{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.073 visninger | Oprettet:

Kædevalg samt vedligeholdelse af samme. {{forumTopicSubject}}

Hej cykelgalleri.

Jeg har lige nogle spørgsmål til vedligeholdelse og valg af mtb. kæde og skiftekabler.

1. Hvad er den letteste måde at rengøre kæde og drivetrain efter en muddertur i skoven? Er de plastic kæderensere noget værd eller skal man have kæden af og igang med en børste? Hvad gør i? er degreaser et must eller er varmt vand og sæbe nok?

2. Kan jeg nøjes med en hg53 shimano kæde til xt skiftere? hg93(xt kæden) er aligevel 80% dyrere.

3. hvad gør i for at der ikke kommer sand ind i skiftekablerne? Jeg har kørt 30km (i meget mudret skov) og min bagskifter begynder allerede og køre stramt på grund af skidt. inder og yderkabel er 150km gammelt. Kan det virkelig passe jeg skal have de problemer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kædevalg samt vedligeholdelse af samme.
  • Mikkel s
    Mikkel s Tilmeldt:
    sep 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 112
    #1   30. nov 2013 Billigste kæde (12-15 euro), cykel, smør kæden efter turen, og skift så efter 1000 km, then repeat smiley sådan har jeg altid gjort. Så slipper du også for at slide kasketten samt klingerne foran til med samme kæde, hvilket resultere i at du skal skifte alt!

Søg på youtube hvordan du renser og smøre kabler, det er meget enkelt og smør dem gerne en gang hver anden uge smiley

• Mikkel s
    Mikkel s Tilmeldt:
    sep 2013

#2   30. nov 2013 + de billigste kæder er stærkest - har jeg erfaret! De dyre kæder er kun fremstillet af lettere materiale! jeg ligger omkring 300 Watt i gennemsnit og ved maksimalt belastning oppe på 869 watt, så er skrap ved kæderne og har prøvet en del af dem ( sprunget 3 i år, 2 kmc samt 1 sram ) smiley

• #3   30. nov 2013 Mikkel, Pro rytterne sprænger dem sjældent smiley så jeg tror nu ikke lige det er derfor, og 300 watt i gennemsnit? Så kører du vel forhåbentlig licens løb?

• #4   30. nov 2013 Billige kæder strækker sig mere og hurtigere, dvs. at det æder din kassette og klinger hurtigere end en god kval./dyr kæde, som ikke strækker sig ret meget..

Ville altid anbefale en god kæde/dyrer kæde, og så en billig kassette.. Det holder længst + god vedligehold (rengøring og smøring)

Vigtigste når man smører kæde er, at påføre olie, så kæden er smurt, men ikke så den er "sovset" og suger alt skidt til sig.
    Og så kan jeg anbefale denne kæderenser, den er meget nem at bruge og rigtig effektiv:
    http://www.bikein.dk/muc-off-chain-doc-kaederenser.html

• #5   30. nov 2013 De bedste kæder efter min mening er KMC i SL serien, altså de letteste. Jeg renser min efter hver tur, hvis den ikke er særlig beskidt tører jeg den at grundig med en klud, og derefter olie. Når den er meget beskidt piller jeg den af, putter den i en tæt beholder med rensebenzin, og så bare ryster et par gange. Derefter skal den lige fordampe i 5-10 min, og så kan jeg love dig får at dig har en ren kæde (:

• Mikkel s
    Mikkel s Tilmeldt:
    sep 2013

#6   30. nov 2013 Atterman, er en gut på 138 kg, så det er jo nok derfor jeg træder så mange watt, havde jeg vejet 80 kg havde jeg nok ikke kunne træde de watt! smiley

• #7   30. nov 2013 869 watt er altså ikke ret meget.

• #8   30. nov 2013 Kan anbefale Connex kæder ikke de billigste men heller ikke de dyreste, men de holder, altså self så længe man også vedligeholder dem

• Mikkel s
    Mikkel s Tilmeldt:
    sep 2013

#12   30. nov 2013 Martin J.... Læs hvad jeg skriver; "har jeg erfaret" ved ikke hvor fatsvag man skal være, for ikke at forstå denne sætning?

• #14   30. nov 2013 køb en kædemåler og skift inden den bliver for slidt. Så er kan det være lige meget hvilken en du køre med. Antal km er underordnet hvis du køre i mudder det meste af tiden. Så holder den ikke 200km alligvel smiley

Personligt har jeg altid kørt med XT/ultegra kæde men en SLX(HG73/74) kæde ville jeg helt sikkert ikke kunne mærke forskel på.. Jeg nåede at køre 4 kæder på klinger og kassette inden den blev stjålet. Men der var masser af km tilbage i klinger og kassette på det tidspunkt.

• #15   30. nov 2013 En aflagt opvaske børste og varmt vand, og hvis den er helt gal en omgang affedter fungere også glimrende til at rense kæden, lad det tørre og smør kæden godt

Har overvejet om man skulle anskaffe sig et lille oliebad og så bare lægge kæden derned engang i mellem, lade suge olie til sig og så hænge den op over badet så den overskydende olie kunne dryppe af - hvad siger erfaringerne herfor hos jer andre?

• #16   4. dec 2013 Har kørt 1500km med min xt kæde og den kører stadig fint..
    Vasker cyklen efter hver/hver 2. Tur og blæser kæden tør med luft bagefter og så thansen kædevasker 1 gang i ugen
    Hensyn til kablet vask cyklen grundig når du har kørt i mudder

• bjarne S
    bjarne S Tilmeldt:
    nov 2011

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 55
    #17   11. dec 2013 opvaskemiddel direkte på kæden, og VARM vand fra elkedelen, og en stiv børste, og lidt knofedt,en gammel tshirt til og tørrer med, evt. luft fra en kompressor hvis du har det, og så et smøremiddel som du syntes virker.
    De billige kæder er stampet 2 gange på ydersiden af stiften der går i gemmen laskerne, de lidt dyre er stampet 4 gange, de dyreste med rørstift, er stampet ud hele vejen rundt ved rørstiften. Og da de billige kun er stampet 2 steder, brækker de også letter op, ved gearskift.

• bjarne S
    bjarne S Tilmeldt:
    nov 2011

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 55
    #19   11. dec 2013 stampe, Jaaaa, det er måske lidt triki, kan man kalde det nittet, i stedet for.

Kommentér på:
Kædevalg samt vedligeholdelse af samme.

Annonce