2.432 visninger
|
Oprettet:
9 speed vs. 10 speed.?? {{forumTopicSubject}}
Hey CG !
Håber nogen Af jer kloge hoveder kan hjælpe mig lidt da jeg går og lege med tanken om 10 speed fremfor 9 speed men det er jo en forholdsvist dyr udskiftning.. Så mit spørgsmål er :
Hvad er den store forskel ud over flere tandhjul bag på og mindre foran..? Er der stor forskel køre mæssigt.? Eller er det bare fordi 9 speed mere eller mindre er på vej til en udfasning..?
dec 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 368
feb 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Cykler: 3 Emner: 5 Svar: 41
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 2 Emner: 33 Svar: 389
Derudover mener mange at 9 speed er mere smooth i gearskiftet, og at 9 speed generelt kører bedre.
feb 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Cykler: 3 Emner: 5 Svar: 41
Så tror jeg bare jeg holder mig til 9speed så længe det muligt..:)
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Kan ikke rigtig se pointen i at køre 3x10 ?
Ved 1x10 samt 2x10 er der andre faktorer der spiller ind.
Blandt andet vægtbesparelse og færre bevægelige dele ved forskifteren
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 15 Svar: 138
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Cykler: 3 Emner: 18 Svar: 798
Men i løbs henseende er der vidst ikke mange der kører 3x10 for at spare på vægten
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Der er helt sikker en vægtbesparelse, stor er den ikke medmindre man køre med et 1x10, med et 2x10 setup og køre man i forvejen ikke med hjul under 12-1300gr sættet og de letteste dæk så er de få gram uden betydning når man skal sammenligne med den gevinst man får andet steds.
Der er intet galt i at køre med 1x10, 2x10 eller 3x10 alle har sine forcer men er det kun ud fra vægt man vælger så er der andre steder som er vigtigere at spare vægt og det kan gøres langt billigere end at skifte en gear serie ud.
Omkring forskifter så er der kun vundet noget ved 1x10 frem for 3x10 da skiftegreb er væk og forskifter det samme, forskel på en 2x10 og en 3x10 forskifter er typisk et parallelogram som er 1-1.5mm længere og vægt forskel er ca 2-5gr alt efter type, mærke og model.
Der er klart flere som oplever chainsuck med et 3x frem for et 2x setup, grunden kan være forskellig men er tingene sat rigtigt op og dele ikke er slidt så sker de ikke hyppigere i et 3x, mindes kun jeg har haft problem på en cykel men der var det en ramme bygget med Columbus Genius rør tilbage i 1996, den var simpelthen for blød når jeg trådte til så fik også ghostshifting.
Mine cykler er enten med 3x8, 3x10 eller 2x10sp fleste XTR (3x8sp, 3x10sp, 2x10sp) men et enkelt XT 2x10 setup er der også, det jeg oplever som det der skifter mest smooth under dårlige vejrforhold er sku nok det gamle XTR 950 3x8sp, det som er bedst under hård belastning eks under klatring er XTR 2x10sp.
Kan sagtens se at der er et godt marked for 1x10sp der er masser af logik i det for en elite rytter men for weekendkrigeren eller den der snupper en time et par gange om ugen er svaret entydigt et nej (en holdning jeg nok vil skifte når der kommer en ekstra klinge på bagkransen)...
Syntes alle har deres forcer og brug af gear er forskellig, timing er ret vigtig for at få det optimale ud af gearet og det tidligere skrevende i dette indlag gælder kun for XC brug (ingen regler uden undtagelser).
Grund til at jeg ikke nævner Sram er af den simple grund at mine erfaringer ikke er store/gode nok endnu men jeg elsker gripshift og ser frem til den dag at den nye kan matches med Shimano 2x10 eller 3x10 (kunne selvfølgelig også bare købe Sram til min kommende cykel hehe).
dec 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 1 Emner: 4 Svar: 75
feb 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Cykler: 3 Emner: 5 Svar: 41
Se der kom nogen rigtig gode forklaring på hvad forskellen er..!! Mange talforhold dem.!!
Som jeg umiddelbart kan forstå efter som jeg aldrig kommer til at køre shimano igen (fordi jeg er blevet forelsket i Sram!) så vil det ikk betyde det store at skifte til 10speed kun små faktore som for mig ikk vil betyde det store(er kun weekend rytter med en passion for lækkert grej) så ud fra jeres svar blir der først skiftet til 10 speed når mine ting alligevel havde blevet skiftet.. Og når det sker tror jeg så det blir 2x10 da jeg egentligt næsten kun køre 2x9 nu syntes faktisk den sidste klinge er unødvendig.. Man mange tak for jeres svar det var super brugbart..!
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 15 Svar: 138
aug 2011
Følger: 1 Cykler: 3 Emner: 28 Svar: 395
De har lavet gearene med større spredning, så at sige, så højeste og laveste nogenlunde er de samme som med 3 klinger foran. Meget groft sagt.
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 15 Svar: 138
aug 2011
Følger: 1 Cykler: 3 Emner: 28 Svar: 395
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Det er et fornuftigt valg at tage den løsning og med lidt held kan det være at der i mellemtiden er noget nyt på vej med den ekstra klinge bag på så du kan nøjes med en klinge foran og kunne have god glæde af det som weekendkriger
Må give dig ret i at Sram´s XO eller XX1 er mere sexede end Shimanos XX er i mine øjne derimod ret kedeligt.
Den nye måde at Sram laver deres XX1 bagskifter på er jo også genial og vil uden tvivl kunne tage et setup med en ekstra klinge på i en nærmere fremtid måske Shimano kommer med noget lignende til 2014 som er mere sexet end det de har nu, kommer du til at se meget snart nu world cuppen starter i MTB, kan sige at der allerede er en del forandringer som vil kunne ses ud fra cykelvalg på en del hold
3x10 er en døende ting ingen tvivl om det for det er som sagt chainsuck glad på nogle rammer og produktions øjne er det jo billigere at at have en eller to standarder frem for en masse forskellige typer og kæde-linjer.
feb 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Cykler: 3 Emner: 5 Svar: 41
9 speed vs. 10 speed.??