{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.284 visninger | Oprettet:

Christopher N
Christopher N
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 40

slibning af alu stel? {{forumTopicSubject}}

Hey CG.
Jeg har en gammel alu ramme jeg gerne vil slibe ned og male.

- Så jeg vil jeg høre jer hvad jeg skal bruge, fordi fremgangsmåden er vel bare at slibe alle ridser ned, give nogle lag grunder, nogle lag maling og noget klarlak til sidst.

- Er det sådan noget jeg skal have fat i til slibningen : http://flugger.dk/Maling/Malervaerktoej/Sandpapir/Sandpapir_til_vandslibning_Rulle_profkval(93X5%20PF).aspx

- Og er der nogle der kender et godt sted at købe maling?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte rem på klippebord på Stiga Tornado 2098 H SDST 98 Hydro 1.000 kr.
  • Afhentning og bortkørsel af mindre jordbunke 3.000 kr.
  • Nedtagning af radiatorer 1.000 kr.
  • Ophængning lampe 900 kr.
  • Hænge lampe op (2 i 1) (se foto) + hænge 2 billeder op + hylde + 2 spejle 700 kr.
  • No hot water from the tap. 1.999 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  slibning af alu stel?
  • #1   13. mar 2013 Man sliber ikke en aluramme for du ødelægger den varmebehandling (modning) som er med til at give stellet styrke, måden man fjerner maling fra en aluramme er malingfjerner (kemisk) og så giver du flere lag grunder, sliber, grunder, sliber til du har en helt plan flade og så maling og lak.

Vandslibningspapir er fint men det skal være fint korn800 er fint men noget omkring korn 400 er også godt nok.

• #2   13. mar 2013 hvad hvis jeg får stellet sandblæst?

okay det vil jeg prøve, tusind tak smiley

• #3   13. mar 2013 Sandblæsning er lige som sandpapir bare hårdere mod overfladen, glasblæsning er mindre slemt men den kemiske løsning er eneste rigtige måde at gøre det på.

• #4   13. mar 2013 okay det vil jeg så bevæge mig ud i smiley tak smiley

• #5   13. mar 2013 Hvor køber jeg det malingfjerner ?
    Og et godt sted at købe spray maling? smiley

• #7   13. mar 2013 der er mange dybe ridser..
    - men så ville du slibe, male grunder på og så male ?

• #8   13. mar 2013 Det der menes med at slibe det øverste lag maling af er at der stadig skal være et dækkende lag på rammen så du ikke er nede og røre ved aluminium, det gamle lag maling er nu rug nok så den nye maling kan binde på det og du kan alligevel ikke gøre noget ved dybe ridser for sliber du alu ned så ridser ikke kan ses så er der ikke meget tilbage.

En typisk aluramme af de billigere er ikke mere end 1,2mm tyk og de lidt bedre er tyndere i gods så hvis du ønsker en plan flade ved ridser så skal der fyldes i og ikke slibes af hvor de er.

Malingfjerner købes hos malere/ maling butikker, byggemarkeder, Tante Hansen, Biltema, på nettet osv..

• #9   13. mar 2013 okay jeg syntes også det du siger giver god mening smiley

• #10   13. mar 2013 Vælger du at gå helt i bund bruger du denne her til at fjerne malingen med http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://blog.incipeindustries.com/wp-content/uploads/2010/08/Nitromors-All-Purpose-Paint-Varnish-Remover.jpg&imgrefurl=http://blog.incipeindustries.com/nitromors-all-purpose-paint-varnish-remover&h=600&w=600&sz=56&tbnid=BBrmGKSiu9f8dM:&tbnh=90&tbnw=90&zoom=1&usg=__XLxXEiKWDQ51XuQZK3GUhOuhdnE=&docid=4jXGsWbLTtYNmM&hl=da&sa=X&ei=hNZAUZyEJ8ettAaaioCoCA&ved=0CDYQ9QEwAg&dur=140

Den kan købes i Silvan bla. Den lille dunk på under 1 l burde kunne gøre det. Når du har fået malingen af, vasker du rammen med autoshampoo. Sørg derefter at rammen har stået og tørret nogen dage. Køb evt en Motipgrunder på spray,hos THansen, Når primer/grunder er tør efter 24 timer kan du spartle med plastic padding. Slip primer/grunder med korn 400 og den burde være glat, og næsten klar til maling.
    Tør stellet af med en fugtig klud, til der ikke er mere slibestøv på kluden.
    Sæt rammen og maling i et varmt rum, hvis du kan. Du får det bedste resultal i et opvarmet lokale. Malingen flyder bedre sammen, og hærder hurtigere.
    Og hav tålmodighed når du maler, i starten tynde lag, som lige skal nå at sætte sig, på den måde undgår du løbere.
    God arbejdslyst:-)

• #11   14. mar 2013 Du kan også få det blæst med tøris, det skulle heller ikke tage noget af materialet.

• #12   14. mar 2013 Jeg ville gå efter Nitromors, det virker ret godt. Men som det også siges, så vil det bedste nok være at slibe rammen jævn, evt. male med pensel hvor der er slået lidt af, for derefter at slibe det jævnt. Der er ingen grund til at fjerne en masse maling, for så at lægge nyt på.

• #13   15. mar 2013 okay tak for de gode råd smiley
    - hvordan får jeg enlig malingen af ? en almindelig karklud og så bare skrubbe ? selvfølgelig med handsker og god ventilation smiley

• #14   15. mar 2013 Nitromosen opløser malingen, du kan evt tage en spand lunken vand, og en gammel opvaskebørste, så skrubber du rammen. Er det hele ikke opløst, gentages arbejdsgangen.
    Husk at vaske stellet bagefter med autoshampoo og varmt vand.
    Husk lige inden du går igang med at prime, så skal stellet affedtes, der kan du bruge sprit, fortynner eller acetone.
    Affedtningen foregår i tørvejr udendørs, husk beskyttelsudstyr, såsom egnet maske og handsker

• Roger O
    Roger O Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Svar: 2
    #15   17. mar 2013 Stellet er fra fabrikken malet med en betydelig bedre grunder, maling og lak end man som gør-det-selv mand har mulighed for.
    Det bedste råd er derfor:
    1.Rense lakken med siliconefjerner hvis den har fået voks. Voksen kan ikke slibes væk; man vil bare slibe den længere og længere ned i lakken.
    2.Mattere lakken med korn 320
    3.Slibe evt blotlagt aluminium rent
    4.Grunde med grunder der er specielt beregnet til aluminium. Det kan være en alm. grunder blot der står at den kan anvendes til aluminium. Aluminium har en oxidhinde, der er fedtet og ikke alle malinger binder på det.
    5.Ridser spartles med polyester spartelmasse og slibes ned til niveau
    6.Før maling med slutfarve slibes evt løbere fra grundingen væk og skal det være flot, slibes grundingen med vandslibepapir korn 400.
    7.Endelig maling sprøjtes i tykke lag lig før der dannes løbere. Det er den svære del! *Det kræver noget erfaring men giver det flotteste resultat.

Der er flere måder og nyere tekniker at anvende men den her bruger jeg.

• #16   17. mar 2013 Har kun en tilføjelse til det Roger skriver...

En godt forvarmet ramme er lettere at få et godt resultat på end en kold, løbere kommer hurtigst på en kold flade frem for en varm.

Kommentér på:
slibning af alu stel?

Annonce