{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.849 visninger | Oprettet:

Varme på fasdtgroet krankboks {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Er ved at skille en gammel cykel ad og er stødt på en krankboks der sidder rigtig godt fast. Jeg har prøvet at varme på stellet med ukrudtsbrænderen men er lidt usikker på hvor meget der skal til. Jeg vil jo nødigt smelte stellet! Har læst tidligere indlæg her, og er ikke begyndt på at bore i boksen endnu, men det kan jo blive løsningen.
Så spørgsmålet er altså: hvor meget skal der varmes?

Mvh
Torben


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Varme på fasdtgroet krankboks
  • #1   8. feb 2014 Glemte lige at skrive at det er et alu stel
    Mvh


  • #2   8. feb 2014 Ved ikke om det kan hjælpe dig, men det er måske et forsøg værd.

    Jeg stod lidt med samme problem, det var dog en gammel lejeskål som ikke ville ud. Og værktøjet blev ved med at smutte, kunne ikke få ordentligt fat og var ved at blive sindsyg af det.
    Endte med at spænde lejeskålen fast i skruestikken (imens den sad i stellet) og spændte så hårdt jeg kunne. Nu kunne jeg så dreje hele stellet og dermed få større moment på. Og det hjalp...
    Hvis du kan spænde aftrækkeren til krankboksen fast og dreje stellet rundt, kan det være den går løs...
    Husk at være sikker på du drejer den rigtige vej! smiley


  • #3   8. feb 2014 Hejsa
    Tak for svaret, men det har jeg allerede prøvet og den rokker sig ikke (endte med at knække min skruestik!!)

    Mvh


  • #4   8. feb 2014 Problemet ved varme er at aluminium udvider som næsten dobbelt så meget som stål.
    Alu smelter ved ca 650 grader, og stål ved 1500+ grader.

    Har du prøvet at løsne med små chok?
    Ellers kan du prøve at fryse krankboksen inden du tager fat.


  • #5   8. feb 2014 Brug en varmepistol, så sker der ikke noget.

    Og at alu udvidder sig mere end stål, er netop det der gør at du kan skrue det fra hinanden.
    At rammen og leje skålen bliver varmet op, udvidder sig og derefter trækker sig sammen igen, gør at det rust/korrosion der er i gevindet bliver "mast" så det binder knap så meget.

    Så bare varm det op, så længe du ikke kommer over 630 grader, så smelter alu ikke.
    Og brug evt et rør som forlængelse af håndtaget på værktøjet, det giver mere moment smiley


  • #6   8. feb 2014 Og du er sikker på du løsner den og ikke spænder den?

  • #7   8. feb 2014 Tak for alle svarene. Jeg er egentlig ikke klar over om det er en ITA eller BSA, men den rokker sig ikke en millimeter i nogen retning. Jeg har kølet, varmet, hamret, brugt et langt vandrør på nøglen på aftrækkeren, haft den i skruestikken til den knækkede, råbt, bandet og jamret - lige lidt hjælper det. Venstre skål samt akslen er ude, og jeg har forsøgt at save højre skål over, men tør ikke rigtig save løs af frygt for at ødelægge gevindet. Tror sku efterhånden den er svejset fast!

  • #8   8. feb 2014 Boksen er 68 mm, så har egentligt bare gået ud fra at det er en BSA.

  • #10   8. feb 2014 Det er jeg med på, men som sagt - den rokker sig ikke!

  • #13   9. feb 2014 He He - ja det er selvfølgelig spørgsmålet. Det er en drengeracer til min søn købt meget billigt brugt. Det er jo også derfor at jeg ikke bare går ned til den lokale smed og betaler hvad det koster - prisen skulle gerne holdes nede. Men en ny krankboks trængte den altså til.

  • #14   9. feb 2014 Så lykkedes det sku. Varme på, en stor svensknøgle og en mukkert fik den løs til sidst. Men vigtigst af alt tror jeg det var, at jeg fik boltet aftrækkeren på lejeskålen i højre side, så den ikke hele tiden smuttede ud.

Kommentér på:
Varme på fasdtgroet krankboks

Annonce