{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
645 visninger | Oprettet:

Carsten T
Carsten T
Tilmeldt:
24. jun 2021
Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 5

justering af gear-indexer {{forumTopicSubject}}

Jeg er ikke helt skarp på den rigtige navne i cykel-detaljerne, så, giv plads til forvirring.
Jeg har skiftet kassette, kæde og gear-kabel på min SCO premium sport 8 (Bilka). Vi har kørt ~1000km, så det er nok passende at den begyndte at takke alvorligt over. Alt er nu ok - på nær fin-justeringen af gearet.
Min stædighed var ikke nok, og til sidst talte jeg gear-klik og fik det til 6 og ikke de 7 der burde være. Hvis der kun er 6 kommer regnstykket sikkert aldrig ikke til at gå op. Så, inden jeg går videre:
Kan der være en fejl-type i skifteren som 'spiser' et klik ? Jeg skal ikke sværge på, at der altid har været de 7 der skulle være der. Det er første gang jeg har ambitioner om at finjustere til ende, men på min gamle Centurion kan jeg genkende det lille hikup som jeg dengang bare levede med.
Jeg har aldrig været inde i denne nye type (moderne) gearskifter og er loren ved det før jeg véd, hvad jeg kigger efter.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  justering af gear-indexer
  • Carsten T
    Carsten T Tilmeldt:
    jun 2021

    Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 5
    #1   25. jun 2021 sysle sysle ..
    Det er den originale gearskifter (Speed 8), og jeg kan godt finde det 7'ende klik, men ikke uden at løsne kablet rigtig meget sådan at de 3-4 første klik bliver uden effekt og uden at jeg kan flytte kæden op på det sidste tandhjul.
    Når det virker bedst er der kun 6 klik som altså skræver over 7 mellemrum.
    Er der nogle specielle fejl at kigge efter og rette på?

    Jeg har indstillet b-skruen sådan at gear-rullen er tættere på tandhjulet. Gir' det mening, at det skulle kunne løse problemet at trække rullen tilbage igen?


  • #2   28. jun 2021 Hvad med H- og L-skruerne? Det lyder umiddelbart som om gearskifteren bliver stoppet før den kan nå højeste/laveste gear.

  • Carsten T
    Carsten T Tilmeldt:
    jun 2021

    Følgere: 5 Emner: 2 Svar: 5
    #3   29. jun 2021 hej Simon,
    Rutinen er jo at indstille 'stoppet' på det nederste tandhjul først (jeg lærer aldrig hvem er hvem af højt & lavt gear). Jeg synes at den er sat så langt ind at den næsten kører mod næste tandhjul. Det er lidt sværere at fornemme når 'stoppet' i toppen sidder skarpt. Jeg har forstået, at når de to H- og L-skruer står skarpt er det bare om at justere længden på gear-kablet.
    Da jeg satte det hele op fik gear-kablet osse et par dråber olie. Men når det sidste 'klik' forsvinder når kablet er strammet op er der måske noget der mangler at blive smurt?
    Jeg tror iøvrigt ikke, at det er et ualmindeligt problem .. min gamle Centurion havde de samme symptomer.


Kommentér på:
justering af gear-indexer

Annonce