{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.810 visninger | Oprettet:

Valg af hjulsæt og spørgsmål om QR {{forumTopicSubject}}

Hej CG.

Lejerne i mit XT bagnav på min Cube er defekte, og overvejer nu et nyt hjulsæt fremfor at udskifte navet på et "billigt" hjul (Alexrims).

Nuværende er med standard QR-aksler for og bag, men 90% af alle de hjulsæt jeg finder er enten med 12 eller 15 mm thru eller lignende. Hvad er kompatibelt med std. QR aksel? Kan man få conversion kit eller sådan noget?

Synes det er en helt umulig jungle derude, og har svært ved at finde noget som er med centerlock (har helt nye XT skiver til centerlock) og alm. QR, og helst en fælg hvor jeg slipper for en rim-strip til mit tubeless setup, (ikke UST dæk, men TLR dæk) samt til 10spd.
Jeg er en tung gut på 104kg.

Budget max 3500kr tænker jeg. Nogen forslag? Også gerne brugt?

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hjulsæt og spørgsmål om QR
  • #1   4. mar 2014 (link fjernet)

  • #3   4. mar 2014 http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=21101;page=1;menu=1000,2,140,17;mid=222;pgc=5240:5241;orderby=2

    Hope nav/hjul går man aldrig gal af.
    De kommer som 9mm/QR og kan konverteres til alle gængse størrelser, med den rette adaptor.

    De koster ca. 3000kr, så brug de sidste 500kr på et par nye 6 huls bremseskiver, så slipper du af med de evigt hylende centerlock skiver smiley

    Kan anbefale disse skiver:
    http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=7327;page=1;menu=1000,2,15,117;mid=113;pgc=146:535;orderby=2


  • #5   4. mar 2014 Atterman. Dem du linker til er med 6 bolt ikke centerlock. ( altså dit første link)

    Du slipper ikke for brug af enten rimstrip eller tape hvis du vil køre Tubeless medmindre du vælger en UST fælg.
    Og ja udvalget af nav er langt større til 6 bolt.
    men ellers kig hos http://www.actionsports.de/de/laufraeder/custom-laufraeder/mtb-disc-26-zoll/
    Der kan du bygge op som du vil
    Eller gør som Dennis foreslår, med et sæt Hope/ Flow EX fælge de kan fåes i DK til stort set samme pris
    http://cykelposten.dk/epages/Db_Linguabike_ApS_8900015.sf/da_DK/?ObjectPath=/Shops/Db_Linguabike_ApS_8900015/Categories/Udstyr/Komponenter/MTB/%22Hjul%20-%20MTB%22/%22Hope%20Technology%22



  • #8   4. mar 2014 UST hjul er de tungere end alm. hjul?
    Okay - som jeg har forstået det, så kan man køre TLR dæk med snask på UST hjul uden rim strip ik?

    Kunne godt tænke mig noget holdbart - gider ikke have noget der skal rettes op hos cykelsmeden 1 gang om måneden smiley


  • #9   4. mar 2014 Hej emil har skrevet en privat besked til dig.


  • #10   4. mar 2014 Har fundet en kombination som jeg synes godt om. Hvad er jeres holdning? Er det helt håbløst? smiley

    Nav: Shimano XT disc CL 785
    Fælg: NoTubes ZTR Flow EX black
    Eger: DT Swiss Competition 2.0/1.8 schwarz
    Nippler: DT Swiss Pro Lock Alu-Nippel Rot (Red)

    Jeg synes ikke pengene er til den combo med hope nav/ztr flow fælg og så også nye rotorer. Så kommer jeg næsten op på 4000kr med nye rotorer, nye stikaksler, samt tubeless kit.

    Ville NoTubes ZTR Arch EX være for skrøbelig til min vægt? (jeg vejer 104kg, men jeg kører ikke decideret downhill)


  • #12   4. mar 2014 Tænkte mest at det var pga. jeg ikke havde fået lavet service på det bagnav, at det var gået galt.
    Men der er stor forskel på et hope nav og XT nav, kan jeg forstå? smiley

    Der er faktisk også større forskel end kun 500kr. Prisforskellen er 1690kr - hvis jeg tager nye rotorer med i regnestykket.

    Mht. kun at købe et baghjul - er det ikke lidt ligesom kun at købe en ny højre sko smiley


  • #14   4. mar 2014 Omkring HOPE nav så er det fine nav men så er de heller ikke bedre, det er et godt nav til en fornuftig pris, at det har skulle tage Hope så lang tid at forstå at fælge fra Stans ikke er forstærket ordentlig og først nu selv kommer med en fælg er i min verden lidt utroligt.

