{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skal have hængt tre egetræsrundstokke (trærør) op. De skal monteres fra en væg til en anden samt en hylde. 1.400 kr.
  • Jeg har brug for hjælp til 3 forskellige ting. 1.300 kr.
  • Installation of lamps in my new apartment, with electricity wiring 1.000 kr.
  • John deer havetraktor lækker benzin gennem overløbet. Og går så istå. 1.000 kr.
  • VVS-installatør 2.500 kr.
  • Trappevask M.M 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  O SYMETRIC!
  • #1   29. dec 2012 Nej, de er kun gode på alle andre steder end dem du nævner der.........

• #2   29. dec 2012 Det vil altså sige de dur kun i en tunnel.

• #3   29. dec 2012 Naarr mener også at have hørt de skulle være super ned af Møns klint i modvind.

• #4   29. dec 2012 Men, er der nogen, der har prøvet, at køre med dem?

• #6   29. dec 2012 Det ved jeg! Jeg tænkte om, der var nogen, der havde kørt med dem, og kunne sige om de er gode.. Som ikke er en test på feltet.dk eller andre steder!

• #7   29. dec 2012 hvis du ikke kan stole på de tests der er lavet rundt omkring af ovale klinger. Hvad for du så ud af og spørge herinde?

• #8   29. dec 2012 Jeg har en god ven der køre med dem og er super glad for dem smiley

• Jeppe T
    Jeppe T Tilmeldt:
    jun 2009

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 18
    #10   29. dec 2012 Jeg kører med Rotors Q-rings, som vel godt kan sammenlignes med hvad O Symetric gør smiley

Jeg er i hvert fald super glad for mine, da jeg synes mit tråd er blevet meget mere jævnt, og jeg kan holde topfarten meget, meget længere tid.

Jeg fik dem med cyklen da jeg købte den, og ville aldrig have købt dem selv, da jeg var ret skeptisk. Men personligt kommer jeg sgu nok aldrig til at køre med andet en ovale klinger igen.

• #11   29. dec 2012 Okay! Hvor lang tager det at vænne sig til det?

• Jeppe T
    Jeppe T Tilmeldt:
    jun 2009

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 18
    #12   30. dec 2012 Altså jeg følte en forbedring allerede fra første tur, så det var vel først efter en uge eller to, hvor jeg ikke blev overrasket over den "ekstra" trædeevne.

Nogle har dog brokket sig over, at man kan få ondt i knæerne, da man har en tendens til at køre i lidt for højt gear - det problem har jeg dog aldrig haft, da jeg altid har været opmærksom på at køre en forholdsvis let tråd ved normal kørsel (dog ikke i spurter, og ryk, etc., selvfølgelig).

Du kan se dem på min cykel;
    (link fjernet)

• #13   30. dec 2012 Jeg stoler også på de tests, der bliver lavet! Jeg vil bare høre om, der var nogen, der havde prøvet dem og kunne sige, at de er gode!

• Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 9
    #14   30. dec 2012 Hej Jakob

Jeg har kørt med både Q-rings og O-symetric. Skal måske nævne at jeg er almindelig cykelmotionist, der kører med i lokal cykelklub samt kører nogle motionsløb i løbet af året.

Først skiftede jeg mine 53/39 ud til Q-rings. Dem var jeg egentlig glade for. Man vænnede sig hurtig til dem da de ikke er så forskellige fra almindelige runde klinger. Jeg synes tilvænningsperioden lille og man mærker stort stort set ikke man kører med ovale klinger. Min cykelhandler monterede dem. Gearskiftet fungerer fint og de er lette at have med at gøre.

Men de er ikke så ovale og forskellen fra almindelige runde klinger er ikke så stor. I sommer fik jeg lyst til at prøve et sæt O symetric om monterede dem på min anden cykel. Den jeg træner og kører motionsløb på. Cyklen har også været med en tur i de italienske bjerge og er derfor monteret med kompakt 50/34 krank. Jeg fik igen cykelhandleren til at monterer O symetric klingerne i 52/38. I første omgang tænkte jeg at denne størrelse måske lå lidt for tæt på standard klinger 53/39 og jeg dermed mistede kompakt sættets fordele. Men sådan føles det ikke. Jeg har nu kørt med dem på danske landeveje i et halvt år. Jeg har stort set ikke brugt den lille klinge da den føles let. Jeg skal måske nævne at jeg kører med 12/28 bag på. Som sagt er jeg hverken en hurtig eller stærk rytter og tænkte at jeg måske til mit sidste løb i år Alpetramp endelig kunne få brug for den lille klinge. Men nej den virkede alt for let, og det var rigeligt med 52 foran og 12/28 bagtil.

