{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.914 visninger | Oprettet:

dæk tryk? Kan jeg komme mere i? {{forumTopicSubject}}

Hej CG Hvor meget tryk kommer i i jeres racerdæk? Jeg går og bliver mere og mere overbevist om at jeg godt kan komme mere luft i mine dæk men....:
Jeg Kører lige nu med 8 bar(120 psi) i mine dæk fordi det står på fælgen, men mine dæk kan klare 12 bar(175 psi).(Vredestein Fortezza Tricomp)
Som sagt står der et mak pressure på mine Spinergy, men virker sagtens til at kunne holde til mere? Og kan det være skidt at have så dårlig overensstemmelse mellem dæk og fælge.
JEg har en teori om at de 8 bar er et udsagn for konstant træk de kan holde til, altså hvis man ikke lufter dækkene ud hver gang man har været ude at køre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dæk tryk? Kan jeg komme mere i?
  • #1   11. jul 2012 jeg har 8 bar i mine.. kører meget bedre end før, jeg kunne mærke forskel på før og nu smiley !

  • #2   11. jul 2012 men om, de kan holde til mere, tør jeg ikke og sige, har altid fået fortalt alt under 8 bar det er shit .

  • #3   11. jul 2012 Personligt ville jeg ikke smide mere luft i end fælgen kan klare.

  • #4   11. jul 2012 Hvad er grunden til at du vil køre med højere dæktryk? Et højt tryk er ikke ensbetydende med bedre køreegenskaber. Hvis trykket er for højt kan dækket ikke arbejde ordentligt på underlaget. Derudover er bliver det også mere ukomfortabelt og vejgrebet nedsættes betydeligt samt rullemodstanden stiger. Det er vigtigere at dit dæktryk er afstemt efter den samlede vægt (dig + cykel) samt underlig og vejrsituation (tør vej eller våd vej).

    Når det så er sagt så kan dine fælge nok godt tåle mere end 8 bar, men vil ikke anbefale det. 8 bar er mere end rigeligt og i nogle tilfælde for højt et dæktryk.

    "[...] alt under 8 bar det er shit"... Det giver ingen mening. Det afhænger helt og aldeles af underlag, vejret, vægt


  • #5   11. jul 2012 Medmindre du har en cykelbane i din baghave, så får du ik rigtig noget ud af højere tryk andet end dårligere komfort?

  • #7   11. jul 2012 ok, jeg synes bare jeg kan fornemme at den ville rulle lettere med højere tryk, og fordi mine dæk synes nærmest bløde. Komforten er mig aldeles lige meget det kommer kun an på performance for mig. Men Synes det virker logisk at der skal mere tryk på når dækkene beder om meget mere... hva siger i?

  • #8   11. jul 2012 Nu er komforten en del af performancen, hvis dit dæk ikke ka absore ujævnheder fra vejen og sender vibrationer videre til cyklen og rytteren, hva tror du så der sker? Det stjæler fremdrift/øget rullemodstand. Desuden får du dårligere vejgreb og øget slid hvis du har for højt tryk.

    7.5-8.5 er det optimale alt efter vægt og vejens beskaffenhed.

    9 bar er fint hvis man kør på silke eller er overvægtig.


  • #9   11. jul 2012 Daniel, jeg syntes ikke din logik er særlig logisk. Du har en fælg som kan klare 8 bar og et dæk som kan klare 12 bar. Fælgen er svageste led og derfor begrænsningen. Hvis du køre i en racerbil på en ekstremt snoet vej, hvor man MAKS. kan køre 50 km i timen, vil du så stadig køre 300 km/t, fordi det kan din racerbil????

    Når du har for højt dæktryk så hopper dækket over små ujævnheder osv. Det er ikke noget som umiddelbart kan mærkes eller ses, men det betyder at dækket ikke er i kontakt med underlaget 100% af tiden. Så mister du fremdrift og vejgreb, præcis som Steffen siger. Det er af samme årsag at en MTB har affjedring og et væsentligt lavere dæktryk. Det er for at holde hjulene på underlaget, for så har man konstant fremdrift og vejgreb. Så snart dækket mister kontakt med underlaget, så mister man både fremdriften og vejgrebet.


  • #10   11. jul 2012 hehe okay. Kan godt se jeres pointer, men tror jeg kommer lidt mere luft i -9 bar regner jeg med. Den køre stil som jeg har dikterer gerne et lidt mere letløbende hjul, så prøver lidt mere luft -men har jeres råd i baghovedet...

  • #11   11. jul 2012 Jeg kører med 9 i forhjul og 9,5 i baghjul Cosmic Carbon Fulcrum R 3. Dæk er 4000gp og Ultremo ZX
    Udelukkende for og mindske rullemodstand og for og undgå punkteringer, og Det er rigtigt man mister lidt at komforten, men det går nok


  • #12   11. jul 2012 "Udelukkende for og mindske rullemodstand og for og undgå punkteringer"


    9.0-9.5 bar hjælper INTET på de ting du nævner, tværtimod.


    "Den køre stil som jeg har dikterer gerne et lidt mere letløbende hjul"

    Hahahaha den må du gerne lige uddybe


  • #13   11. jul 2012 Det er fint hvis I vil køre med højt dæktryk, så gør det, men det I skriver som argumenter tyder mere på at I prøver at overbevise jer selv om at det hjælper. Men det er sq sjovt nok at læse...

    Jeg kan anbefale at I læser lidt om dæktryk og rullemodstand...


  • #14   12. jul 2012 Altså det er vel sund logik at hjulet kommer til at løbe lettere med højere tryk, dækkets trædeflade bliver mindre jo mere tryk man har på og jo mindre flade der berører jo hurtigere...
    og ang punkteringer så giver det jo også fin mening, at jo højere tryk des mere slås stenene væk fra dækket i stedet for at sætte sig i det og arbejde en punktering frem...
    Det virker i praksis.


  • #15   12. jul 2012 Hvad med at træne noget mere eller spise mere fornuftigt? smiley

  • #16   12. jul 2012 Tror der er mange sjove ting der er logik i dit hoved.... I øvrigt hvorfor dette topic?

    Du har jo allerede besluttet dig for hvad du vil gøre, selvom folk skriver noget andet.

    ifølge din "mindre trædeflade" optik så må et 18mm dæk pumpet op til 12 bar jo være det hurtigste, ikke sandt? Forholder det sig sådan i virkeligheden? NEJ!

    Læs og lær: •The higher the air pressure, the less the tire will deflect.
    The trade-off with this is that if you pump the tire up too hard, you lose the benefits of pneumatic tires: the ride becomes excessively harsh, and traction will be reduced. In addition, extremely high pressures require a stronger (heavier) fabric and stronger (heavier) rim flanges.

    When riding on a smooth surface, rolling resistance does decrease theoretically with any increase in pressure, but with modern, high-quality tires the rolling resistance at correct inflation pressure is already so low that the infinitesimal reductions gained are more than outweighed by the trade-offs.

    In practice, riding surfaces aren't perfectly smooth, and overinflation actually increases rolling resistance, due to vibration.


Kommentér på:
dæk tryk? Kan jeg komme mere i?

Annonce