{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.321 visninger | Oprettet:

Lukkede ringe spørgsmål {{forumTopicSubject}}

I forbindelse med at jeg kigger på nye hjul til min tri cykel er jeg stødt på mange til lukkede ringe så her er lidt spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med.

Skal ringen skiftes efter hver punktering ?
Behøver man skifte den hvis man bruger snask og dækket holder trykket efter en punktering (jeg tænker nej)

Kan man få ordenlige ringe til hverdags træning der ikke koster en arm?

Det eneste der afskrækker mig fra at køre med tubes er de flere 100kr man skal ofre ved hver punktering hvor clincher koster mig 20kr for slange og co2.

Hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lukkede ringe spørgsmål
  • #1   23. sep 2013 BaMzE

    Man kan godt lappe en lukket ring men men det er ikke lige noget man bare gør...

    Først skal man sprætte syningen op i det område punkteringen er sket (så fjern ikke sten eller det emne som er skyld i punktering, det kan guide til hvor hul er) og du har så adgang til slange, så er det bare at lappe og tjekke at det holder tæt.

    Når du er sikker på det holder tæt så skal slange på plads igen og der kan så syes sammen igen.

    Det er besværligt men ved at der er flere i landevejs miljøet som laver det arbejde til en rimelig pris men stadig langt mere kostbart end en lap på en alm slange, værste er så at man typisk kun bruger de lukkede ringe som er lappet til træning eller reserve, kan nemlig give en lille ujævnhed ved højt tryk.

    Du kan godt bruge snask men kun hvis det er en lille siver er det mere så er der ikke den store pointe i det da det vil komme ud mellem dæk og slange og give hoppen når der køres.


  • #2   23. sep 2013 Er der en løs slange inde i en lukket ring?


  • #3   23. sep 2013 Nej, så ville der ikke være nogen grund til at lave det lukket. Der findes ringe som er mere til træning, men da det tager tid at skifte, tror jeg at de fleste undlader dette.

  • #4   23. sep 2013 Kan se at Kasper ikke har set en lukket ring indvendigt smiley

    Grund til at der laves lukkede ringe er lav vægt samt at dæk ikke krænges af fælg hvis man punktere og ved at den er lukket kan man også køre med højere dæktryk.

    Det hvide du kan se inde i center af billedet er slangen, det er en meget tynd naturgummi slange.


    profilbillede
  • #5   23. sep 2013 Ja ok.. Så kalder vi det en slange. For mig er en slange noget der kan skiftes.

    Iøvrigt er Sprinter fra Conti ikke så dyrt og et svar på et dæk til "hverdagsbrug"



  • #7   23. sep 2013 I den periode jeg brugte lukkede ringe (ca 4mdr) så havde jeg ikke held med snask/lappeskum eller lign. Trykket i ringen gjorde at det bare gik ud igennem hullet

  • #8   23. sep 2013 Jeg må sige at jeg godt allerede kan se at jeg når frem til hvad jeg nok vidste i forvejen og det er er at lukkede ringe ikke bliver noget for mig.

    Jeg kan godt se fordelene men syntes ikke de opvejer ulemperne.


  • Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166
    #9   23. sep 2013 Jeg havde lukkede ringe i ganske kort tid. Det var rædselsfuldt og jeg gør det aldrig igen! smiley

  • #10   24. sep 2013 Lukkede ringe er ikke rædselsfuldt. Måske for dig og dit behov, men køre du løb er det en god løsning. Enig, punkterer man meget og overvejer et hjulsæt til træning, så er lukkede ringe bare ikke det rigtige. Jeg er punkteret 2 gang på 5000km landevej iår. Men Danmark er fyldt med magelige motions cykelister hvor det ikke må blive for besværligt eller gøre ondt. Vi vil have fullies til at køre i vores flade terræn med, ellers gør det ondt i ryggen, vi vil have super lette carbon højprofil hjulsæt, men sætter tunge dæk, indlæg og slange i for at undgå punktering. Vores cykler skal være aerocykler, men vores position på cyklen er langt fra aerodynamisk, det vil bare gøre ondt i ryggen. Ok.. Færdig med det sure opstød.