    Emil har sendt dig en pm.


  • #15   4. mar 2014 Kig lige her engang:

    Det kan konverteres til qr for ca. 4-500.- og kan i øvrigt laves om til 95% af alle typer af aksler med untagelse af 150mm og 157mm. så et super alsidigt hjulsæt der kan holde til vores vægtklasse.

    http://www.cykelgalleri.dk/marked/Reservedele/54060-hjul_-hope-pro-2-evo-med-ztr-arch-ex


  • #16   4. mar 2014 @Carsten: Du er lidt efter stans fælge. de har ellers et ok ry, på det store internet. Så vidt jeg har kunne læse mig frem til anyways.

  • #18   4. mar 2014 Deres egentlige problem er at de er bløde i forhold til så mange andre mærker i samme pris niveau, dem som snakker bedst om dem er små ryttere men der er nu også rigtig mange tråde ude i det store www der er fyldt med klager over dem.

    Dave nippelforstærkninger blev std på en kvalitets fælg helt tilbage i start 90rne så kan man så selv vurdere om det ikke er skidt at der ikke er det på nogle af deres fælge og Hope først nu har fået ideen om at købe fælge i byen som har dem.

    Igen jeg har ikke et problem med Hope produkter men det at nogle gør dem til fantastiske produkter er ikke fyldestgørende, det er en god mellem vare når der tales nav men deres bremser er rigtig fine smiley


  • #20   6. mar 2014 DT, Mavic, Rigida, Velocity bla... nogle vælger så at tilføre en masse ekstra materiale godt omkring nippel området eller en løs skive direkte på nippel i stedet for en klassisk type men samme funktion, noget Stans kun gør på to af deres fælge (Alpha modellerne).

  • #22   6. mar 2014 Kan en DT Swiss Revolution eger 2,0/1,5/2,0 holde til mig, tror i? smiley

  • #24   6. mar 2014 Super - 32 stk til en mavic xm 819 ust fælg - det er godt nok ik?

  • #26   6. mar 2014 Den er faktisk en smule billigere (30€ for et hjulsæt) end ZTR Flow, Arch osv smiley
    I hvert fald hos actionsports.de hvor jeg kigger lige nu...

    Har læst rigtig meget godt om XM819 fælgen nu synes jeg. Virker som om det er en meget solid fælg, der kan tåle ret så meget, og det tiltaler mig.
    Det lader til at ZTR Flow, som hvad jeg har kunnet læse mig til, at nogle (ikke mange) har kommenteret var lidt blød. Så synes jeg det lyder som en god idé med de eyelets/forstærkninger dér, som mangler på Flow.
    Vægtforskellen er heller ikke så stor, selvom XM819 er en smule tungere med prenipples end ZTR Flow.


  • #27   7. mar 2014 #21 Dave

    Altså hvis du snakker om UST fælge har du ret men så fjerner du også Stans fælge og Halo fælgene (tubeless ready ikke UST) skal man sammenligne med dem så har de fælg mærker jeg har nævnt også modeller med nippelforstærkninger.

    Emil

    En enkelt nippelforstærkning er ikke stærkere end en fælg med ekstra tykkelse i gods ved nippel er det derimod en dobbelt nippelforstærkning gør det en reel forskel eller der er ekstra gods på fælg med den ene forstærkning, der hvor man virkelig havde gavn af de forstærkninger er fra tider hvor en fælg typisk havde samme godstykkelse i det meste af fælgen, der er stadig firmaer som bruger det princip dog uden forstærkninger (bla Stans), en af grundende til at en hjulbygger er glade for nippelforstærkninger er at de er lettere at få det rigtige spænd på (mindre friktion på stålflade vs aluflade) noget man løser med en dråbe olie (som man bør uanset hvad men ofte "glemmes" da det tager mere tid).

    Omkring bløde fælge (Stans) så skal du bare gå ind på de link her og du vil kunne finde ud af at det ikke er en sjældden gang og slet ikke når rytter er over 75-80kg
    http://www.mtb-news.de/forum/
    http://www.bikeradar.com/forums/
    http://www.rotorburn.com/forums/forum.php
    http://forums.mtbr.com/forum.php
    http://singletrackworld.com/forum/


    Personligt vælger jeg fælge med forstærkninger men kun hvis der er forøget gods tykkelse hvor den enkelte nippelforstærkning er.

