{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  6-huls eller centerlock?
  • #1   11. jul 2013 Køre selv med center-lock på mine cykler men det har ikke den store betydning om det er det ene eller det andet, du kan bruge 6huls skiver på begge typer.

    Ved skift/montering af skive bruger du på center-lock bruger du bare det samme værktøj som du bruger til udskiftning af kassetten på baghjul kontra en umbraco på 6huls nav.


  • #2   11. jul 2013 Tak Carsten. Hvad med skiver? Har 160 mm på og ved ikke hvad jeg skal vælge af bedre skiver til mine XT bremser

  • #3   11. jul 2013 XT skiver er gode skiver, der er et utal af mærker gode som dårlige men du går ikke galt af Shimano Ice-Tech (RT86/RT98), Hope, Sram HSX, Sram HS-1 skiver smiley

    Det som ofte er det svage punkt er klodserne og forkert ren gjort skiver.


  • #4   11. jul 2013 Hvad med Alligator og A2Z

  • #5   11. jul 2013 Så er der A2Z, hvis det er der hvor jeg tror det er så er Formula skiver også i top....

    Mit råd er at vælge skiver ud fra kvalitet frem for udseende, ved at nogle vælger ud fra udseende men i min verden er bremserne det vigtigste efter stellet.


  • #8   11. jul 2013 Den med vægt på nav holder ikke altid, tager man et DT Swiss S240 bagnav til 6hul så vejer det 240gr (plus 6 bolte), tager man tilsvarende nav til CL så er vægt 228gr plus låsering på 9gr 237gr (med centerlock skiver) tager man med adapter så er total vægt 257gr og hvad vejer 6 bolte så ?? hvis der er tale om nogen besparelse i vægt så er vi under 5gr.

    http://www.dtswiss.com/Components

    Måske Shimano nav er tungere som CL men det er slet ikke et regel for andre mærker.

    Skiver er helt rigtigt, der er større udvalg i 6 huls men alle kvalitets skiver kan man få i begge formater so no fuss about that.

    Hvis det er noget så er det nok mere religion lige som det er med Shimano vs Sram men begge løsninger er velfungerende.

    Den med værktøj ja måske nogle ikke har den men der er også mange som ikke har Torx værktøj.


  • #10   11. jul 2013 Hej.. Kig min annonce da jeg har et sæt shimano xtr Ice tech skiver. Rigtig gode og lette. de er billige da de bare ligger og samler støv.

  • #11   11. jul 2013 Så dem godt Peder J men nu har jeg bestilt hjul med 6-huls

  • #12   11. jul 2013 når okay:D ærgeligt.

  • #13   12. jul 2013 Simon

    Du har ret i at man kan finde meget lette skiver til 6h men skal det være nogle som er noget bevendt så vejer de typisk omkring 90-95gr skiven og gør man det samme i CL så er det også muligt at finde kvalitets discs omkring 95-105gr og så bliver vægt igen den samme når 6h skiverne har fået sine bolte lagt oven i.

    For et par år siden var vægt et problem på skiver men det er det ikke længere så argumentet holder ikke helt længere på samme niveau som tidligere.

    Der er fordele og bagdele ved begge systemer ingen tvivl om det men sådan er det med alt som er under konstant udvikling.


  • #15   12. jul 2013 Du kan jo evt vælge en rotor som er lettere end XTR, det er meget let at finde og hvis den kun skal være en gylden middelvej som en New Ultimate skivene (sorry men de er slet ikke i nærheden af en XTR) er det endnu lettere, men selv en std Formula vejer max 15gr ekstra og der skal stadig tillægges 6 boltes vægt oven i skiverne, det skal man ikke på centerlock.

    Kvalitets skiverne, dem som ikke er så varme følsomme og flexende som samtidig har stor bremse evne vejer nærmere 90gr plus bolte (10-12 gr) og som centerlock 95-105gr totalt plus den vægt nav vejer mindre.



  • #18   13. jul 2013 Syntes du går uden om det væsentlige... kvalitet og ydelse, den følger nemlig meget sjældent med de aller letteste skiver og du glemmer også boltene i dine opgivelser.

