{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.395 visninger | Oprettet:

Thomas A
Thomas A
Tilmeldt:
13. mar 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 4

Shimano Sora/tiagra vs. 105 {{forumTopicSubject}}

Hej

Med frygt for evt. at gentage allerede stillede spørgsmål prøver jeg alligevel. Jeg har "æren" at køre rundt på bambuscykel, sammensat af noget forskelligt som en bekendt havde liggende i garagen. Gearene er Sora/Tiagra, Sora greb og forskifter, samt tiagra bagskifter. Jeg har en del problemer med at den "hopper" i gearene. Den har nu været til justering 3 forskellige steder, men den gør det, til tider, endnu.

En kammerat har fortalt at det er mig der er ved at træde gearene i stykker, da det ikke er så holdbart. Han ville anbefale at jeg fik noget Shimano 105 i stedet, for han har ikke haft problemer med det siden han skiftede til 105. Har han ret i det?

Og hvis jeg alligevel skal skifte geargruppe, så overvejer jeg sgu at købe en ny cykel i stedet for "den gamle" brugte. Og der har jeg kigget på en Principia RSL Team cykel med Shimano 105 hele vejen rundt. Det skal siges at budgettet er på max. 10.000. Er det helt galt?

Planen er at jeg skal ud og køre lidt motionsløb over sommeren (80+km) så ville jo gerne have at gearene virker, så man også kan rejse sig uden at være bange for at den hopper og man ender i grøften.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Shimano Sora/tiagra vs. 105
  • #1   14. mar 2012 jeg har kørt 2 ture af 35 km. på en kammerats cykel med blandet shimano sora og tiagra, og det var jeg pisse træt af allerede efter de første 5 km..

    105 skulle være tanden bedre end Tiagra, og efter hvad jeg har hørt og kan læse mig frem til, er det godt til begynderen og den med lidt erfaring..


  • #2   14. mar 2012 at de er justeret 3 forskellige steder betyder ikke de er justeret rigtigt.
    jeg har justeret Tiagra i flere år og har ikke oplevet flere problemer end en hver anden gruppe kan have..
    tjek om yderkablerne er svampede - i forhold til de klik du giver på grebbet..
    'træder gearene i stykker' - næppe, med mindre du er et brød på 2m.

    men der er selvfølgelig den faktor der hedder slid.. ny kasette og kæde.

    må vi se billeder af cyklen, bambus lyder spændende.


  • #4   14. mar 2012 Jeg kører med Sora på min racer, og ganske vist er det ikke så lækkert og liret som Dura Ace, men justeret korrekt, så er forskellen heller ikke større... Den største forskel jeg kan mærke, er at den ikke skifter nær så hurtigt foran, og at skiftene bagpå ikke er så kontante... Den hakker ikke i gearene bare fordi det er Sora/Tiagra...

  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 4
    #5   14. mar 2012 Gustav V. Goss . - Er ikke et brød på 2 meter, men et brød på 175 med lidt ekstra vægt....hehe...cyklen består af en Vitus aluramme med lidt forskelligt Trek. Kalder det en bambus, som man i "de gode gamle dage" kaldte en PC der var samlet af stumper fra flere forskellige steder smiley
    (link fjernet)

    Kæde og kassette ser brugt ud, men ikke slemt. Hvis det var det der var galt så burde de vel også have nævnt det hos cykelsmede jeg var inde hos??


Kommentér på:
Shimano Sora/tiagra vs. 105

Annonce