    Er man er lidt trænet kan man sagtens skifte en ring på under 20min. Punktere du undervejs så kan du enten skifte ringen med en forlimmet eller fylde latex i. Er du tæt på mål, kan du ovenikøbet bare køre videre langsomt.


  • #12   24. sep 2013 Simon,

    Ja, du kan godt køre på en flad ring og det ville jeg gøre hvis der kun var få kilometer til depot eller mål. Med mindre du køre på meget ujævn asfalt eller rammer et hul ødelægger det ikke fælgen.

    Du er helt gal på den med det vægtbesparelse opfattelse. De 200-300gr under sadlen betyder nærmest ingen ting. Det gør de på hjulet, det tror jeg du også godt ved.

    Off-topic
    Nu er det sådan med aero at effekten stort set ikke er til stede ved lav fart - det ligger ligesom i ordet. Imodsætning til lav vægt eller stivhed i rammen, som du bestemt også kan have glæde af som motionist. Jeg synes selv det er fedt at have en lækker cykel, men hvad hjælper det at købe en lækker aerocykel hvis du dårligt kan træde en gennemsnits fart over 30km/t eller sidder meget oprejst på den? Så ville du have meget mere glæde af en sofa/ligge cykel. Selvfølgelig skal du købe en cykel du sidder godt på og det er lige præcis min pointe. Folk køber ikke efter deres behov eller formåen, men fordi vi er påvirket af markedsføringen fra store virksomheder der konstant fortæller at du køre hurtigere på en aero cykel. Det gør du nok også hvis du sidder rigtigt og køre stærkt nok.


  • #13   24. sep 2013 Der er blevet skrevet mange indlæg om tubulars vs clinchers, men faktum er, at de nye brede, clinchers er mere aerodynamiske end nye tubulars. Der ud over giver clinchers lavere rulle modstand. og vægten er inden for et par hundrede gram, hvilket kommer ud på et, hvis du skal køre rundt med en ekstra pre limet ring og en vittoria pitstop, hvis du kører tubulars mod en slange/ patch for en clincher.

    Men når det er sagt, så spørg dig selv BamZe: Hvorfor mon der er SÅ mange hjulsæt til lukkede ring til salg mod så få til dæk og slange

    smiley
    Jeg har været på tubulars ad flere omgange, men hver gang gået tilbage til dæk og slange.


  • Peder P
    Peder P Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 166
    #15   24. sep 2013 Rædselsfuldt smiley

  • #16   25. sep 2013 Hvad er problemet med at kalde tingene det som de hedder på Dansk (åbne ringe-lukkede ringe, er det smartere at kalde det noget udenlandsk ?? (yepz det er mit sure opstød) smiley

    Der er tre grunde til at lukkede ringe er opfundet... Vægt, højere dæktryk og at man kan køre videre indtil servicevogn/depot er hos en for hjulskift (er man en af dem som ikke vil risikere en evt skade ved at køre videre er man også en af dem som har valgt forkert), de grunde giver samtidig svar på hvem de er lavet til, til rytteren der køre elite og til løb/konkurrence hvor servicevogn eller depot er tilstede.

    Hvor ligger pointen i at køre med den letteste løsning til træning, der er ikke noget depot eller service vogn samt den let forøgede vægt på den åbne ring giver en større effekt ud af træningen og pludselig føler rytteren når den lukkede ring kommer på til løbet at der er diamanter i stængerne samt det giver et ekstra boost psykisk.

    At der så er nogle som vælger løsningen lukkede ringe til træning eller som motionist er så en anden historie men det skyldes kun en grund...de kan og vil ofre den omkostning, det er så af samme grund at der er langt flere hjul til lukkede ringe som er til salg for den som kan og vil ofte fortryder netop pga det besvær ved en punktering (som ofte kommer fordi dæk slet ikke er pumpet hårdt nok op), en anden grund kan også være at dem som ikke køber de gode lukkede ringe også er de samme som oplever de mange punkteringer.

    En lukket ring er håndlavet, det tager tid samt skal der bruges gode materialer ja så er de dyre, det er ikke samlebånds vare som de åbne ringe er.