    Man kan sagtens købe lette skiver ingen tvivl om det, problem er bare at de ikke er fem potter pis værd og de flexer, for at få en skive som giver en stabil effekt så er de bedst egnede 1.9mm skiver og ikke 1.7mm skiver og af en eller anden grund så får de helt lette skiver ret dårlig kritik i funktion.

    Den roterende masse har selvfølgelig en betydning men jo lavere inerti der er jo mindre betydning har det, særlig hvis ydelse er en anden.

    Efter lige at ha tjekket om låseringen er inc i den oplyste vægt fra DT så opdagede jeg at det er den så kan man jo let lave en anden udregning (ringen er med i DT190 navene så går ud fra den også er i de andre).

    DT240 navsæt m 6h vægt 145gr + 240g = 385gr + bolte, alu vejer 1.2gr stk, titan 1.5gr og stål 1.8-2.0gr stk, så tager vi 12 titan bolte , 2 New Ultimate skiver (158gr) samt nav er vægt 561gr. Let ja ingen tvivl om det.

    DT 240 CL 126gr + 228gr = 354gr plus 2 x New ultimate skiver af 79gr stk + 2x adapter til 6h skiver 30gr (åsering er inc i nav)= 542gr total.

    (skulle låseringe ikke være med så tilføjer du bare 18gr til de 542gr = 260gr).

    Tager vi og bytter skiver og adapter ud til 2.Formula Cl skiver a 105gr stk bliver samlet vægt 563gr.

    (kunne ha brugt eks Raven SL men de ret dyre, lige som de lette kvali 6huls, smarte ved Raven er så at an kun køber sliddelen/bremse fladen næste gang og genbruger spider).

    Så samlet set er der ikke meget at spare og det er med de noget dyre titan bolte, er der stålbolte ja så er historien en anden og det er kun hvis der sammenlignes 6h skiver mod Cl skiver.

    At det der flere 6h skiver frem for Centerlock skiver er jo ikke det store problem da Cl nav jo kan bruge begge typer skiver så et eller andet sted så er udvalget større til Cl nav hvis vi skal se det på den måde.

    Situationen kan selvfølgelig være en anden hvis man tager et andet mærke navsæt men da Dt 240 navene har været reference nav lige siden de kom på markdet og idag er til at betale så er det vist ikke et dårligt eksempel smiley


  • #19   13. jul 2013 I to guys. I snakker for meget og ruller for lidt :-). Ekspertrådgivning uden tvivl

  • #21   13. jul 2013 Italiano

    Har skam været ude og køre, vejret er jo perfekt til det smiley

    Har du fået vasket cyklen, drukket den kolde og gjort den klar til de nye hjul smiley


    Simon

    Hvis jeg tager Raven skiverne bliver det jo kun lettere af end de eksempler jeg er kommet med og så bliver vægt helt i CL fordel, så i stedet for at være 2gr tungere med CL skiver så bliver de 18gr lettere end 6h kombo men også dyrere smiley

    Er helt enig at taget man et sæt Tune Princess Skyline/Prince nav kombo og så et par af de frække SiCCC SFL skiver samt et sæt 250/300gr fælge så er der ingen chance for at lave noget som reelt er lettere og for fanden det er lækkert det TUNE (hehe bruger selv deres fitting på min gamle Trek) men sådan en kombo koster temmelig meget mere end hvad 99% af brugerne kunne finde på at bruge på et sæt hjul så ikke rigtigt noget man kan vejlede ud fra.

    Grund til at jeg nævner 240 nav er at dem kan man bygge et sæt hjul med og så stadig bruge under 5000kr for et sæt og ha lette, stærke og seriøst godt rullende hjul og taler vi hjul som hovedparten køber hjul under 5/7000kr så er der ikke nogen fordel i at tage den ene type frem for den anden.

    Det 6h skiver vejer mindre vejer navene til Cl mindre i forhold til 6h nav medmindre man tager skridtet og smider kassen og får nogle af de aller dyreste nav løsninger der overhovedet findes, altså dem som sælges til 1% af kunderne.