Hvor man med Q-rings stort set ikke mærker at man har skiftet fra almindelige runde klinger, ja så mærkede jeg tideligt en forskel til O symetric. Deres form mærkes med det samme. Og hver gang man sætter sig på cyklen mærker man dem. Hvis man med O symetric bare kører pedalerne let rundt så mærker man hele tiden deres form. Trådet bliver ujævnt og belastningen svinder op og ned. Jeg oplever aldrig et jævnt tråd så længe man bare roterer pedalerne med rundet unden den store belastning. De føles lidt mærkelige, men man vender sig til det, dog vil de aldrig føles som almindelige runde klinger. Men der sker noget mærkeligt når man derimod træder til eller holder kæden stram og belaster pedalerne. Pludselig glemmer man at man har andre klinger på og den vobbende effekt de giver uden belastning forsvinder. Disse klinger giver mig lyst til at træde til. Lyst til at holde kæden stram og træde ekstra til. Når jeg har deltaget i motionsløb med dem, får jeg lyst til at yde mere, lyst til at holde mig til. Og lyn hurtig glemmer man at man kører med en anden type klinger. Den effekt ovaleklinger skulle give føler man med disse klinger og ikke på samme måde med Q-rings. Kører man hurtigere, belastes mindre eller yder flere watt er nok svært entydigt at svarer på. Men for mig er jeg ikke i tvivl. De giver mig lyst til at træde lidt mere til. Så forsvinder de og man tænker ikke over dem. At de lægger op til at man holder kæde stram og træder mere til, har måske været med til at give mid bedre tider, højere fart. Eller måske skylles det mange andre faktorer.

En ulempe mange har talt og skrevet om vedr. O symetric er gearskiftet med dem. Og jeg har også oplevet problemer med gearskift der ikke går lige så nemt og kæder der falder af. Forskifteren skal sættes meget præcist op og selv herefter får man nok ikke et skifte som man let opnår med almindelige runde klinger. Deres succes for den enkelte kan meget hurtig stå eller falde på om skiftet på den enkelte cykel kommer til at fungerer nogenlunde.

Jeg har nu indkøbt O symetric til begge mine cykler og Q-ringsene ender dermed for en tid i skabet. Til sommer skal jeg for første ganng prøve kræfter med La Marmotte og lige nu regner jeg med at det bliver med O symetric 52/38 samt 12/28 som gear valg.

Skriv endelig hvis du har spørgsmål.

vh Carsten

• #15   30. dec 2012 Tak Carsten! Sådan en gennemgang syntes jeg er bedre, end en test. Med hensyn til gearskifte, Carsten, hvilken geargruppe køre du med?

• Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    maj 2011

#16   30. dec 2012 Jeg kører med SRAM Red. Jeg har lige fået monteret den nyt forskrifter med det er endnu for tidligt at sige om den gør skiftene bedre med O Symetric. Den nye skifter har monteret kædefanger så mon ikke det alene hjælper på at tabe kæden.

Med almindelig runde klinger har jeg bare skiftet uden at tænke over hvornår skiftet var bedst i forhold til pedalernes placering. Men med O symetric synes jeg at opleve at det er bedst at tage lidt kræft af ved skiftet samt at skiftet ligger lige inden der hvor klingen er tættest på forskifteren. På den måde bliver afstanden mellem klinge og forskifter mindst og skiftet bedst. Man vender sig hurtigt til dette og ikke en ting man tænker over efter kort tid.

Kan nævne at på min hjemmetræner virker 38 klinge meget lig en alm. 34 klinge.

Jeg synes O symetric er gode når der skal træde watt, angiveligt til TT samt på lange stigninger. Alle situationer hvor der er belastning på klingerne og hvor der ikke skal skiftes meget mellem lille og stor klinge. Har man mange skift mellem lille og stor klinge eller længere perioder uden belastning på klingerne ville jeg nok vælge almindelige eller q-rings klinger.

