{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.888 visninger | Oprettet:

Maria S
Maria S
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11

Bremse - newbie! {{forumTopicSubject}}

Godmorgen og god lørdag smiley
Jeg har fået stjålet min cykel, og har derfor fået lov til at låne en anden - som jeg muligvis må købe. Den har stået et års tid i en garage, og der er den gået lidt til! - Fx småbremser den konstant på baghjulet. Jeg ved endnu ikke hvordan gearenes stand er, da jeg ikke har kunnet tage en tur på den endnu...

Især bagbremsen trænger til en kærlig hånd, og selvom min kæreste er ret god til det med cykler, og selv reparere og vedligeholder sin racer, så har han altså travlt med arbejde osv, så jeg tænkte, at jeg kunne forsøge mig herinde, og se om der var nogle der kunne være behjælpelige med at fortælle om jeg blot kan rense bremse og indstille lidt på kablet. Måske give mig et svar på, om det er en bremse med væske der skal "bleedes" inden jeg kan gøre noget, eller hvordan??

Jeg er ret meget på bar bund, det eneste jeg nogensinde har gjort ved en cykel, er at lappe dæk. Men jeg er stædig og meget teknisk anlagt - så jeg tænker at det kan jeg da godt selv. Jeg har vedlagt et billede af den beskidte bagbremse - som hvad jeg kan se på nettet er en skivebremse? Og den er af mærket Shimano smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bremse - newbie!
  • #1   21. jun 2014 mon ikke det er kablet prøv at løsne det og se om den stadigvæk hænger i bremsen hvis den ikke gør skal den have et nyt kabel

• #2   21. jun 2014 og det er ikke en skive bremse og skal ikke bledes da det er med kabel

• Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    jun 2014

#3   21. jun 2014 Tak for hurtigt svar.. - Så meget newbie er jeg, haha.. smiley Kablet sidder vidst løst, da jeg trykkede hårdt på bremsen gik den løs, og så kunne jeg tage kablet ud... Altså den vil have godt af nye kabler - faktisk nyt af alting - men den skulle jo helst være køreklar mandag smiley Man kan ikke blot rense den, og sætte kablet i igen, som en hurtig løsning?

• Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    jun 2014

#4   21. jun 2014 Og så er der snask over alt, både inde i håndbremsen på styret og på selve bremsen som ses på billedet...

• Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    jun 2014

#5   21. jun 2014 Den ser sådan ud oppe ved håndbremsen smiley

profilbillede
  • #6   21. jun 2014 kan baghjulet trille rundt nu hvor der íkke er kabel på

• Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    jun 2014

#7   21. jun 2014 Nej, eller altså lidt, men bremsen går stadig på... Den er også ret rusten dernede.. Man kan vel i og for sig godt cykle uden bagbremse, så hvis jeg fik den renset og fjernet kablet helt, ville det monstro så hjælpe? Så kunne jeg jo bestille kabel til på mandag?

profilbillede
  • Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    jun 2014

#8   21. jun 2014 Og så lige en anden ting også... Burde "gevindet" ikke sidde fast i håndbremsen, og ikke hænge på kablet?

• #9   21. jun 2014 Dit kabel går stramt grundet rust, prøv at give kablet en smule olie oppe ved styret (den ende du holder kablet på billedet) og motionere(træk) kablet frem og tilbage, så kan du måske redde den smiley

Det er en rullebremse du har på cyklen, og dit snask (fedt) er et godt tegn, så er det hverken selve bremsen eller bremsegrebet der er problemet.

Kan du ikke få liv i kablet igen, så er det ret simpelt/hurtigt at sætte ny yderkabel og inderwire på, det må du tvinge din fyr til at lave! Det tager kun 5minuttter smiley

• Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    jun 2014

#10   21. jun 2014 Det vil han med garanti også rigtig gerne, han har bare selv så mange andre ting der skal ordnes, så jeg vil helst ikke være til besvær, selvom han med garanti er 100 gange bedre og hurtigere til det...

Som jeg spurgte om før - er det normalt at gevindet også er røget af? Og at der er så meget wire? Jeg kan ikke sætte kablet fast til gevindet igen..

• Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    jun 2014

#11   21. jun 2014 Og er det noget specielt olie den skal have?

• #12   21. jun 2014 En tynd olie, gerne syrefri.

Og der er ikke gevind i den type greb du har, du har en justere skrue med en omløber, og du justerer kablet med omløberen smiley

Og kablet er kun så langt, fordi inderwiren sidder fast i yderkablet.
    Det er også derfor din bremse "hænger" (bremser lidt hele tiden)

• Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    jun 2014

#13   21. jun 2014 Men skal den ikke sidde fast, endten på kabel eller greb?

Jeg har besluttet og tage kablet af og få renset bremsen.. Det viste sig at kablet eller bremsen den hiver i, "bare" havde sat sig fast i midten.. Jeg ved ikke om jeg kunne få den fri fordi jeg havde skruet kablet løst, eller hvordan - men nu bremser den i hvertfald ikke på baghjulet mere - og bremsen på forhjulet virker fint...
    Så når bremsen er renset, burde jeg så ikke kunne sætte kablet på igen? Hvis jeg evt. lige kigger youtube igennem for en lidt mere dybdegående forklaring?
    Og i skal altså have 1000000 tak fordi i har gidet hjælpe sådan en lørdag formiddag smiley Jeg var helt lost!

profilbillede
  • #14   21. jun 2014 Den sølvgrå justere skrue er to delt, den del med gevind har et spor i sig, som passer ind i grebet.

Du skal bare skrue på omløberen/fingerskruen, ind/ud for at justere kablet.

Og du behøver ikke en youtube video for at samle det igen, du skal "bare" montere kablet modsat rækkefølge af, hvordan du afmonterede det smiley

• Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    jun 2014

#15   21. jun 2014 Det tror jeg også du har ret i.. Jeg ville sætte wiren i først, og derefter det der kabel, og i det jeg trækker i wiren er det kun det halve der kommer ud, og der hvor den er knækket er den helt sort, så jeg tænker det er der fejlen ligger smiley

• Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    jun 2014

#16   21. jun 2014 Men jeg har jo netop ikke afmonteret med vilje... smiley den er nok knækket i det jeg ville blokere bremsen, for at se om det ville hjælpe.. Så det burde da virke efter en god vaskning af hele cyklen og nyt kabel...

• #17   21. jun 2014 Har du fået det fixet ?

• Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    jun 2014

#18   22. jun 2014 Mjah, jeg har fået kablet af, så bremsen ikke hænger længere (og fandt ud af kablet var knækket på midten) så nu er bagbremsen ikke sat til, men bremser ikke hele tiden mere, og cyklen er vasket, og køre godt.. Så der skal bare nyt kabel på, så tænker jeg det virker smiley og kæresten min var stolt af at jeg kunne selv smiley

• #19   22. jun 2014 Super ! smiley

Kommentér på:
Bremse - newbie!

Annonce