7.284 visninger
|
Oprettet:
slibning af alu stel? {{forumTopicSubject}}
Hey CG.
Jeg har en gammel alu ramme jeg gerne vil slibe ned og male.
- Så jeg vil jeg høre jer hvad jeg skal bruge, fordi fremgangsmåden er vel bare at slibe alle ridser ned, give nogle lag grunder, nogle lag maling og noget klarlak til sidst.
- Er det sådan noget jeg skal have fat i til slibningen : http://flugger.dk/Maling/Malervaerktoej/Sandpapir/Sandpapir_til_vandslibning_Rulle_profkval(93X5%20PF).aspx
- Og er der nogle der kender et godt sted at købe maling?
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Vandslibningspapir er fint men det skal være fint korn800 er fint men noget omkring korn 400 er også godt nok.
jan 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 40
okay det vil jeg prøve, tusind tak
sep 2011
jan 2013
jan 2013
Og et godt sted at købe spray maling?
jan 2013
- men så ville du slibe, male grunder på og så male ?
sep 2011
En typisk aluramme af de billigere er ikke mere end 1,2mm tyk og de lidt bedre er tyndere i gods så hvis du ønsker en plan flade ved ridser så skal der fyldes i og ikke slibes af hvor de er.
Malingfjerner købes hos malere/ maling butikker, byggemarkeder, Tante Hansen, Biltema, på nettet osv..
jan 2013
sep 2012
Følger: 21 Følgere: 21 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 163
Den kan købes i Silvan bla. Den lille dunk på under 1 l burde kunne gøre det. Når du har fået malingen af, vasker du rammen med autoshampoo. Sørg derefter at rammen har stået og tørret nogen dage. Køb evt en Motipgrunder på spray,hos THansen, Når primer/grunder er tør efter 24 timer kan du spartle med plastic padding. Slip primer/grunder med korn 400 og den burde være glat, og næsten klar til maling.
Tør stellet af med en fugtig klud, til der ikke er mere slibestøv på kluden.
Sæt rammen og maling i et varmt rum, hvis du kan. Du får det bedste resultal i et opvarmet lokale. Malingen flyder bedre sammen, og hærder hurtigere.
Og hav tålmodighed når du maler, i starten tynde lag, som lige skal nå at sætte sig, på den måde undgår du løbere.
God arbejdslyst:-)
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 5 Emner: 15 Svar: 213
aug 2011
Følger: 1 Cykler: 3 Emner: 28 Svar: 395
jan 2013
- hvordan får jeg enlig malingen af ? en almindelig karklud og så bare skrubbe ? selvfølgelig med handsker og god ventilation
sep 2012
Følger: 21 Følgere: 21 Cykler: 1 Emner: 8 Svar: 163
Husk at vaske stellet bagefter med autoshampoo og varmt vand.
Husk lige inden du går igang med at prime, så skal stellet affedtes, der kan du bruge sprit, fortynner eller acetone.
Affedtningen foregår i tørvejr udendørs, husk beskyttelsudstyr, såsom egnet maske og handsker
jan 2013
Følger: 1 Svar: 2
Det bedste råd er derfor:
1.Rense lakken med siliconefjerner hvis den har fået voks. Voksen kan ikke slibes væk; man vil bare slibe den længere og længere ned i lakken.
2.Mattere lakken med korn 320
3.Slibe evt blotlagt aluminium rent
4.Grunde med grunder der er specielt beregnet til aluminium. Det kan være en alm. grunder blot der står at den kan anvendes til aluminium. Aluminium har en oxidhinde, der er fedtet og ikke alle malinger binder på det.
5.Ridser spartles med polyester spartelmasse og slibes ned til niveau
6.Før maling med slutfarve slibes evt løbere fra grundingen væk og skal det være flot, slibes grundingen med vandslibepapir korn 400.
7.Endelig maling sprøjtes i tykke lag lig før der dannes løbere. Det er den svære del! *Det kræver noget erfaring men giver det flotteste resultat.
Der er flere måder og nyere tekniker at anvende men den her bruger jeg.
sep 2011
En godt forvarmet ramme er lettere at få et godt resultat på end en kold, løbere kommer hurtigst på en kold flade frem for en varm.
slibning af alu stel?