    Jesper

    Den med at åbneringe er mere aerodynamiske samt har lavere rullemodstand end lukkede ringe lige frem er fakta fortæller jo at alle professionelle cykelhold (landevej samt mtb) gør det eneste de ikke må, nemlig at vælge løsninger som ruller dårligere og giver større vindmodstand, det er jo sund logik når de kun har et mål som er at vinde.

    Det må være fakta som ikke er tilgængelige for alle siden de ikke kender til dem men hvis du ved hvor de beregninger samt test ligger så vil jeg blive glad for det er der mange som kan ha glæde af både økonomisk men også ud fra ydelse som kan give resultater. win win smiley

    Omkring vægt forskel og betydning så har det faktisk en stor betydning også selv om det kun er et par hundrede gram (elite forbrug) tager du eks et 26" hjul og beregner forskel i rotation til passiv vægt (alt andet på cykel som ikke har en roterende masse) ja så er den bløde beregning minimum 6 x den sparede vægt og taler vi 700c så er betydningen endnu større, når styret så drejes kommer der så endnu en faktor ind nemlig inerti (det du mærker når du står med et hjul i hånden og drejer hjulet til siden, giver en meget mærkbar forskel) og der har en lav roterende masse også en stor indflydelse i positiv retning, der er så også fordele ved den ekstra vægt som at den roterende masse i fremdrift ikke mister hastighed lige så hurtigt som den lettere løsning så ja den letteste løsning er ikke altid den bedste løsning ved eks alene træning, enkeltstart eller triathlon på de danske ret flade veje men til linieløb eller anden form for kørsel med hyppige accelerationer og temposkift så er de lettere bedre egnet (stivhed og vægt har selvfølgelig også en indflydelse).

    Jeg er helt enig med dig om at lukkede ringe intet ha at gøre på en motionist eller for den sags skyld på en B-C rytters cykel medmindre de er til løb med servicevogn men man kan jo vælge som man vil og kan men man kan jo også vælge at pisse i mod vinden og håbe på at man ikke bliver ramt af det, nogle bliver ikke ramt andre gør (det er dem som sælger deres hjul igen) smiley


  • #17   25. sep 2013 Til dem som ikke ved hvordan en lukket ring laves så er der en fin lille video fra Vittoria, high-end ringene laves dog ikke helt så samlebånd men princippet er helt det same. http://www.adventure-journal.com/2011/05/how-its-made-vittoria-tubular-tire/


  • #18   25. sep 2013 Carsten: Skal det forstås, som at du er den enste der ikke har forstået at Firecrest clincher (og andre af den brede type clincher) er mere aerodynamisk end tilsvarende udgave i lukkede ringe? Du kan finde test på aerodynamik og rulle modstand på slowtwitch. Du skrev selv at prof kører lukkede ringe pga de kan fortsætte selvom de får en punktering - derfor vælger de vel de lukkede ringe. Tony Martin valgte dog Zipp firecrest clinchers til VM i enkeltstart, landevej.

  • #19   25. sep 2013 smiley

  • #20   25. sep 2013 Jesper

    Jeg mener ikke mit indslag som noget negativt lige for at få det sat på plads smiley

    Kan dog sige jeg er langt fra den eneste som ikke har forstået det for netop rullemodstand og aerodynamik har en stor betydning når man køre lange distancer og hjul og dæk er noget som eks pro hold ikke vil spare på hvis der er en gevinst uanset om det er linieløb eller enkeltstart faktisk har jeg slet ikke modtaget nogle info omkring de hjul (tror jeg) men ærligt så er landevej eller Tri heller ikke noget jeg som fanger min interesse så meget længere så kan ha slette det uden at ha gennemlæst beskeder/mails.

    Der er bare en faktor du skal tage med, noget som er skrevet længere oppe, inertien, lav inerti er nødvendig når man køre linieløb da det ikke bare er lige ud konstant som det typisk er i enkeltstart eller for den sag i triathlon (en helt anden verden og andre faktorer som skal tages med).

