{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.671 visninger | Oprettet:

Knæk lyd fra krank {{forumTopicSubject}}

Min Specialized Tarmac SL4 har fået en mislyd.

Den kommer med et "knæk" hver gang den venstre pedal arm er rundet toppen.
Der skal lægges noget tryk på pedalen før den gør det.
Man kan sagtens trille afsted uden lyden kommer.

Har nogen erfaring med dette symptom?

Alle bolte er gået efter = intet løst
Pedaler skiftet = stadig lyd
Styr og sadelpind er gået efter = sidder som det skal.
Samleleddet på kæden har jeg flyttet til et andet sted = stadig samme sted det siger knæk.

Jeg kan faktisk mærke det i foden når den kører forbi stedet.

Problemet er kommet i dag ... øv øv smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Knæk lyd fra krank
  • Frantz B
    Frantz B Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #1   9. aug 2013 Jeg ville nok tage at skille kranken ad, og blæse det hele rent, samt give det nyt fet, det kan være en enkelt kugle i lejet som hænger lidt pga. af lidt sand eller andet snask.

  • #2   9. aug 2013 ja, prøv at spænde kranken efter, eller skille det ad og smøre det. har selv haft samme problem.

  • #3   9. aug 2013 Har også samme problem.. Dog har jeg en mistanke om at det er fra mine klingebolte lyden kommer fra (selvom de er spændt) Har lige fået nye pedaler i tirsdags.
    Hos mig kommer lyden dog fra højre pedal jeg kan også mærke det i foden når lyden er der.. men hos mig forsvinder lyden jo mere/hårde jeg træder i pedalerne.

    Det er ENORMT irriterende at høre på og kan drive en til vanvid når man er typen hvor tingene bare skal spille max smiley


  • #4   9. aug 2013 Jeg havde 100% samme problem. Min løsning var at stramme kassetten og skille krank ad.
    Der kunne jeg se at jeg ikke havde givet de 2 bøsningeran skruer på stellet nok fedt.
    Efter godt lag fedt forsvandt det.
    Om det var kassette eller krank ved jeg ikke helt, men tror mest det var krankboks.
    Men gør da begge nu det er af.
    Mit er ikke kommet igen ihvertfald


  • #5   9. aug 2013 Hov kom sgu lige i tanke om jeg tidligere med præcis samme problem opdagede at min pedal var problemet.
    Dvs at selve pedal stykket var skruet løst fra lejer osv som udgør "indmaden" af pedalen.
    Kender ikke de rigtige ord for det, men det hjalp:-)


  • #6   10. aug 2013 Pedalerne er det ikke, da jeg har skiftet dem ud netop for at teste.

    Jeg har prøvet om jeg kunne skille kranken ad..... men jeg har ikke det rigtige værktøj, da bolten sidder inde i midten af krankboksen.
    Jeg har godt nok en lang umbraco nøgle der kan nå, men det er spændt så hårdt at jeg ikke kan skille det ad.

    Jeg ta'r den en tur til mekanikeren, den er stadig under 1 år og det må garantien da dække ?

    Jeg er 100% sikker på det er i kranken der skal ledes smiley


  • #7   10. aug 2013 Knirke lyde fra krankboksen er et almindeligt problem, for de dyrere Specialized rammer med carbon OSBB bokse, hvor plastic lejeskåle holder kranklejerne på plads. Løsningen kan typisk være epoxy, loctite eller fælglim mellem lejeskål og ramme. Fælglim fungerer fint i mit tilfælde.

  • #8   10. aug 2013 Jer der har Specialized med OSBB boks:
    Hvordan sidder ringen bag armen ind mod boksen?

