{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.312 visninger | Oprettet:

Bilbatterier i ladcykel {{forumTopicSubject}}

Min impulsive hjerne har fået en god idé, tror jeg. Jeg overvejer at købe en el-ladcykel, hvor batteriet evt. er defekt. Så vil jeg montere og serieforbinde 3-4 batterier fra en motorcykel eller bil (afhængig af om det originale batteri var 36v eller 48v). Og nej, det bliver ikke for tungt. En ladcykel med to børn og en voksen mand kan hurtigt nærme sig en kampklar vægt på næsten 200 kg.

Men kan det lade sig gøre, eller vil jeg futte cyklens elektronik af? Her tænker jeg, om strømstyrken kan være for høj ved brug af bilbatterier?

Det nemmeste er at købe et nyt originalt batteri, men de er pisse dyre, (åbenlyst) af varierende kvalitet og kapaciteten er for lille til lange hyggeture.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bilbatterier i ladcykel
  • Jacob E
    Jacob E Tilmeldt:
    sep 2014

    Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
    #1   4. jun 2021 Det er ikke for høj strømstyrke der bliver problemet så længe spændingen er korrekt.
    Tværtimod tænker jeg måske du vil opleve at elektronikken lukker ned fordi spændingen dykker når du belaster batterierne. Muligvis skal elektronikken også have noget tilbagemelding om batteriernes tilstand for overhovedet at virke.
    Husk også at sådan nogle blybatterier kke bare kan lades med en LiPo lader.


  • #2   5. jun 2021 Tak, for svar. Bilbatteriet er vant til at levere 1000-1500 watt til starter motoren, så mon ikke, det kan holde spændingen? Måske har du ret. Ladningen bliver lidt omstændig, men jeg har lader til bilbatterier.

    Jeg kom godt til at tænke på, at der typisk er mere end to poler på et cykelbatteri. Så gad vide, hvad de andre end plus og minus egentlig bruges til


  • Jacob E
    Jacob E Tilmeldt:
    sep 2014

    Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 89
    #3   5. jun 2021 Det er jo ikke meget længe man trækker meget fra et bilbatteri.
    Der er dog ingen tvivl om at man godt kan lave en cykel der kører på gammeldags blybatterier, NiMH eller noget andet men der er en grund til at man er gået over til LiPo og lign i moderne elværktøj, cykler, elbiler etc etc selvom styring af den type batterier er noget mere besværlig og kritisk. De giver bare mere stabil performance.
    Styringen er nok det største problem.


  • #4   5. jun 2021 En væsentlig fordel ved lithium-batterier er jo også den lavere vægt. Men det er ikke et problem i mit tilfælde. Jeg må prøve at kigge lidt på selve tilkoblingen af bilbatterier og se, om det kan lade sig gøre.

  • #5   7. jun 2021 det største problem - tror jeg - bliver at lade de tre auto batterier. tænker at skille dem ad og tre autoladere på - en på hver. Bli´r det ikke noget klamp ?

  • #6   8. jun 2021 Ja, jeg havde tænkt at tage dem med i kælderen hver weekend og lade dem en ad gangen. Helt nemt er det ikke, men rimelig overskueligt.

  • #7   9. jun 2021 De mange poler i stikket til et "normalt" cykelbatteri (og de fleste andre LiIon batterier) er til overvågning mv. (på RC batterier ofte også balancering mellem cellerne - men på det meste er det indbygget i batteripakken). LiIon batterier må ikke overlades (eller totalt aflades) og laver "festlige" eksplosioner/brande hvis de overbelastes. Så derfor sidder der normalt elektronik i dem til at holde øje med spændinger/strømme/temperatur og overvåge (både under op- og afladning) og balancere cellerne (under opladning, så ingen bliver overladet)

    24V bly-ladere er meget almindelige da rigtigt mange elhunde og stablere kører på 24V - og i hvert fald 36V kan fås (bare søg på "xxV lead acid charger"). Men sidstnævnte er måske nok lidt eksotisk og derfor måske dyrt. Og med én lader bør dine celler være rimeligt ens. Så måske er din ide med flere små ladere ikke så dum. Jeg ville nu nok sætte et stik i - OG en omskifter, for det er ikke sikkert at elektronikken er sikret mod det "snavs" moderne switch-mode ladere kan finde på at lave...

    LiIons primære fordel er effekt ifht. vægt/volumen. Desuden er de typisk meget strømstærke, kan lades relativt hurtigt (hvis kølet/overvåget ordentligt) og har lav selvafladning. Selv hvis vægten ikke skræmmer dig, bør du altid kigge på levetiden for cellerne. Typisk opgivet i antallet af ladecykler (ikke ladcykler! ;-). Jeg ved ikke så meget om bly-celler. Men sidst jeg kiggede, var de almindelige ikke ret gode. Hvis man vil fuldt op-/aflade mange gange, bestemte jeg mig til, at man skulle bruge enten industrielle celler eller batterier lavet til golfvogne og kørestole (og alle var "ikke billige" smiley


  • #8   9. jun 2021 Jeg har også erfaring med LiPo-batterier til fjernstyrede biler, så jeg kender godt til balancestikket. Det er muligt, at det er en del af kontakten mellem batteriet og cyklen, men så burde der være mange poler, tænker jeg.

    Der er ingen tvivl om, at bilbatterier nok ikke har lige så mange ladecyklusser som originale cykelbatterier. Til gengæld kan jeg få tre gode, mindre bilbatterier til 1500 kroner samlet og dermed opnå 36v og over 40 Ah. Så i teorien skal jeg i runde tal oplade det originale batteri fire gange så ofte som min kombination af bilbatterier.


Kommentér på:
Bilbatterier i ladcykel

Annonce