    Jeg vil tage et kig på Slowtwits (fedt du huskede at nævne det) og selvfølgelig se hvad de har sammenlignet med, hvilke breder de har testet osv men vil også sammenligne med andre test inc real world test, er det sådan at de rent faktisk holder det som du nævner er det jo fantastisk for den store brede og en begyndende revolution inden for hjul og dæk som der ikke er sket meget i inden for de sidste 2-3 årtier smiley

    Det med Tony Martin så var det sidste år han valgte det ikke, for kunne at han kørte med noget andet i holdløbet i år smiley enkeltstarten skal der kigges på nu, bliver spændende for en cykelnørd.


  • #21   25. sep 2013 Jesper,

    At fælge bredden betyder noget for aerodynamiken er vidst ikke noget nyt, men at Clincher skulle være meget aerodynamisk end Tubular, har jeg ikke hørt før. Du kan jo også få brede ringe og brede tubular fælge. Der har været meget debat omkring rullemodstand - clincher vs tubular - den er næppe afsluttet endnu og vidst meget teoretisk.


  • #22   25. sep 2013 Ideen er, at clinchers skaber en overgang mellem dæk og fælg, mens lukkede ringe ligger som en pølse rundt om fælgen. Derfor kan clinchers være mere aerodynamiske. Bontrager Aero dæk har en lille flap som lukker det hul, det samme har mavic hjul med den der plast skinne.

    Må indrømme, at jeg udelukkende forholdte mig til at BamZe leder efter hjul til triathlon og havde spørgsmål vdr lukkede ringe. Nok fordi han har set sig lun på nogle hjul på f.eks DBA, hvor der er en overflod af carbon hjul til lukkede ringe. Hvorfor? Fordi det på danske veje, til motionister er noget L O R T. Og man kan end ikke trække på de fordele lukkede ringe havde før i tiden. carbon-tek er kommet up-to-speed og man kan nu få clinchers der performer bedre end tubs, er lettere at vedligeholde og reparere på. Måske er clinchers lidt dyrere at anskaffe, men har du skiftet 4 ringe á 500kr inden sæsonen overhovdet er startet, så fortyder du nok de lukkede ringe. Det eneste der afholder BaMzE fra at købe tubs er åbentbart udgifter til nye ringe, men jeg vil da gerne biddrage med, at det faktisk er pisse hammrende træls at stå på en lille landevej hvor der kommer ca 0 biler i timen, med et flat dæk, en top vittoria pitstop, latex snask på fingre, hjul og dæk og ca 75km hjem... Ligeledes kender jeg en som trænede i 1½ år til at lave en Ironman. Købte grej for 50.000kr og der til tusindvis af kr på træner og startnummer. På race day punkterede han to gange, vittoria skummet virkede ikke, så han skiftede ring. Punkterede igen og måtte udgå.

    anyway. lad os hive fat i shimano vs campagnolo vs sram nu vi er i gang med religionerne. Eller hvad med DI2 vs mekanisk
    smiley Gider det ikke. Til alle der vil cykelnørde kig på slowtwitch.

    /kram her fra!


  • #23   26. sep 2013 Jesper, du glemte 26vs27,5vs29.

    Kunne i forstille jer et ramma skrig hvis der kom en ny hjulstørrelse inde for landevej smiley


  • #24   26. sep 2013 Hahahaha Michael! smiley

    Faktisk er 650c på vej tilbage. Så kan debatten 650 vs 700 starte igen!
    Vi kan da også lige tage 10spd vs 11 spd
    eller indexerede gear mod friktionsskift (ej, den er måske for gammel)
    compact vs standard?
    vægt vs aerodynamik?
    skjulte eller synlige eger nipples


  • #25   26. sep 2013 Røde nipples for life....

  • #26   26. sep 2013 Korrekt at prisen er det eneste der ender med at afholde mig for om jeg skifter en ring eller en slange er mig ligemeget men når jeg køre på
    Mine hjul altid og hele tiden (jeg gider ikke "træningshjul") så bliver punkteringerne for dyre i længden.
    (Personlig rekord 5 flats på 90km, ville have koster 1000kr + i lukkede ringe, men kostede så kun 50kr i slanger)


  • #27   29. sep 2013 Hvis du bruger dem både til træning og race, så er det også nemmere at have f.eks Schwalbe Durano + til som trænings dæk og f.eks GP4000s til race når det er clinchers. Det er altså noget værre rod at skifte ringe.

Kommentér på:
Lukkede ringe spørgsmål

Annonce