765 visninger
|
Oprettet:
Hjælp: QR, 15 og 20 mm foran {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige et spørgsmål. Jeg er lidt en nybegynder, så bær over med mig.
Hver gang jeg kigger på hjulsæt støder jeg på følgende mål angivet i mm, 9, 15 & 20 MM. De dukker typisk op i forbindelse med hjulnav samt QR.
Spørgsmålet går så på hvad er disse mål for og hvordan finder jeg ud af hvilen "størrelse" jeg skal bruge?
På forhånd tak.
okt 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Cykler: 13 Emner: 174 Svar: 894
Håber det kan forklare det..
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 50
*Hvis du har en DT Swiss gaffel, kan det dog forholde sig lidt anderledes.
Mht. bagaksel, så kommer du til at løbe ind i samme "problem", de har man nemlig også flere forskellige str. nogle, er dog mere brugt end andre.
- 10x135mm QR, bruges normalt på mange XC cykler
- 12x135mm QR, en lidt skæv standard, som ikke er så brugt mere
- 12x142mm QR, en meget brugt akseltype på mere "hardcore" cykler, ses ofte på full-suspension cykler
- 12x150mm, bruges næsten kun på full-suspension downhill cykler.
Igen er det ligesom med gaflen; ved 10x100mm QR har cyklen "åbne" dropouts, akslen skal altså ikke tages ud før montering. Det skal du til gengæld ved resten.
*DT Swiss har lavet en såkaldt RWS 9mm QR system til nogle af deres gafler, som istedet for et normalt 9mm fornav, hvor aksel og selve QR´en er to forskellige dele, har DT Swiss valgt at lave det som en samlet aksel, for at øge stivheden, dette kan dog kun bruges til nav med lukkede lejer. Og det har den konsekvens, at man først kan sætte akslen i, når man har sat hjulet på plads i gaflen.
Det samme princip gælder ved 10x100mm QR bagaksler, det er dog ikke DT Swiss der har lavet det, men her kan man også købe 10mm aksler, som erstatter den normale aksel og QR´en, men igen kan man først sætte akslen i, når hjulet er placeret korrekt i rammen.
Når alt dette er sagt, kan man med mange nav nu om dage, skifte aksel typen, altså skifte endestudserne i hver side, og vupti, så fungerer de med en anden aksel standard.
aug 2011
Følger: 1 Cykler: 1 Emner: 3 Svar: 23
Hjælp: QR, 15 og 20 mm foran