{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.373 visninger | Oprettet:

Service af hylende Shimano Nexus SG-3C41 3-gears nav? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en "skrotcykel" med et Shimano Nexus SG-3C41 3-gears nav. Det kører OK - men fodbremsen hyler frygteligt. Jeg tænker at bremsen enten er slidt ned (?) eller bare skal ha' noget fedt... Så jeg planlægger at skille det ad og give det noget af det Shimano specialfedt ("Roller Brake Grease"), jeg har købt til et sæt rullebremser, der "hænger" lidt (det virkede overhovedet ikke)... Er det en dårlig ide?

Når nu man evt. er "derinde", tænker jeg, at selve gearet nok burde ha' noget olie også. Men jeg synes det er liiige i overkanten at skulle slippe >500kr + fragt for Shimano's "dedikerede" olie (Y00298010 - trods alt 1l).
Er der nogen der har prøvet noget alternativt?
Jeg tænker bare at give det noget tynd "syrefri olie" (det er alting vist nærmest i dag - men altså bare en standard "symaskineolie")?
Det kan også være, jeg har en sjat gearolie beregnet til biler/tunge maskiner, der måske er bedre?

På forhånd tak for evt. gode råd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Service af hylende Shimano Nexus SG-3C41 3-gears nav?
  • #1   18. okt 2021 Når den hyler er det selve bremseskoen som er slidt. Prøv at smør den godt til at starte med, i varmebestandig fedt smiley
    Ang service på nav med olien, ville jeg ikke tage andet end foreskrevet. Men ja, 500 kr. er meget for at det skal være i blød i 1 1/2 min smiley


  • #2   18. okt 2021 Som Melanie M nævner bør bremsesko smøres med egnet fedt. Jeg har kun serviceret et par Sach/sram nav T3 og S7 (ikke Shinamo), men her virkede det fint med Roller brake grease. Jeg er blevet anbefalet grafit fedt af en mekaniker.
    Du kan prøve at skille dine rullebremser ad og gøre dem rene, hvis det ikke virkede.

    Ang. smøring så er der mange der har succes med gearolie. Personligt har jeg købt noget tykflydende 75W-140 og det har virket fint. Jeg ved ikke om det er lidt skadeligt... det lugter lidt https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/gear-hydraulik-og-servoolie/castrol-syntrax-ltd-slip-75w-140-1-liter/n-496471172/pn-257622537
    (dog købt et billigere sted end thansen)
    Tyndtflydende olie vil jeg fraråde, tror jeg er en dårlig ide. Der er større risiko for det skyller fedtet væk fra kuglelejerne og måske også løber ud. Jeg tror også man kunne nøjes med en tynd fedt.


  • #3   19. okt 2021 Tak for svarene! smiley
    Jeg tror lige jeg ser, hvad jeg har liggende af olie og hvor tørt der evt. er derinde... (Jeg hører hvad du siger Melanie! smiley
    Uden at have undersøgt det, ville jeg forvente at man ku' få en ny, komplet (og forhåbentlig smurt) indmad for samme pris som Shimano olien! Så da ambitionerne om service på mange indvendige gearnav ikke er ret store, vil jeg hellere køre det her "helt ned" i stedet! smiley

    Mvh.
    Anders

    PS: Steffen - de træge rullebremser på en anden cykel er nittet sammen. smiley Tydeligvis ikke noget Shimano har tænkt sig skal serviceres/repareres. Hvilket jeg godt kan bære lidt nag over... smiley Men de kan selvfølgelig have fornuftige grunde (også udover de økonomiske).


  • #4   25. okt 2021 Status/afslutning:

    Fik skidtet skilt ad her i nat (det var lettere end frygtet)! smiley
    Var noget overrasket over at fodbremsen tilsyneladende "bare" er riflede bremsebakker af et bronze-lignende metal ud mod navets stålkappe. Det gode ved det (med mindre en belægning er HELT væk smiley er, at de ikke så nedslidte ud.
    Bakkerne var ikke decideret tørre - men de fik naturligvis noget af rullebremsefedtet. Og det hvinede i hvert fald ikke på den (indrømmet meget lidt kuperede/trafikerede) korte vej hjem! smiley

    Jeg havde ikke noget olie, jeg turde hælde i gearet efter jeres advarsler... Det så heller ikke kritisk tørt ud. Så lejer og det indvendige af nav-kappen fik bare noget standard lejefedt. Håber alligevel på endnu en omgang gode (=mange) kilometer fra det... smiley

    Endnu engang tak for input!
    Mvh.
    Anders


Kommentér på:
Service af hylende Shimano Nexus SG-3C41 3-gears nav?

Annonce