Bremse - newbie! {{forumTopicSubject}}
Godmorgen og god lørdag
Jeg har fået stjålet min cykel, og har derfor fået lov til at låne en anden - som jeg muligvis må købe. Den har stået et års tid i en garage, og der er den gået lidt til! - Fx småbremser den konstant på baghjulet. Jeg ved endnu ikke hvordan gearenes stand er, da jeg ikke har kunnet tage en tur på den endnu...
Især bagbremsen trænger til en kærlig hånd, og selvom min kæreste er ret god til det med cykler, og selv reparere og vedligeholder sin racer, så har han altså travlt med arbejde osv, så jeg tænkte, at jeg kunne forsøge mig herinde, og se om der var nogle der kunne være behjælpelige med at fortælle om jeg blot kan rense bremse og indstille lidt på kablet. Måske give mig et svar på, om det er en bremse med væske der skal "bleedes" inden jeg kan gøre noget, eller hvordan??
Jeg er ret meget på bar bund, det eneste jeg nogensinde har gjort ved en cykel, er at lappe dæk. Men jeg er stædig og meget teknisk anlagt - så jeg tænker at det kan jeg da godt selv. Jeg har vedlagt et billede af den beskidte bagbremse - som hvad jeg kan se på nettet er en skivebremse? Og den er af mærket Shimano
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Cykler: 1 Emner: 59 Svar: 728
mar 2010
jun 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
jun 2014
jun 2014
mar 2010
jun 2014
jun 2014
feb 2006
Følger: 14 Følgere: 18 Cykler: 7 Emner: 47 Svar: 1.073
Det er en rullebremse du har på cyklen, og dit snask (fedt) er et godt tegn, så er det hverken selve bremsen eller bremsegrebet der er problemet.
Kan du ikke få liv i kablet igen, så er det ret simpelt/hurtigt at sætte ny yderkabel og inderwire på, det må du tvinge din fyr til at lave! Det tager kun 5minuttter
jun 2014
Som jeg spurgte om før - er det normalt at gevindet også er røget af? Og at der er så meget wire? Jeg kan ikke sætte kablet fast til gevindet igen..
jun 2014
feb 2006
Og der er ikke gevind i den type greb du har, du har en justere skrue med en omløber, og du justerer kablet med omløberen
Og kablet er kun så langt, fordi inderwiren sidder fast i yderkablet.
Det er også derfor din bremse "hænger" (bremser lidt hele tiden)
jun 2014
Jeg har besluttet og tage kablet af og få renset bremsen.. Det viste sig at kablet eller bremsen den hiver i, "bare" havde sat sig fast i midten.. Jeg ved ikke om jeg kunne få den fri fordi jeg havde skruet kablet løst, eller hvordan - men nu bremser den i hvertfald ikke på baghjulet mere - og bremsen på forhjulet virker fint...
Så når bremsen er renset, burde jeg så ikke kunne sætte kablet på igen? Hvis jeg evt. lige kigger youtube igennem for en lidt mere dybdegående forklaring?
Og i skal altså have 1000000 tak fordi i har gidet hjælpe sådan en lørdag formiddag
feb 2006
Du skal bare skrue på omløberen/fingerskruen, ind/ud for at justere kablet.
Og du behøver ikke en youtube video for at samle det igen, du skal "bare" montere kablet modsat rækkefølge af, hvordan du afmonterede det
jun 2014
jun 2014
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 49 Cykler: 7 Emner: 179 Svar: 1.916
jun 2014
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 49 Cykler: 7 Emner: 179 Svar: 1.916
Bremse - newbie!