    En Mavic XM819 fælg er en ganske god fælg men den tungere rytter kan måske have en lille fordel i at købe den tidligere udgave af den da den er tykkere i godset på nippelsiden men også 25gr tungere men kan købes så billigt som 29€ for 32h og 19€ for 28h (evt som forfælg) eks er 26" fælge inc ventil.

    Har for sjov skyld tjekket lidt op på hvad det egentlig koster at bygge et godt sæt hjul som kan holde (det er kun materiale priser).

    DT Swiss 240 32H til 6 huls skiver, Mavic XM 819 (den tidligere model 2012), DT Revolution eger (sorte), messing nipler (sorte) og forsendelse til dk= 3557kr hos en af mine leverandøre men de er ikke byggede kender desværre ikke pris for det da jeg altid har bygget mine selv men jeg kender pris i morgen smiley


  • #29   7. mar 2014 Hmm Tricon år 2010 og frem...

    Dave det er generelt for dårligt at udvalg ikke er større og ikke specifikt HOPE at de så kommer med det nu er jo i og for sig ikke revolutionerende uanset om man er fra det Engelske eller forhandler af mærket, havde det været tidligere da behov kom (TLR tiden) så havde det været noget helt specielt smiley


  • #32   7. mar 2014 Køre TL på mine mavic xm719. Og det virker fint syntes jeg. Hvad kan en Tr fælg som mine ikke kan?

  • #33   8. mar 2014 Dave

    Det er kun HF som er nogle fjolser ikke at have de fælge i løs vægt, de kunne købes som 26" i 2010 og i slut 2010 kom 29" med men 650b fælge kommer desværre først lige efter sommer sammen med et nyt udvalg af fælge, pris på Tricon fælgene er omkring 80€ plus porto, hvis vi taler hjulsæt så er det et fantastisk hjulsæt, stift, stærk og lette (noget man også ser i de mange test der er lavet af dem) men kan også tage op til 110kg alt efter om det er 1550 eller 1700 udgaven.

    Det smarte ved de "rockers" de bruger til nipler er at de også kan bruges på en del af deres andre fælge, selvfølgelig med en lidt længere eger men stress fladen er pludselig en del større, ved ikke om du har prøvet at arbejde med de (skal vi kalde dem både) men er faktisk ret lette at få på plads, minus er at de ikke koster gratis (ca 20kr stk).

    Du har helt ret i at de ikke er så brede indvendig men de kan tage dæk op til 2.4 men ville nok ikke vælge noget bredere end 2.25 på de Tricon og slet ikke hvis der er vægt på rytteren men til den typiske rytter 75-80kg +-

    Går selv og venter på fælge som dig i 650b der er ekstra forstærkede til min fully for med alderen er man jo selv havnet i den velvoksne vægtklasse men det betyder jo heldigvis ikke at man skal stoppe med at ha det sjovt på sine cykler smiley

    Omkring DT fælge generelt så er nærmest alle deres fælge klar til slange løst, eneste det kræver er man bruger det røde fælgbånd (som man eks også skal på Stans) som de har samt deres ventil, det er ret vigtigt med ventilen for de bruger mindre udboringer i deres fælge end man ellers ser.

    Jeg smider lige et link til dig (pm) hvor du kan få de mavic 819 ust fælge til en billig penge men det er den gamle model med tykt gods hele vejen rundt ved nipler smiley


    Claus
    Siger vi eks UST fælge så er center af fælg lidt anderledes, typisk vil du se en fælg har en blød bue mellem flanger (det som var bremseflade i gamle dage) men en UST har en skarp kantet hvor så vulk på dæk samles så når det er pumpet op så ligner det nærmest en lukket ring hvis man laver et tværsnit og sidder noget bedre fast på fælg men straf er en mærkbar ekstra vægt.

    Forskel på de nye TR fælge er typisk kun at der ikke er gennemgående nippelhuller men har ingen betydning, man gør bare som vi gjorde i gamle dage, små korkpropper i hvert hul i fælg og skære dem til så det er en pæn jævn flade, så kan de også bruges til slange hvis uheld skulle ske og så den lille detalje at du ikke behøver at køre med snask (noget jeg selv godt kan lide at ha i dækket, den ekstra lille flydende lap er smart nok ude i moder natur smiley


Kommentér på:
Valg af hjulsæt og spørgsmål om QR

Annonce