    Den skal da ikke sidde som min.
    Gad vide om den simpelthen har flyttet sig, eller om ham der har samlet cyklet er en newbie?


    profilbillede
  • #9   10. aug 2013 Lige et billede mere

    profilbillede
  • #10   10. aug 2013 Det ser umiddelbart rigtigt ud på billederne. Ringen med de 3 små 2mm. umbraco skruer erstatter den bølge skive, som man brugte før i tiden. De 3 små skruer skal strammes, så kranken ikke kan bevæge sig fra side til side. I praksis har det dog ingen indflydelse på evt. knirkeri, om ringen sidder stramt eller ej. Det er ihvertfald de erfaringer jeg selv har gjort mig, med min egen S-Works SL4.

    Hvis ikke du allerede har prøvet det, så smør låsemekanismen på quick releasen til baghjulet. Havde selv en vanvittigt støjende én på et par Reynolds hjul.


  • #11   10. aug 2013 Sjovt du lige nævner det med QR'en.
    Jeg har lige for 8 dage siden smidt nye Dura Ace C24 hjul på "dyret"

    Jeg bliver overrasket hvis det er QR'en der gi'r den lyd fra sig smiley

    Du skal nok høre hvad jeg finder ud af smiley


  • #12   11. aug 2013 Nå .... det er heller ikke QR og hjul der er årsagen.

    Den skal alligevel have internt batteri i sadelpinden i kommende uge, og mon ikke mekanikeren skal ha' kranken af for at trække nye ledninger?
    Så kan han jo lige kigge på problemet samtidig.

    Tak til alle for gode tips og idéer.


  • #13   12. aug 2013 Jeg smurte min bagerste QR idag samt mine drop outs.... og kørte en mindre sprint tur på 30km på intet tidspunkt på turen kom mislyden frem....:) Jiiiiihaaaaaa, håber det er væk nu og mange tak for tippet.

  • #14   14. aug 2013 Jeg har fået samme problem.
    Krankboksen er spændt efter uden det hjalp... til gengæld har jeg konstateret slør mellem krank/krankboks.
    Har folk oplevet dette førte til knæk lyde ?
    Hjalp det med smøring eller ny krankboks?


  • #15   15. aug 2013 Jeg fik adskilt kranken og gensmurt hos cykelsmeden.
    Det hjalp IKKE smiley

    Meeen der er nyt i sagen smiley
    Den knækker ikke når kæden er på store klinge foran.
    Når den kommer ned på lille, så er lyden tilbage.

    Jeg tror det er klingeboltene ...... det er nogle mærkelige bløde nogle som man ikke kan spænde ordentlig, så jeg prøver med nogle nye fra KCNC.

    Kommer først i weekenden ... skal nok skrive hvordan det virker smiley


  • #16   15. aug 2013 Hvor har du bestilt den fra... og skal det noget special værktøj til? mener der skal en dims bagpå selve bolten når de spændes så de ikke 'bare' drejer med rundt.. Hvor kan den evt købes?

  • #17   15. aug 2013 Det kunne også være en pedal som knækker. Min kammerat var også alt muligt igennem, indtil han opdagede at plastikken på den ene pedal sad lidt løst. Vi testede det med et andet sæt pedaler, og så var lyden væk

  • #18   15. aug 2013 Pedalerne er skiftet ud flere gange for at teste, og det er ikke dem.

    Jamen jeg har bare bestilt et sæt KCNC klingebolte i alu hos den lokale Fri Bike Shop.
    139,- for et sæt.
    Bøsningen kan holdes med en bred skruetrækker der passer i kærven eller man kan købe et stykke værktøj
    http://www.cykelpartner.dk/klingebolt-noegle-t-model_29275301.html


    profilbillede
  • #19   19. sep 2013 status?

  • #20   19. sep 2013 Nå ja ... det havde jeg helt glemt.

    Fik skilt kranken ad, smurt, samlet igen.
    Stadig knæk lyd.

    Skiftede alle klingebolte til KCNC og spændt med rette nm.
    DET HJALP smiley


  • #21   27. mar 2020 Havde samme klik lyd i min krank efter at cyklen havde stået i en tør kælder i 3 mdr. efter ca 30 km gik det væk af sig selv

Kommentér på:
Knæk lyd fra krank

Annonce