{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.622 visninger | Oprettet:

Hjælp til skivebremser {{forumTopicSubject}}

Hej foliens.

Jeg har købt mig en brugt MTB, som kører fortræffeligt, men der er problemer med forbremsen, som tidligere ejer havde nævnt, men jeg tænkte det kunne jeg snildt ordne.

Jeg skriver lige problemerne og håber nogen kan hjælpe mig med nogen brugbare inputs smiley Bremserne er tektro draco 2.

1) bremsen går på: jeg har løsnet kaliberen, trykket bremsen ind og strammet igen, men lige lidt hjælper det. Nogle forslag til hvad der ellers kan gøres?

2) tidligere ejer siger der er kommet noget olie på skive/klodser: jeg har skiftet klodser, og slebet skiven let med sandpapir (et råd jeg fandt på nettet). Er der noget at gøre her, eller er det ny skive? Jeg har kalkuleret med at skulle have ny skive, men kan den gamle reddes vil det da være bedst smiley

3) i tilfælde af ny skive, har jeg opdaget at gevindet på den ene skrue i 6 bolts låsen er helt smadret i gevindet, og nej jeg har ikke selv forsøgt og derved smadret det smiley Kan man selv borre skruen ud, eller noget andet, eller er det af sted til den lokale cykelsmed?

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til skivebremser
  • #1   15. sep 2014 Køb ny skive, billigt i længden. Du kan bore skruen ud med et lille bor og så dreje den ud

  • #2   15. sep 2014 Skal jeg bruge noget værktøj for at få skruen ud, eller er den bare lige til at få ud når man har boret den?

  • #3   15. sep 2014 Det kan være den kører på fordi skiven er skæv? Så løser du både nr. 1 og 3 ved at købe en ny skive smiley

  • #4   16. sep 2014 Hvis du vil have det lidt nemmere med sådan en skrue der er balret kan du med fordel bruge sådan noget i den her stil: http://www.harald-nyborg.dk/p9213/skrueudtraekkersaet-5-dele

    De fås i forskellige afstøbninger men brugen og effekten er nogenlunde det samme. De virker bedre end at stå og bøvle i flere timer med det (overdrivelse fremmer forståelsen smiley )


  • #6   16. sep 2014 Fedt - mange tak for det smiley

    Altså, så jeg borer bare et lille hul i skruen, og så drejer jeg én af de der djævle i linket ned i, og kan så dreje skruen fri, eller hvordan er fremgangsmåden?

    For så vil jeg da af sted i Harald med det samme, for som Frederik skriver, så løser jeg nok både 1 og 3 ved at skifte skiven smiley


  • #7   16. sep 2014 En såkaldt ornepik hjælper ikke hvis det er gevindet der er ødelagt, de er kun hvis er sekskanten i hovedet er væk. Hvis det er hovedet der er ødelagt så bare skær en lige kærv i til alm lige skruetrækker og så fjern bolten.
    Hvis det er gevindet så er er du nok nød til at få lavet gevindet i navet med en helicoil


  • #8   16. sep 2014 Det er sekskanten i hovedet der er smadret. Det er selvfølgelig også mig der lige skal lære at udtrykke mig ordenligt smiley Gevindet i selve skruen er ganske fint.

    Så jeg kan godt bruge en ornepik/skrueudtrækker? Eller er det nemmere bare at lave en lige kræv i skruen?


  • #9   16. sep 2014 Det er lidt som du selv lyster umiddelbart. Det er fint nok bare at skøre en slids så du kan bruge en ligekærv skruetrækker, du skal jo skifte skiven alligevel så det gør ikke noget hvis du får givet den en ridse eller tre. Synes dog personligt at ornesvansen er nemmere, men dovenskaben er også kraftig med til at bestemme det til tider hehe. Men begge metoder burde du kunne bruge uden de store problemer.

  • #10   16. sep 2014 Mange gange kan man være heldig at kunne slå en torx bit ned i et ødelagt sekskant hoved og få den ud den vej også.

  • Kasper K
    Kasper K Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Svar: 16
    #11   18. sep 2014 tag hjulet ned til den lokale mekaniker eller smed og lad ham svejse en møtrik på den kværnede bolt. Sammen med varmen, der kan løsne bolten i gevindet, kan du nu nemt skrue bolten ud med en top!

  • #12   19. sep 2014 Update: Jeg skruede et lille bor ned i skruen, det tog dog noget tid, for jeg skulle pænt langt ned i skruen. Og så smed jeg ornedilleren ned i, og efter lidt forsøg tog den pludselig ved, og vupti så kom skruen løs. Og nu er der bestilt en ny skive smiley

    Tak for alle de gode råd, det er rart der findes hjælpsomme mennesker smiley


Kommentér på:
Hjælp til skivebremser

Annonce