  • #23   15. jul 2013 Jeg vil nu gerne se hvor du kan få TUNE Princess/Prince nav til 275euro (2000kr) sættet, det kan du med DT 240 Cl (nyt og ikke brugt) og det er uden at skulle lede en masse, King/Kong navene vejer så en del mere end Prince/Princess 114gr /210gr og ingen af Tune sættene kan man finde hverken nye eller brugte til 275€ men til den dobbelte pris finde dem.

    Forstår ikke du bliver ved mad at sammenligne to vare som ikke er i nærheden af hinanden i pris, jeg bruger kun et eksempel og det er det samme sæt nav til alle løsninger da pris er en væsentlig faktor for hjul kunder, hvis du har sammenlignet ud fra eks XTR navene så er der jo ikke noget at sige til du er kommet frem til det resultat for selv deres nyeste udgave er ret tunge i forhold til noget af det som er nævnt i denne tråd men til de 1200kr du har givet er det et ret godt køb. smiley


  • #24   15. jul 2013 Faktisk koster de to 46gr (real world 55gr 160mm) mere end hvad et navsæt koster DT240 men ja uden en form for budget så er 6h løsningen lettest men har man en form for budget er der ikke nogen positiv forskel i 6h løsningen.

  • #26   16. jul 2013 Ebay har ikke til de priser, du kan ikke engang købe et bagnav og det gælder både Prince og Kong.

    Har faktisk aldrig fundet nye originale dele på Ebay som jeg ikke kunne finde billigere i en netbutik, tilbud eller ej.


  • #29   17. jul 2013 Nu du har fundet dem på ebay til den lavere pris (bare under 400€ sættet eller bagnav under 275€) så link lige til dem, gør du det så tager jeg hatten af for dig smiley

    Adaptere følger med navene hvis man køber nav i løs vægt eller som færdigt hjulsæt der ikke er premonteret cyklen så ingen udgift der om R2´s vægt viser at der mangler 2gr pr nav gør heller ingen forskel da nav er den samme i begge løsninger og hvem siger at deres vægt er korrekt eller der som i al anden produktion er små variabler dvs +-2-5% (tag bare dine 46gr karbon skiver som vejer 55gr på deres vægt).

    Du laver dog den samme fejl i din udregning endnu en gang...ingen bolte lagt i vægt så vægt er for 6h løsningen på straightpull navene 539gr så her er forskel 17gr til fordel 6h løsningen så med den løsning er 6h lettere.. smiley

    Med Jbend er svaret så den samme som tidligere, det er også den løsning der kan købes til 275€ komplet, de kan de andre ikke.

    Om nav er til 9mm Qr, 9mm Thrueller 15mm aksel har ingen betydning da de vil have samme forskel i vægt indbyrdes, skulle jeg selv bygge et sæt hjul og jeg skulle vælge mellem TUNE Jbend eller DT straightpull ja så er det ikke pris der skal afgøre det, for Tune kan købes til samme pris, tager vi vægt så er det Tune er det stivhed så er det DT men med et godt bygget Jbend hjul så er forskel marginal og valget er Tune 6h men pris er så også en helt anden.

    Er der budget involveret så ville jeg uden tvivl vælge 240 cl pga vægt, pris og mulighedder når der tales skiver (begge typer virker).

    Jeg gik nu ikke ud for at finde den letteste løsning, tog bare alm qr nav, nav som kan med lille billig ændring kan laves til bolt thru, 15mm aksel så nav kan bruges selv om man skifter forgaffel eller stel (type af bagaksel) men pris på navsæt uanset hvilken type aksel man ønsker fra start er stadig 275€ og ikke søgt noget lettere uanset pris.

    Taler vi pris så er 1000kr i forskel på et navsæt en stor forskel for de fleste og særlig hvis det billigere kan konkurrer på vægt og kvalitet, de helt dyre og meget lette løsninger har et begrænset klientel men ja de kan gøres lettere men det koster kr.

    Straightpull løsningen giver en fordel til 6h og Jbend giver fordel til Cl med identiske skiver og med Cl skiver er det 2gr i 6h favør hvis man bruger titan bolte og ikke originale stål bolte (husk nu altid vægt på bolte skal smides oven i smiley ).

