{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.194 visninger | Oprettet:

Pedaler sidder fast på krankakslen {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg fik her i weekenden gjordt min citybike sommerklar efter en hård vinter. Eller næsten i hvert fald! Min krank er begyndt at knirke lidt når man træder hårdt. Jeg ville derfor lige se om noget sad løst eller skulle smørres. Men jeg endte med at måtte give op, da mine pedaler tilsyneladende sidder urokkeligt fast på krankakslen. Jeg turde ikke bruge flere kræfter, i frygt for at min pedelaftrækker ville smadre gevindet i pedalerne.

Nogen der har fif til at få dem af? Banker man med en hammer for at løsne dem eller hvordan skal man gribe det an. Det skal nævnes at cyklen kun er ca. 1 år gammel, så der burde ikke være de store rustproblemer. Jeg prøvede i begge sider uden held! smiley

Gode råd søges smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pedaler sidder fast på krankakslen
  • #3   8. apr 2013 Hmm, er det SELVE pedalerne som sidder fast på armene eller er det ARMENE der sidder fast på kranken ?

    Ud fra billederne af din Radon, hvis der er den du mener ???
    Det er formentlig en almindelig English Threaded Bottom Bracket der er monteret på din cykel.
    Du skal afmontere den skrue der sidder på venstre side af din krank med en special top, inden du kan få pedalarmen af.
    Ydermere skal du skrue skruerne til armen helt ud.


  • #4   8. apr 2013 Ja ja det er selvfølgelig er det pedalarmen der sider fast på akslen smiley . Jeg ved godt hvordan man skal gøre det og har det rette udstyr. Men når jeg drejer aftrækkeren kommer pedalarmen ikke af. Jeg har prøvet er bruge relativt mange kræfter men den giver sig ikke før mit mod giver op. Jeg må prøve med noget smørelse og lirken frem og tilbage.
    Det er en Trek Zektor 3 jeg skal have pedalarmene af, ikke min Radon. Vil naturligvis ikke benytte mig af en vinkelsliber, jo mindre kranken havde stået til udskiftning alligevel.


  • #6   10. apr 2013 Lige en hurtig opfølgning til folk der evt. skulle finde denne tråd senere eller folk der har hjulpet. Jeg fik i går tid til at se på cyklen igen og forsøgte med jeres råd. Proceduren der endte med at lykkedes var en god kombination. Først et par timer med WD40, så spændte jeg pedalarmsaftrækkeren, så hårdt jeg turde og så afsluttede jeg med nogle solide dask på bagsiden af pedalarmen med en hammer. På den måde fik jeg begge pedaler af! smiley

    Selve krankboksen var ingen problemer at løsne, faktisk gik det næsten for let. Har den mistænkt den for ikke at have været spændt ordenligt. Men nu har det hele været renset godt af, fået massere af fedt og blevet spændt godt sammen. Efter en kort testtur har det vist sig at løse problemet 100%. Jeg takker for hjælpen. Lad os håbe på noget sommer snart smiley


Kommentér på:
Pedaler sidder fast på krankakslen

Annonce