Kædevalg samt vedligeholdelse af samme. {{forumTopicSubject}}
Hej cykelgalleri.
Jeg har lige nogle spørgsmål til vedligeholdelse og valg af mtb. kæde og skiftekabler.
1. Hvad er den letteste måde at rengøre kæde og drivetrain efter en muddertur i skoven? Er de plastic kæderensere noget værd eller skal man have kæden af og igang med en børste? Hvad gør i? er degreaser et must eller er varmt vand og sæbe nok?
2. Kan jeg nøjes med en hg53 shimano kæde til xt skiftere? hg93(xt kæden) er aligevel 80% dyrere.
3. hvad gør i for at der ikke kommer sand ind i skiftekablerne? Jeg har kørt 30km (i meget mudret skov) og min bagskifter begynder allerede og køre stramt på grund af skidt. inder og yderkabel er 150km gammelt. Kan det virkelig passe jeg skal have de problemer?
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
Søg på youtube hvordan du renser og smøre kabler, det er meget enkelt og smør dem gerne en gang hver anden uge
sep 2013
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Cykler: 3 Emner: 22 Svar: 625
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 18 Cykler: 7 Emner: 47 Svar: 1.063
Ville altid anbefale en god kæde/dyrer kæde, og så en billig kassette.. Det holder længst + god vedligehold (rengøring og smøring)
Vigtigste når man smører kæde er, at påføre olie, så kæden er smurt, men ikke så den er "sovset" og suger alt skidt til sig.
Og så kan jeg anbefale denne kæderenser, den er meget nem at bruge og rigtig effektiv:
http://www.bikein.dk/muc-off-chain-doc-kaederenser.html
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 2 Emner: 33 Svar: 388
sep 2013
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Cykler: 2 Emner: 33 Svar: 388
jul 2012
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 59 Svar: 1.339
sep 2013
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 71 Svar: 5.174
Personligt har jeg altid kørt med XT/ultegra kæde men en SLX(HG73/74) kæde ville jeg helt sikkert ikke kunne mærke forskel på.. Jeg nåede at køre 4 kæder på klinger og kassette inden den blev stjålet. Men der var masser af km tilbage i klinger og kassette på det tidspunkt.
mar 2013
Følger: 17 Følgere: 16 Cykler: 2 Emner: 3 Svar: 54
Har overvejet om man skulle anskaffe sig et lille oliebad og så bare lægge kæden derned engang i mellem, lade suge olie til sig og så hænge den op over badet så den overskydende olie kunne dryppe af - hvad siger erfaringerne herfor hos jer andre?
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 1
Vasker cyklen efter hver/hver 2. Tur og blæser kæden tør med luft bagefter og så thansen kædevasker 1 gang i ugen
Hensyn til kablet vask cyklen grundig når du har kørt i mudder
nov 2011
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 55
De billige kæder er stampet 2 gange på ydersiden af stiften der går i gemmen laskerne, de lidt dyre er stampet 4 gange, de dyreste med rørstift, er stampet ud hele vejen rundt ved rørstiften. Og da de billige kun er stampet 2 steder, brækker de også letter op, ved gearskift.
nov 2011
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 55
Kædevalg samt vedligeholdelse af samme.