{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.907 visninger | Oprettet:

Hjælp til bremsefejl eller opgradering af bremser. {{forumTopicSubject}}

Hey folkens.

Jeg står med et lille problem. Jeg har købt mig en brugt cykel til at brænde noget skovbund af med, men synes ikke at mine bremser virker særlig godt.

Lige pt sidder der Shimano BR-M486 hydrauliske bremser med 180 mm skiver for og 160 mm skiver bag. Det er ikke fordi der er luft i for de er hårde nok men der sker ikke det vilde når jeg trykker på håndtaget. Hvis de skal kunne bremse skal man virkelig trykke til. Og det ved jeg at det ikke kan passe. Synes også at det virker som om at det ene stempel i den ene kaliber ikke køre ordenligt tilbage så den hænger i bremsen. Har prøvet at rense stemplet og derefter bleedet bremserne, men uden virkning.

Er der nogen der har en ide om hvad der er galt eller skal man udskiftet det hele.

Så jeg står lidt over overvejer at udskifte hele systemet evt med et sæt Avid Elixir. Men er det noget der kan lade sig gøre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til bremsefejl eller opgradering af bremser.
  • #1   20. feb 2014 gå efter shimano xt istedet for et sæt elixir smiley

  • #2   20. feb 2014 Det kan være den trænger til nye bremseklodser?

  • #3   20. feb 2014 Attermann: Oki er rimelig ny så ved ikke hvad der er bedst så alt hjælp jeg kan få er helt kanon.

    Thomas R: Det tro jeg ikke, den har fået nye skiver og klodser for ikke så lang tid siden. Problemet var der til at starte på så det var også min tanke og derfor kom der nyt på, men det hjalp intet...


  • #5   20. feb 2014 DaveB: Hehe som sagt er pænt meget rookie, kender bare nogle der køre med Avid og synes de virker super, men alt incl gammeldags v-bremser virker meget bedre end hvad jeg har nu. Hvad er forskellen på Shimano XT og SLX smiley

  • #7   20. feb 2014 Har bare renset dem med alt tænkeligt. Er mekaniker til dagligt så ved godt hvad der kan ødelægge klodser men synes ikke at de har været udsat for noget af den slags...

  • #10   21. feb 2014 Hvor meget bevæger stemplerne sig, når kaliberne ikke er monteret? Begge skal helst bevæge sig. Hvis du har efter fyldt bremserne med ny olie og måske har brugt forkert, kan det også skade tætninger. Jeg har flere gange reklameret med at brænde klodser af med en ukrudts brænder. De skal ikke være rødglødende, men de tager ikke skade af det og det fjerner belægning.

    DaveB; enig i at processen i at elixir er en smule mere omstændig, men resultatet efter udluftning er mindst ligeså godt som ved Shimano. Jeg bøvlet med Shimano udluftning mindst ligeså mange gange som ved elixir. Det er min oplevelse at Shimano stemplerne lettere kommer til at køre skævt eller sidder fast i kaliberen, end elixir.


  • #11   22. feb 2014 Hej folkens. Jamen jeg har prøvet at skifte skiver, klodser og olie alt sammen fra shimano selv og lige lidt har det hjulpet. Jeg har prøvet at presse stemplerne ud og ind og det også fint. Men i det at man samler bremserne igen og bremser første gang så hænger det ene stempel og kommer ikke helt tilbage. Jeg fatter ikke hvorfor?????

  • #12   24. feb 2014 Prøv at løsne skruerne der holder kaliberen fast på gaflen. Bare lige så kaliberen sidder løst. Pres så bremsegrebet ind og hold det inde mens du spænder kaliberen fast igen. På den måde centrerer du kaliberen så klodserne ikke burde gå på skiven.

  • #13   24. feb 2014 Michael,

    Hvis det ene stempel hænger, så tag klodserne ud, pres stemplerne lidt ud og rens stemplet med en vatpind der er vædet i sprit. Når du har renset dem, smøre du med Shimanos bremseolie, ganske lidt på en vatpind og presser stemplerne tilbage.
    På med klodserne og sikre dig at begge stempler køre ud når du bremser. Det ene må gerne bevæge sig en smule mere end det andet, men det duer ikke hvis det ene sidder fast.


  • #15   24. feb 2014 Hej alle sammen. Tak for alle jeres gode råd. De er hermed afprøvet og lige lidt har det hjulpet,

    Jeg er overbevist om at både calipere og greb har måtte lade livet efter tidligere ejer har påfyldt almindelige bil bremsevæske.

    Så har besluttet mig for at skiftet hele skidtet ud.

    Jeg har kigget lidt på Shimano's br-m446 bremsesæt. Lige pt sidder der br-m486 på cyklen, men tror ikke at der er den helt store forskel.

    Men hvis der er nogen der ligger inde med et komplet sæt bremser (for+bag caliper, slange og greb) så må i da godt lige give lyd fra jer smiley

    Og igen tusind tak for alle jeres svar.


  • #16   27. feb 2014 # 14 Det må du forklare nærmere. Hvori ligger "fusken".

  • #18   27. feb 2014 Hvis det løser problemet ser jeg ikke noget galt i det:-) Quick fix.

Kommentér på:
Hjælp til bremsefejl eller opgradering af bremser.

Annonce