{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.787 visninger | Oprettet:

forgaffel laver underlige lyde? {{forumTopicSubject}}

hey forum. min fox 32 2012 alps series gaffel piver når den dæmper. har læst lidt på nettet om det og de fleste siger at det er normalt for en ny gaffel da den lige skal køres til og bla, bla... men hvad synes i? skulle jeg sende den til service eller har i et bud på hvad der kunne være galt? min vens argyle lavede det samme nummer og han sendte den til service og fik den tilbage med beskeden om at der absolut intet var i vejen med den. dog havde de skiftet pakningerne for en sikkerheds skyld. men eller skulle den ha været helt ok selvom den pev. men ja jeg vil gerne have jere bud på hvad der kunne være galt og om det kan ordnes selv. det skal siges at gaflen er pumpet til det maksimale efter fox's anvisninger. 110 psi som er den maksimale mændge luft den må indeholde. kunne det evt være problemet? at der er for meget luft i og det bliver presset en smule ud når den dæmper? dog virker det ikke som om den mangler tryk. har desværre ikke mulighed for at måle efter lige pt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forgaffel laver underlige lyde?
  • #1   12. nov 2012 btw. har lige prøvet at finde ud af om det kun er når den rebounder at den piver eller ej. og nu hvor det er inden dørs piver den ikke? kunne det havde noget med det kolde vejr der leger med olien?

  • #2   12. nov 2012 med 110psi i, så vejer du vel også 100+ kg? Ellers er det AAALT for meget.

    Det, der piver, er med stor sandsynlighed din rebound, fordi du har skruet så meget op for den, for at kompensere for dit overtryk i gaflen.

    Klassisk dansk indstillingsfejl.


  • #3   12. nov 2012 grunden til at jeg har så meget luft i er fordi den sidder på min street cykel. altså den ckel jeg bruger til dirt jump og skatepark kørsel. og jeg vejer kun 50-60 kilo. så jeg skal vel nok lukke lidt luft ud. og hvordan vil du anbefale at jeg stiller rebounden?

  • #4   12. nov 2012 Enig med Henrik W.

    Oliens viskositet ændres dog en smule når det er koldt (til det fastere) men kun indtil gaffel har været i brug et kort stykke tid og det skal være noget koldere end det er nu før du vil kunne mærke noget i den stil og særlig med det tryk du har givet gaflen.


  • #5   12. nov 2012 ja ok. kan bare ikke se hvorfor det skal være et problem at have 110 psi i gaflen uanset min vægt når fox selv oplyser at det er maximum?

  • #6   12. nov 2012 Problem er at det antal psi de siger er ud fra den enkelte persons vægt, med det antal psi du har smidt i så skulle du have en vægt på 100kg+ og ikke dine små 50-60kg så kort sagt jo tungere du er jo flere psi for at forgaflen fungere som den skal.

    Hvis du kigger på det link jeg giver så kan du se hvordan den skal stå og der er også en lille video.

    Hvis du er i tvivl om hvor mange pund din egen vægt er så er den ca 125lbs så det er lettere for dig at se hvor mange psi der skal være i.

    http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/owners_manuals/011/Content/Forks/32MM/FLOAT_ALPSseries.html



  • #7   12. nov 2012 det er præcis den side der jeg selv har tjekket efter. og det er slet ikke for at sige dig imod eller noget. men når gaflen kan holde til 110 psi. hvorfor gør det så en forskel om man vejer 100 kg eller ca 55 kg? jeg kan virkelig ikke se problemet i at man vejer mindre? hvorfor skulle gaflen kræve at man vejer 100 kg for at have 110 psi i? jeg forstår det simpelthen ikke? smiley men ja jeg må jo nok tage noget luft ud. og så må jeg til cykelhandleren her snart og få pumpet den rette mængde i. ville bare gerne have gaflen til at være hård så den ikke går i bund når man hopper rundt. det skal lige siges at gaflen på ingen måde bliver mishandlet da det meste den bliver udsat for at små hop på ca 50 cm højde max. det burde den vel nok godt kunne tåle når det nu er en AM gaffel. men det undrer mig også stadig hvorfor den kun piver når det er udendørs?

  • #8   12. nov 2012 Hvis du skal bruge den til dirtjump så vil det nok være en fordel at få en DJ gaffel eller får den tunet op til DJ, det er en XC gaffel du har men med den rigtige tuning kan du få en rigtig fin gaffel ud af den, det som bla kan gøres er at bruge en olie med rigtige viskositet til dit behov (højere viskositet).

    Køre du feks med højt tryk i gaffel og du ikke selv vejer noget så får du en gaffel som springer for hurtigt tilbage, det kan du så regulere for ved at sætte større modstand i returslag (rebound) har du ikke det kan det give underlige lyde.

    Der er ingen som siger at den ikke kan holde til de 100psi der siges derimod at de 100psi er helt forkert til din lille vægt og dermed at du har en forgaffel som på ingen måde fungere som den skal og har du samtidig ikke justeret rebound til det høje psi tryk (ud fra din vægt) så er det helt galt på alle leder.

    At den kun piver ude kan være mange ting, forkert opsætning, vind og vejr eller den trænger til en grundig service mit råd er at du går ned til en forretning der har speciale i forgafler og får den gået igennem eller bare justeret rigtigt op men du kan selvfølgelig også se om der er en bruger her på siden som er i nærheden af dig som har styr på at justere den rigtigt det er klart det billigste smiley


  • #9   12. nov 2012 ok tak for svaret det hjælp en del. tror bare at jeg lukker lidt luft uf indtil videre og finder ud af at justere rebounden bedre. så må jeg sende den til service engang sneen falder/når jeg har råd. er også så småt igang med at finde noget bedre. har du noget ide om hvad service/tuning koster sådan ca? smiley eller er det helt afhængigt af hvad der skal serviceres/laves, model osv?

  • #10   12. nov 2012 Uha priser på service kender jeg ikke men er det bare en pakning / olieservice vil jeg skyde på 5/800kr i kbh, jeg laver selv mine service så har aldrig prøvet at betale for det.

    Jeg skal dog ned til en god ven i morgen som er aut. til at servicere Fox, RS, Cannondale i morgen så kan lige spørge ham hvad de tager.


  • #11   13. nov 2012 tusind tak for det smiley

  • #12   15. nov 2012 Den pris de tager hos ham jeg kender er 550kr så nu har du en ide om hvad det koster men prøv at rulle ind til Louis i Århusgade og snak med dem. http://www.mtbshop.dk/kontakt.aspx

  • #13   15. nov 2012 har fået fikset det. der skulle bare mindre luft i smiley trillede ned til cykel handlere og fik den tømt for luft og fyldt igen til den rigtige mængde helt gratis. den er stadig for blød til min smag. men det må man jo bare leve med smiley

  • #14   15. nov 2012 Eller du kan få den tunet op med en olie der har den tykkelse der dækker dit behov, du skal bare huske at der er en grund til at der er dirtjump gafler, xc, am og downhill gafler.

    Så den optimale løsning ville nok være at bytte den du har til en DJ gaffel men godt det blev fikset smiley


  • #15   15. nov 2012 jeg sparer også så småt sammen til en ny gaffel. ved ikke om det bliver en 831. men regner med at prøve at skaffe en talas og så få smidt vandringen ned på 130 mm. det ville umiddelbart være det bedste og billigste bud på en god dirt gaffel i mine øjne smiley

Kommentér på:
forgaffel laver underlige lyde?

Annonce