{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.117 visninger | Oprettet:

Genstridigt krankleje {{forumTopicSubject}}

Jeg har et projekt, hvor kranklejet sidder urokkeligt fast! Indtil videre har jeg prøvet min luftslagnøgle, som på papiret har et løsnemoment på over 1000 nm. Jeg har også prøvet med lang vægtstangsarm, som resulterede i at firkantet på værktøjet roterede 45 grader. Jeg har også prøvet at hælde en god mængde kogende vand på stellet/kranklejet. Det rører sig overhovedet ikke!

Har I nogle gode råd? Jeg har skiftet mange kranklejer, og de kan være lidt drilske. Men det her er for vildt. Cyklen er en gammel Focus mountainbike, og jeg går ud fra, at det er et BSA krankleje med linksgevind i kædesiden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genstridigt krankleje
  • #1   2. okt 2021

    profilbillede
  • #2   2. okt 2021

    profilbillede
  • #3   4. okt 2021 Har prøvet noget lignende det samme med stål mod stål.. Det endte op med at min lokale cykelmekaniker svejsede en fastnøgle på boksen, varmede stellet med varmepistol og brugte et 1,5 meter langt rør som momentarm, før den til sidst gav efter.

    Ved ikke om det er good practice, eller om det overhovedet er muligt i det her tilfælde, men det er min oplevelse med at overvinde en genstridig krankboks.


  • #4   5. okt 2021 Jeg stod med et lignende problem tidligere på året, dog med alu i alu. Værktøjet strippede strålerne i første hug på begge sider og krankboksen sad bare urokkeligt fast. Det endte med en lidt omstændig operation med værktøj man normalt ikke har i et cykelværktøj.

    Først skar jeg firkantakslen så tæt på lejet som muligt og derefter borede jeg akslen op så meget som muligt. Derefter kunne jeg med en luftsliber, slibe ned i akslen og lejeskålen og til sidst få kuglerne i lejet ud. Det gjorde at jeg kunne få resten af akslen ud og derefter banke lejets yderring ud.
    Nu sad der kun lejeskålen tilbage (den del med gevindet i) og her kunne jeg forsigtigt skære riller i med en luftsav, uden at skære helt ned i gevindet. Med en dorn kunne jeg så banke små stykker af lejeskålen ud og "krølle" den nok sammen til at den kunne komme ud.

    Det tog cirka 4 timer, udover alle de mislykkedes forsøg. Jeg har billeder af processen hvis du vil se.

    Når nu lejeskålene er i jern, tror jeg måske Simons forslag kunne være vejen frem. Hvis du kan få svejst en stor møtrik på lejeskålen, kan du være heldig at varmen samtidig hjælper med at løsne gevindet.


  • #5   5. okt 2021 Mange tak for jeres svar. Jeg har tidligere også fået ødelagt tænderne på en kranboks, så denne gang har jeg været meget forsigtig med netop dette.

    Jeg vil meget nødig ud i den helt store omgang, som dig, Dan. Jeg er også rimelig fortrøstningsfuld indtil videre. I sidste ende er stellet ikke noget værd, men det passer mig godt i størrelsen, så jeg vil meget gerne kunne skifte kranklejet og bruge stellet. Jeg tror også, at mere varme og større momentarm kan være vejen frem. Kan jeg bruge min gasbrænder, eller er der risiko for at jeg får svækket alustellet og/eller svejsningerne?


  • #6   6. okt 2021 Det kommer lidt an på hvad du mener med gasbrænder. Hvis det er et gas/ilt-sæt, så ville jeg være meget påpasselig med at bruge det på stellet og nok kun varme på selve krankboksen.
    Hvis det er en en almindelig gasbrænder (i stil med ukrudtsbrænder eller de små propanbrændere), så ville jeg godt turde bruge den på selve stellet. Men alt med måde, selvfølgelig. smiley


  • #7   6. okt 2021 Det er en håndholdt gasbrænder (uden ilt), som har en flamme på omkring 1200 grader celsius. Jeg skal selvfølgelig prøve at beherske mig, men jeg er lidt nervøs for alle de svejsninger, som er omkring kranken.

