig slidtage på 45kmt EL-cykel

Annonce