• #17   30. dec 2012 Jeg skal køre løb, men dér tror jeg ikke, der bliver behov for, at skifte så meget, mellem klingerne. Jeg køre med force.

• #18   4. jan 2013 Hej Carsten.
    Jeg vil lige høre hvordan de er i spurter?
    Vh.

• Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    maj 2011

#19   5. jan 2013 Hej Jakob

Som tidligere skrevet er jeg kun cykelmotionist så ved ikke helt om min vurdering er retvisende og kan bruges. Men jeg kan fortælle hvad jeg selv har oplevet. Da jeg fik lyst til at kører hurtigere og længere meldte jeg mig ind i lokal cykelklub i 2012. I klubben er jeg bestemt ikke den hurtigste. Når der blev kørt skilte og bakkespurter i klubben legede jeg med, dog viste jeg at jeg aldrig ville vinde. I sommers skiftede jeg så til O-symetric. Kort efter lykkes mig at vinde nogle bakkespurter og skiltespurter. Hver træning afslutter med et lille cykelløb over 5-10 km. Jeg er endnu ikke nået til at vinde disse men ligger noget længere fremme i placeringen.

Dette kan selvfølgelig skyldes held og formforbedring. Men man må gå ud fra at de andre i klubben også oplever formforbedring. Min egen oplevelse er at disse klinger motiverer en til hele tiden at holde kæden stram og træde til. Man har ikke lyst til andet for så virker det mærkeligt. Og især på bakkespurterne kunne jeg mærke at jeg havde overskud med disse klinger. Med min 52/38 klinge kombination oplevede jeg at jeg fik lyst til at gå flere gear op inden bakkespurten start og så stå op og virkelig træde igennem. Jeg kunne kører en tungere gear kombination end med runde klinger. Om dette skyldes klingernes form, hvor klingen har flere tænder der hvor man som rytter har mest kræft at træde med, ved jeg ikke. Men det var tydeligt at jeg i alle spurter satte gearet i et tungerer gear en jeg var vandt til med almindelige klinger. De første gange var jeg faktisk lidt forbavset over det og troede at nu var jeg vist lige lovlig optimistisk. Men til næste spurt skete det samme.

Under motionsløbet Tour de Vest kørte jeg med flere fra klubben samt en fra mit arbejde. Min arbejdskollega er på alle områder stærkere end mig, men løbet udviklede sig således at jeg kom med en gruppe der lå foran ham. Men 5-8 km før mål lå vi igen side om side. Jeg havde besluttet at jeg ville prøve at følge med ham i løbet så længe jeg kunne. Og da jeg havde ligget forrest det meste af løbet kunne du nu ikke komme på tale at han skulle have lov at komme i mål først. Da vi nu kørte side om side var min strategi at jeg placerede mig lige omkring ham og forsøgte mig med en spurt de sidste 300 meter. Jeg trådte allerede et tungt gear, men til spurten blev gearet som til træning igen gjort et par gear tungere. Jeg rejste mig og trådte igennem alt hvad jeg kunne. Det lykkes mig at komme over stregen før ham. Som sagt er han en stærkere og hurtigere rytter end mig på alle områder. Men min taktik med spurten lykkes.

Så jeg vil meget gerne have disse klinger på til spurter. Eneste ulempe har igen noget med gearskifte at gøre. Der er intet problem i at foretage skift på bagkransen, men skift på forreste klinger mens der er stor belastning på pedalerne er ikke en god kombination. Skiftet på for klingerne sker bedst hvis man tager kræften af og på det tidspunkt hvor der er mindst luft mellem tænderne på klingerne og forskifteren.

Til sommer skal jeg kører La Marmotte. Jeg er i øjeblikket lidt i tvivl om hvilken gearing jeg skal vælge. Jeg har 2 muligheder. Enten O-symetric 52/38 foran og 12-28 bagpå. eller almindelige klinger foran i kombinationen 50/34 og igen med 12-28 bagpå. Jeg er lidt bekymret for at O-symetric 38 er lige stor nok, men på landevejen føles den ikke tungere end en 34, så regner med at La Marmotten skal forsøgs gennemført med O-symetric. Et løb hvor jeg ikke forstiller mig mange skift på forskifteren.

Håber du kan bruge det til noget og skriv endelig.

Kommentér på:
O SYMETRIC!

Annonce