{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.432 visninger | Oprettet:

9 speed vs. 10 speed.?? {{forumTopicSubject}}

Hey CG !

Håber nogen Af jer kloge hoveder kan hjælpe mig lidt da jeg går og lege med tanken om 10 speed fremfor 9 speed men det er jo en forholdsvist dyr udskiftning.. Så mit spørgsmål er :
Hvad er den store forskel ud over flere tandhjul bag på og mindre foran..? Er der stor forskel køre mæssigt.? Eller er det bare fordi 9 speed mere eller mindre er på vej til en udfasning..?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte rem på klippebord på Stiga Tornado 2098 H SDST 98 Hydro 1.000 kr.
  • Afhentning og bortkørsel af mindre jordbunke 3.000 kr.
  • Nedtagning af radiatorer 1.000 kr.
  • Ophængning lampe 900 kr.
  • Hænge lampe op (2 i 1) (se foto) + hænge 2 billeder op + hylde + 2 spejle 700 kr.
  • No hot water from the tap. 1.999 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  9 speed vs. 10 speed.??
  • #1   11. feb 2013 Du kan starte med at skifte til to klinger foran. Jeg kører 2x9 og skifter nok kun til 2x10 når jeg løber tør for 9speed stumper.

• #2   11. feb 2013 Men er der ikk noget med kæde og tandhjul er mindre når det er 10 speed..?

• #3   11. feb 2013 Tandhjulene på 10 speed kasetten sider tættere på hinanden, eftersom bredden på en 9 og 10 speed kasette er det samme, og for at klemme et tandhjul mere ind er de nød til at sidde tættere på hinanden. Kæden er også smallere.
    Derudover mener mange at 9 speed er mere smooth i gearskiftet, og at 9 speed generelt kører bedre.

• #4   11. feb 2013 Det nemlig lige det jeg tænkte på.. Tak for dit svar..
    Så tror jeg bare jeg holder mig til 9speed så længe det muligt..:)

• #5   11. feb 2013 Den primære grund til at have 10 speed er vel for at få mere fleksibilitet når der køres 1x10 og 2x10 setup.

Kan ikke rigtig se pointen i at køre 3x10 ?
    Ved 1x10 samt 2x10 er der andre faktorer der spiller ind.
    Blandt andet vægtbesparelse og færre bevægelige dele ved forskifteren

• #6   11. feb 2013 Som jeg har set det, er det mest normalt med 3x10. Så er der større fleksibilitet i gearne.

• #7   11. feb 2013 Det er sikker korrekt, at det er det mest "normale" smiley
    Men i løbs henseende er der vidst ikke mange der kører 3x10 for at spare på vægten

• #8   11. feb 2013 Der er mindre afstand mellem de forskellige gear i et 3x10 setup end der er i et 2x10 setup, køre man så med et 1x10 eller 2x10 setup kræver det også at bruger er i bedre fysisk form for at få den rigtige udnyttelse af det.

Der er helt sikker en vægtbesparelse, stor er den ikke medmindre man køre med et 1x10, med et 2x10 setup og køre man i forvejen ikke med hjul under 12-1300gr sættet og de letteste dæk så er de få gram uden betydning når man skal sammenligne med den gevinst man får andet steds.

Der er intet galt i at køre med 1x10, 2x10 eller 3x10 alle har sine forcer men er det kun ud fra vægt man vælger så er der andre steder som er vigtigere at spare vægt og det kan gøres langt billigere end at skifte en gear serie ud.

Omkring forskifter så er der kun vundet noget ved 1x10 frem for 3x10 da skiftegreb er væk og forskifter det samme, forskel på en 2x10 og en 3x10 forskifter er typisk et parallelogram som er 1-1.5mm længere og vægt forskel er ca 2-5gr alt efter type, mærke og model.

Der er klart flere som oplever chainsuck med et 3x frem for et 2x setup, grunden kan være forskellig men er tingene sat rigtigt op og dele ikke er slidt så sker de ikke hyppigere i et 3x, mindes kun jeg har haft problem på en cykel men der var det en ramme bygget med Columbus Genius rør tilbage i 1996, den var simpelthen for blød når jeg trådte til så fik også ghostshifting.

Mine cykler er enten med 3x8, 3x10 eller 2x10sp fleste XTR (3x8sp, 3x10sp, 2x10sp) men et enkelt XT 2x10 setup er der også, det jeg oplever som det der skifter mest smooth under dårlige vejrforhold er sku nok det gamle XTR 950 3x8sp, det som er bedst under hård belastning eks under klatring er XTR 2x10sp.

Kan sagtens se at der er et godt marked for 1x10sp der er masser af logik i det for en elite rytter men for weekendkrigeren eller den der snupper en time et par gange om ugen er svaret entydigt et nej (en holdning jeg nok vil skifte når der kommer en ekstra klinge på bagkransen)...

Syntes alle har deres forcer og brug af gear er forskellig, timing er ret vigtig for at få det optimale ud af gearet og det tidligere skrevende i dette indlag gælder kun for XC brug (ingen regler uden undtagelser).

