{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.055 visninger | Oprettet:

Ødelagt gevind {{forumTopicSubject}}

Gevindet i min højre pedal arm er ødelagt, så pedalen, bliver skruet skævt på. Er det bare sur røv eller kan der rettes op på skaden.

Er det noget en cykel mekaniker evt kan lave og bore nyt gevind, evt lime pedalen i?

Har lige købt ny klinge, så håber meget jeg kan undgå at skulle smide en penge efter en ny pedal arm og hvad koster sådan en? det er xx 2x10 og det er højre side den er gal med. Jeg har ikke selv kunne finde frem til en på nettet...

Kæft noget lort....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ødelagt gevind
  • Jens
    Jens Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 53
    #1   20. sep 2013 hvis du kan få den til at sidde lige på så kan du give den noget locktail... men hvis du bruger det så er det meget meget meget svært at få pedalen af igen... men det virker

  • Kasper D
    Kasper D Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 116
    #2   20. sep 2013 Ny arm på. Det er ikke værd at prøve på at rede, det vil ikke holde

  • #3   20. sep 2013 Måske kan du rette gevindet lidt op hvis du skruer venstre pedalen i fra bagsiden af pedal armen. Måske det kun er det yderste gevind der er revet.

  • #4   20. sep 2013 Byg: Ideen med at rette gevindet fra bagsiden, er ganske god, men det skal ikke være med den venstre pedal, på den højre arm. Der bliver ikke linksgevind af, at den skrues i fra den anden side.

  • #5   20. sep 2013 Thomas har helt ret, det skal selvfølgelig være den samme pedal. Det var lige en tanketorsk.

  • #6   20. sep 2013 God ide med pedalen bagfra, den er testen uden succes, desværre.

    Er der nogen der har nogen ide om hvad en ny arm koster?

    Tak!



  • #7   21. sep 2013 Der er kun en løsning... en helicoil med 9/16'' 20 (links) gevind indvendigt.

    Dit gamle gevind renses med en snittap som passer og bagefter bruges en snittap der passer til den helicoil der skal monteres, det er en opgave et ordentligt værksted kan klare.

    Uanset hvad så er der kun en måde at rette et gevind op igen og det er med snittap men alt efter hvordan og hvor meget gevindet er ødelagt nu kan en retning af gevind være nok, et billede eller tre kunne være en stor hjælp hvis du skal ha et brugbart svar.

    En ny løs pedalarm kan være dyr men en brugt burde være til at finde på evt ebay eller i et cykelfora.


  • #8   21. sep 2013 En mekaniker har med møg og besvær skruet pedalen lige og næsten helt ind. Så må jeg imorgen teste om den holder?

    Såfremt den ikke holder, så er Gevindet helt sikkert mere ødelagt nu. Er det med en helicoil så muligt? Og går det ud på at bytte et nyt gevind ind i pedal armen?

    Fagfolk, tak for hjælpen!


  • #9   21. sep 2013 Ja en helicoil kan stadig godt løse problem... men håber at det holder det der er lavet nu, havde mekanikeren ikke en snittap inde og rette gevind ?

  • Mikkel s
    Mikkel s Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
    #10   21. sep 2013 Ny pedalarm, et så centralt punkt på en cykel skal bare være 100% iorden!

  • #11   21. sep 2013 Kan det passe den snittap han ville havde brugt var for lille?

    Er der nogen der ved hvad en ny pedal arm Koster?

    Jeg tror det holder, men jeg træder hårdt da jeg er en stor rytter, så det bliver spændende at se. den bliver testet imorgen......


  • #12   21. sep 2013 Hvis cykelhandler ikke har en snittap som passer så er det ikke en cykelhandler du skal bruge igen, sådan en skal være standard i hans sortiment og det samme med et helicoil sæt.

    Er det et GPX kranksæt og hvad er længde på armen ? Typisk vil en ny arm koste omkring 1500-1700kr men du kan måske finde en brugt smiley

    Omkring din vægt og tråd så kan helicoil sagtens holde, det er lige så stærkt som det ville være som nyt, helicoil har en væsentlig større styrke end alu.


  • #13   21. sep 2013 Her kan du få den til ca 1200kr plus forsendelse.

    http://www.gabelprofi.de/SRAM-XX-linker-Kurbelarm-175mm-QF-156mm.html

    XX Q-factor 156
    Reservedels nr. 175mm 11.6115.529.110
    Reservedels nr. 170mm 11.6115.529.100

    XX Q-Factor 166
    Reservedels nr. 175mm 11.6115.529.150
    Reservedels nr. 170mm 11.6115.529.140


  • #14   22. sep 2013 Det Holdte saft suseme.

    2 timers bundtræk med en 100 kilos rytter, får være en ok gennemtesting.

    Siger tak til jer, for gode råd og til svigerfar der har arbejdet med maskiner i 40 år og har skipper skræk overarme.

    Nu må det holde så længe det kan, og pedalen kommer aldrig af med min hjælp i forbindelse med smøring eller rengøring.

    Jeres råd har helt sikkert ikke været forgæves....

    Tak!


Kommentér på:
Ødelagt gevind

Annonce