  • #8   16. okt 2021 Jeg sværger til rigeligt Caramba natten over (WD40 er måske lige så godt smiley os så en slagnøgle med 1/2" direkte i et slag-rated værktøj...
    Det ligner et alustel - og så virker det helt vildt, hvis du ikke kan rokke den med en 1000Nm slagnøgle! Er du sikker på, at du ikke har noget forlænger- eller adapter-"stads" imellem, der absorberer meget af slagene? (Bare til reference: https://www.bahco.com/dk_da/momentstave-med-1-2--indfaestning--beregnet-til-tilspaending-af-hjulmotrikker-med-en-slagnogle-uden-at-overskride-det-anbefalede-spaendingsmoment-pb_bwtbp1290-bwtb12p200_.html)

    Varme er sidste udvej for hvem gider lakere stel? Jeg har tidligere overvejet om kølespray måske kunne hjælpe (det var på stålstel der kan være helt sindsyge) - men har aldrig prøvet. Tilgengæld har jeg også været i noget der ligner Dans skære-historie med et stålstel...


  • #9   22. okt 2021 Jeg har prøvet med rustløsner natten over ad to omgange.

    Ja, det virker fuldstændig vanvittigt. Slagnøglen var monteret direkte på krankværktøjet. Jeg har som sagt skiftet en hel del kranklejer, så jeg kender godt "normalen", men dette er udenfor normalen.

    Faktisk skal jeg omlakere stellet, så eventuelle lakskader er ikke noget problem. Jeg har ikke haft tid til at prøve med varme, men det må være sidste udvej. Nu kan jeg ikke helt huske fysikken, men hvis lægger min vægt (med lidt hop) i et ledhåndtag, er der er voldsomt moment ved kranklejet.


  • #10   22. okt 2021 Det er f* uhyggeligt! smiley
    Ja, moment lig med kraft gange arm! Men normalt er de høje men korte momentpåvirkninger fra en hammer eller slagnøgle heller ikke at foragte...
    Under alle omstændigheder håber jeg, den snart giver sig! smiley

    Held og lykke og god weekend!
    Mvh
    Anders

    PS: I lyset af dit projekt, kan det være man også skal til at have kranken af alle nye alu-cykler ud, så så de kan få noget smørelse! Efter lignende erfaringer som dine nuværende gjorde jeg det altid med stålstellene, hvis ikke kranken alligevel skulle skiftes efter 3-5 måneder (hvilket jeg oplevede flere gange - for både Nishiki og Centurion havde (har?) det med at sætte væsentligt billigere stumper der, hvor man ikke ku' se det!) Har stadig lidt på fornemmelsen, at producenterne med vilje undlader at give krank-gevindene noget som helst! (Og det er i givet fald decideret usportsligt!)


  • #11   23. okt 2021 Så fik jeg tid/prioriteret projektet. Og sikke en succes! Jeg varmede i et par minutter, og begge sider gav sig med ufattelig lille kraft. Lakken ser ikke ud til at have taget skade, men jeg frygter en lille smule for genvindene. Der kom lidt spåner med ud, og de ser ikke perfekte ud. Jeg har desværre ikke et nyt liggende, så jeg kan prøve genvindene af, men det må kunne lade sig gøre at smække et nyt leje i.

    Nu hører det til historien, at denne cykel er gammel, misligholdt og gratis. Men hvis man køber en cykel, som man forventer at have i mange år fremover, kan det kun være en god idé at skille den helt ad og smøre genvindene inden samling igen.


    profilbillede
  • #12   23. okt 2021 Fedt! Tillykke med det. Man bliver helt stolt af sig selv når sådan en lorteopgave lykkedes. smiley

    Hvis du har en Dremel eller lignende multisliber, så køb sådan nogle roterende messingbørster til lige at rense gevindet op. Man kan få dem i Harald Nyborg.


  • #13   24. okt 2021 Tak! Og ja, det er en dejlig forløsning. Jeg er virkelig overrasket over, hvor lidt kraft der skulle til efter opvarmning.

    Det var en rigtig god idé at rense gevindet. Jeg har vist noget liggende i gemmerne. Og der er kommer et krankleje i morgen 🙂


  • #14   26. okt 2021 Hermed en sidste opdatering herfra. Det nye krankleje er monteret uden problemer, efter gevindet var blevet renset og smurt.

Kommentér på:
Genstridigt krankleje

Annonce