Grund til at jeg ikke nævner Sram er af den simple grund at mine erfaringer ikke er store/gode nok endnu men jeg elsker gripshift og ser frem til den dag at den nye kan matches med Shimano 2x10 eller 3x10 (kunne selvfølgelig også bare købe Sram til min kommende cykel hehe).

• #9   11. feb 2013 Der er vel grunde til, at producenterne bevæger sig væk fra 3x10 til 2x10 og at det også er ved at være std. med to klinger på mange af MTB'erne i salgslokalerne smiley Jeg skiftede selv fra XT 3x9 til Sram X0 2x10 forrige år og det var et kæmpe skridt fremad. Man vinder lidt på vægten, men den store fordel er efter min mening, at man får et langt bedre skifte på de forreste klinger. Jeg har 100 gange forbandet det hele langt væk på et 3-klinge-setup, men på f.eks. SRAM's 2x10 kan du køre i alle gearene uden kæden sidder og skraller op ad forskifteren. Jeg synes også bare det skifter bedre, hurtigere og mere kontant. Desuden oplevede jeg ofte chainsuck med Shimano 3x9 og aldrig med SRAM 2x10. Mht. gearingen er den måske (på papiret) mest fleksbel på 3x9 eller 3x10, men igen - flere af gearene er ikke oplagte at køre i. Man kan desuden tilpasse det en hel del ved at vælge den "rigtige" størrelse af kassette og klinger til ens kørestil/form og det terræn man primært kører i. Pt. kører jeg med XX1 1x11 og der fungerer efter min mening helt suverænt. Nu er der kun én vej tilbage og det må være 0x12 smiley

• #10   11. feb 2013 Hehe 0x12.:D
    Se der kom nogen rigtig gode forklaring på hvad forskellen er..!! Mange talforhold dem.!!
    Som jeg umiddelbart kan forstå efter som jeg aldrig kommer til at køre shimano igen (fordi jeg er blevet forelsket i Sram!) så vil det ikk betyde det store at skifte til 10speed kun små faktore som for mig ikk vil betyde det store(er kun weekend rytter med en passion for lækkert grej) så ud fra jeres svar blir der først skiftet til 10 speed når mine ting alligevel havde blevet skiftet.. Og når det sker tror jeg så det blir 2x10 da jeg egentligt næsten kun køre 2x9 nu syntes faktisk den sidste klinge er unødvendig.. Man mange tak for jeres svar det var super brugbart..!

• #11   12. feb 2013 Nu kommer det dumme spørgsmål så! Når man kører 2x9 og 2x10, hvilken klinge er der så taget væk hvis man tager et 3x? setup i betrækning. Det kan måske ikke helt defineres? smiley

• #12   12. feb 2013 Som det ser ud på min, kan det ikke lige defineres. Bagi er de store lidt større, og foran er der ret stor forskel på de 2 klinger.

De har lavet gearene med større spredning, så at sige, så højeste og laveste nogenlunde er de samme som med 3 klinger foran. Meget groft sagt.

• #13   12. feb 2013 Det give meget god mening. Tak for det Marc

• #14   12. feb 2013 Selv tak. Du kan lige kigge på min GT og min Specialized, har ok billeder af krankene, hvor man tydeligt ser der er stor forskel. Man kan også se at de store tandhjul på min Specialized er noget større end på GT'en.

• #15   13. feb 2013 DLC

Det er et fornuftigt valg at tage den løsning og med lidt held kan det være at der i mellemtiden er noget nyt på vej med den ekstra klinge bag på så du kan nøjes med en klinge foran og kunne have god glæde af det som weekendkriger smiley

Må give dig ret i at Sram´s XO eller XX1 er mere sexede end Shimanos XX er i mine øjne derimod ret kedeligt.

Den nye måde at Sram laver deres XX1 bagskifter på er jo også genial og vil uden tvivl kunne tage et setup med en ekstra klinge på i en nærmere fremtid måske Shimano kommer med noget lignende til 2014 som er mere sexet end det de har nu, kommer du til at se meget snart nu world cuppen starter i MTB, kan sige at der allerede er en del forandringer som vil kunne ses ud fra cykelvalg på en del hold smiley

3x10 er en døende ting ingen tvivl om det for det er som sagt chainsuck glad på nogle rammer og produktions øjne er det jo billigere at at have en eller to standarder frem for en masse forskellige typer og kæde-linjer.

• #16   14. feb 2013 Ja men det ikk kun så meget udseende på sram vs shimano det mere funktions mæssigt synes klart sram's er mere pålidelige end shimano har haft store problemer i skoven med shimano og hvis det er noget der kan få mit pis i kog så det en skifter der "fucker" når man skal op ad f.eks... Men når man så kun køre 1 klinge foran blir den så mere centreret for at sen ikk køre så skråt i de lave gear bagpå..? Det river jo godt i tænder og kæde hvis du f.eks køre højt gear foran og lavt bagpå..? Og hvad er mest at foretrække 2x10 vs 1x10 så længe der ikk er kommet 1x11 i alle gear grupper..?

Kommentér på:
9 speed vs. 10 speed.??

Annonce