{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.317 visninger | Oprettet:

Rasmus M
Rasmus M
Tilmeldt:
6. jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

''Ballondæk'' - MTB {{forumTopicSubject}}

Hey der CG smiley

Jeg kunne godt tænke mig at prøve kæfter med noget MTB kørsel i skoven på div. stier o.lign.

Er på SU, og der står ikke penge på kontoen til en sprit ny MTB cykel...

Jeg har til gengæld en lidt ældre (ca. 5 år) MBK Cheyenne stående, som jeg tænker at jeg kan starte ud med. Den har indvendige gear, skivebremser for- og bag og et stel uden affjedring. Nok ikke den mest oplagte cykel til en tur i skoven, men det er hvad jeg har til at starte ud på.

Der er som sagt ikke noget affjedring på den, men vil jeg ikke kunne hente lidt på den konto ved at montere et par ''ballondæk'' (eller hvad hedder det?)

- Er sådanne dæk slangeløse og kræver det et bestemt type fæld, eller skal der en speciel slange til?

Tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ''Ballondæk'' - MTB
  • Rasmus M
    Rasmus M Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #1   6. jul 2014 min cykel er mere eller mindre magen til den her

    profilbillede
  • Rasmus M
    Rasmus M Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #2   6. jul 2014 og jeg tænker noget dæk i stil med det her?

    profilbillede
  • #3   6. jul 2014 du ødelægger hele din cykel ved at kører i skov, din gaffel smadret du med det samme. og hjælper ikke at sætte andre dæk på for at forbygge det med fast gaffel. få en anden cykel:)

  • #4   6. jul 2014 indenvendige er alt for tungt for dig og så har du rullebremser ikke skive bremser.

    du har en city cykel, eller noget i nærheden af en mtb smiley


  • #6   6. jul 2014 Jeg turde ikke bevæge mig ud på diverse stejle nedkørsler og opkørsler fyldt med rødder på den citybike der smiley

  • #7   7. jul 2014 Kan du køre i skoven på din cykel?
    Ja, det kan du, det muligvis ikke det sjoveste og mest behagelige, men det er muligt, og du får muligvis en lille fornemmelse af hvad mountainbike egentlig er, og bare til info, så bliver det KUN federe jo bedre en cykel du får.

    Er det en fordel med "ballondæk"?
    Ja, det er det, selvom din cykel er en citybike, så tror jeg godt du kan montere dæk i bredden 1,95", måske også større, men så begynder vi at satse. Du skal altså have fat i nogle dæk der hedder 26"x1,95", og nej, de er ikke slangeløse, eller det kan de være, men det fungere ikke på de fælge du har lige pt. Og du skal heller ikke have ny fælge, dækkene burde passe fint på, ja hvis du er heldig passer slangen også. Men få fat i nogle af mærket Schwalbe, Maxxis, Continental eller lign. din lokale cykelhandler har HELT sikkert nogen, og eller kan de nemt findes på nettet, til ikke alt for mange penge.
    Der er to fordele ved rigtige mtb dæk: du får meget mere greb, og det er super vigtigt i skoven, og så affjedrer de en smule, og det er måske det du mener når du spørger om "ballondæk" er en fordel. Når man kører mtb kører man typisk med meget lavt dæktryk, så har dækket en meget breddere trædeflade, og man har derfor meget bedre greb, men pas på! for lavt dæktryk og man klemmer slangen mellem dæk og fælg(det hedder snakebite, fordi man får to aflange huller i hver side af slangen). Da din cykel er en citybike vil jeg dog passe på med at have alt for lavt dæktryk, men du kan sagtens undgå at pumpe dækket helt op.

    Når du så endelig er kommet i skoven, så tænk over hvordan du kører, stå op i sadlen, kør i lavt gear, og husk hele tiden på at du kører på en citybike, så den har muligvis ikke så godt at masser af stød, så undgå hop, og store drop.

    - Stay Smooth, som man siger



  • Rasmus M
    Rasmus M Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #8   7. jul 2014 Mange tak Jacob, det var bestemt et brugbart svar! smiley

    Til jer andre, så er jeg (som jeg også skrev i indlægget) godt klar over at det ikke er den mest oplagte cykel til skoven... Jeg skal self. ikke ud på hardcore singletrack ruter og vild offroad kørsel smiley men mon ikke jeg kan finde nogle sjove grusstier til at begynde med.

    Så kan jeg altid spare op til nyt grej, hvis det er noget jeg bliver bidt af.


  • Rasmus M
    Rasmus M Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #9   7. jul 2014 Ang. bremser så er jeg blevet klogere smiley troede faktisk det var en form for skivebremser

  • Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 29
    #10   9. jul 2014 Den kan du sagtens køre skovtur med - Den store knægt har en magen til og den fik lige en mindre klinge foran så 1. gearet blev lavt nok - Og så ellers ud og tage runder på det blå MTB spor i Bordrup Klitplantage (fedt spor btw smiley Klart det ikke er nogen downhill cykel men det er nok heller ikke de første par uger at du skal ud og lave de store drops... Mhs til dæk så mål hvor meget plads du har i stellet. Køb evt ved en cykelhandler der garanterer at de kan være der ... Vil tro at 2" til 2.1" er omkring det bredeste du kan få plads til (Knægtens kom med 1,9" fra ny) Og så bare slanger der passer til brededn. Cyklen skal såmend nok holde til alm. motionsbrug smiley

  • Rasmus M
    Rasmus M Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #11   10. jul 2014 Tror også jeg evt. skal prøve med en mindre klinge foran, den er lige sej nok i det syntes jeg.

  • #12   13. jul 2014 #3 hvad gjorde man i gamle dage hvor MTB´erne ikke var med affjedring? smiley

    hehe


  • #13   14. jul 2014 #12

    Eller i gamle dage hvor man havde cantilever bremser og ikke disc bremser... uhhh ja vi stod jo af cyklerne inden sving og nedkørsler, træk forbi forhindringer og på cyklen igen...nååå ja glemte helt at man kørte meget meget langsommere den gang end man gør idag smiley (indeholder lidt ironi)


    Rasmus

    Du kan lave nærmest alle dæk og fælge slangeløse inc dem du har på din cykel så det er ikke et problem og koster ikke en formue (dog mere end to std butyl slanger).

    Du kan sagtens køre med stiv forgaffel, når man kan en smule teknik finder man ud af at både arme og ben har længere vandring end en forgaffel, folk er desværre så dele fikseret at de glemmer at man skal lære teknik inden man køber det smarte udstyr, man lærer aldrig at udnytte delene i nærheden af hvad de kan hvis teknikken ikke er der.

    Der er noget om at du med fordel kan skifte til en lidt mindre klinge foran på cyklen når du skal en tur på grusstien men du fjerner samtidig de lidt tungere gear når du så kører på asfalt så det er smart lige at vurdere hvad man har mest brug for i hverdagen.


Kommentér på:
''Ballondæk'' - MTB

Annonce