    Så man kan jo sige vi begge har ret når det drejer sig om vægt hvis budget er med eller uden begrænsninger. smiley


  • #30   17. jul 2013 Hvor mærkbart er 50 gr så tæt på center på et hjul for en almindelig dødelig...

  • #32   18. jul 2013 Simon..

    Der er søgt på ebay og der er intet bare i nærheden af den pris du snakker om, altså tæt på 275€ og vægte jeg oplyser er de officielle fra DT siden, jeg hopper bare ikke rundt i en masse forskellige nav for at finde andre løsninger bruger det samme sæt nav hver eneste gang DT Swiss 240s CL Jbend med QR og det samme nav i 6H udgaven for det er den løsning man kan få til menneske penge altså den type pris som er aktuel for hovedparten af brugere.

    Hvorfor der skal til at sammenlignes med nav til en væsentlig højere pris hvad enten det er DT 180 eller Tune er din ide men også meget uaktuel for nærmest alle andre end de få som ikke sætter budget på deres hjul men der har jeg jo netop sagt at Tune løsningen er lettere lige som dig selv so whats the fuss about that ?.

    Da har aldrig påstået at der ikke kunne findes lettere 6H løsninger i samme kvalitet men ikke til samme pris som lige 240s cl Jbend til 275€, der er en grund til at det er dem som bruges som reference navn i nærmest alle test der laves og vægt er taget fra DT Swiss hjemmesiden og vægte er inc låseringe, adapter og bolte smiley

    Når du går ind og sammenligner med straightpull navet så ville det jo være ret praktisk at sammenligne med samme nav til 6h, problem er så bare at det ikke laves af DT smiley



    LaLLe

    Det har ingen betydning overhovedet hvis der nu var sådan en forskel, det er jo det gode ved inerti... smiley


  • #34   23. jul 2013 Simon

    De 6 hul er så nye at de ikke engang er på DT´s side men de laves jo kan man se, sorry about that.

    Dine Tune link er så ikke noget at klappe i hænderne over, 2 brugte nav og et bagnav til 269,90€ (mere eller mindre det samme som de 275€ leg snakker om for et sæt).

    1 brugt bagnav i rød, 159,95€ plus forsendelse minus er at den auktion var kun med forsendelse til Tyskland og ikke internationalt/Eu.

    1 nyt/brugt nav som har været spændt op dog ikke brugt ifgl sælger 259.95€ plus 10€ i forsendelse og frit valg mellem grøn eller grøn.

    Og sidst endnu et brugt nav i sort til 251€ plus forsendelse.

    Du finder ikke et nyt Tune Prince nav til 275€ eller tæt på hvis man skal ha bare den mindste chance for at vælge farve og format efter eget valg ,em søg så på 240 hjul og du vil finde et/flere brugte sæt til samme pris som dine link til brugte Tune bagnav og så er begge dele uden garanti men hvad skal man også bruge garanti til.


  • #36   24. jul 2013
    Første Rødt Kong og kun rødt, et brugt Kong, relativt billigt, uden garanti.

    Næst sidste er et grønt og kun grønt, 259,95 € plus 10€ i forsendelse. (man mangler stadig fornav)

    Det sidste hjulsæt var til salg i tyskland og ikke Eu eller mere (ikke særlig aktuel hvis det alligevel ikke sælges uden for tyskland).

    Alle er brugt eller klippet ud af et hjul, det er dig selv som blander Prince/Princess ind helt fra start.

    Eneste navn du har taget med hvor pris er den samme 275€ er Hope de vejer dog 115gr mere for et sæt.

    Chris King sæt ligger i 491gr ifgl r2-bike så de er 20gr tungere end Hope, pris langt over 275€.

    Tune og Extralite er lettere ja men også langt dyrere, det er nye vare du sammenligner med så kom med nogle nye vare til den pris og selvfølgelig noget som leveres til Dk.




  • #37   24. jul 2013 Jeg har ret, nej jeg har ret, nej nej det ER mig der har ret. Nej det er altså mig der har ret.

  • #39   24. jul 2013 Hey det var mig der skulle have det sidste ord sagt i denne sag...

Kommentér på:
6-huls eller centerlock?

Annonce