{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.636 visninger | Oprettet:

Kassette slidt?? {{forumTopicSubject}}

Jeg fik igår serviceret min cykel ved en flink cykel smed. Gear skulle justeres, forbremse justeres og knage lyde fra kranken skulle laves.

Da jeg henter cyklen, er der blevet sat ny kæde på og kassette. Cyklen har cyklet ca 2000 uden nogen ting er blevet udskiftet. Kan det passe at kassetten er slidt op. Se venligst det vedhæftede billed. Kæden forstår jeg godt er færdig men er lidt overrasket over kassetten.

Begrundelse var at kassette og kæde var skyld i knage lydene, hvilket jeg selvfølgelig nikkede ja til. Sliddele bliver slidt og skal skiftes og kassette og kæde skal skiftes begge to? . Desværre kan jeg konstatere at knage lydene ikke er væk og at kæden takker over på den store klinge. Det snakkede cykelsmeden om at den måske skulle udskiftes , men han troede den godt kunne cykle noget mere, men det kan den ikke og klingen skal skiftes, indenfor den nærmeste tid.

Er en anelse frustreret over at jeg nu har en cykel, der stadig knager ( mindre) og nu takker over ved gearskifte, hvilket den ikke gjorde.

Cykel smeden var ellers meget flink og forklarede mig omkring det hele osv.

Er der nogen der har et bud på hvad et månedlig budget for vedligeholdelse skal være på, hvis en cykel mekaniker skal lave udbedring? Igennem en cykels levealder fra ny til ca 4-5 år med 2500 km xc om året. Er 4000 for lidt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kassette slidt??
  • #1   13. jul 2013 Det er meget almindeligt at skifte kæde og kasette samtidigt.Når den takker over skal klingen også skiftes. Angående budget, det kan være meget forskelligt,hvor køber du dele,kan du lave noget selv,hvordan kører og vedligeholder du cyklen med rengøring og smøring.

  • #2   13. jul 2013 Hej
    Om kassetten også skal skiftes sammen med kæden kommer helt an på, om hvor meget kæden er strukket!
    Man måler kædeslid med et stykke special værktøj som måler slidet i hvor mange % kæden er strukket, når den når ca 0.75% så er løbet ved at være kørt for om man kan nøjes med at kun skifte kæden....
    Samtidig når man ikke får skiftet kæden inden den er strukket for meget( ca 0.70-0.75%), så slider man samtidig også meget på klingerne i for og derfor takker din nyekæde over på dine klinger nu!
    Der er ikke andre løsninger end at skifte din klige, og så ellers købe dig en kædemåler og sørge for at skifte kæden i tide.
    Du kunne med fordel have 2-3 kæder du rotere i mellem, dvs du køre 100-200km på en kæde, af med den og på med næste osv osv, så slider du kun hver kæde lidt af gangen og din kassette holder med garanti mange flere km.
    Noget der også forkorter livet på dit gear er rengøring, eller mangel på samme!!


  • #3   13. jul 2013 Hvis du ikke har målt din kæde i alt den tid så ja så er det hele slidt inkl klinger.

    Kan mam få det til at holde mere. Ja, køb en kæde måler som der også nævnes. Skift kæde inden det bliver forsent.


  • #4   14. jul 2013 Det lyder til i ved hvad i snakker om og det skal i have tak for. Fremover så tror jeg at jeg vil skifte kæde hver måned til d. 1.

    Ved i hvor det ville være billigst at købe en stor klinge til et truativ xx 10 speed med 42 tænder? Jeg har kigget lidt selv og må indrømme det er lidt svært at hitte rede i.


  • #5   14. jul 2013 arrggh nu strammer du den måske lige... høhøh

    Køb en kædemåler, mål den jævnligt. Skift den når den er 0.5



  • #7   14. jul 2013 Haha, der var det vist søndag morgen. Mener selvfølgelig at jeg hver måned vil skifte imellem 2 kæder smiley

    Og klart jeg Skal have sådan et stykke værktøj smiley

    Kan i hjælpe med den klinge?


  • #9   14. jul 2013 Det kunne være fedt hvis det var. Den koster noget mindre end xx. Passer den så til min eller hvordan med det?

    Fedt!


Kommentér på:
Kassette slidt??

Annonce