5.881 visninger
|
Oprettet:

Tilmeldt:
2. mar 2013 Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
Specialized knækket? andre med samme oplevelse! {{forumTopicSubject}}
Hej CG..
Jeg købte mig en Epic comp carbon 2014 i sept. 2014. i webike.
Den er med 9m carbon..
Nu her efter godt og vel 900 km kørsel (ved godt det ikke er meget) har den fået en kedelig "ridse/flække" i carbon'et ved kranken.
Min svigerfars Epic WC knækkede samme sted i novembers, og en go hånd fuld andre epic'er i klubben er lige ledelse knække, her i blandt s-works..
Andre der har samme oplevelser af af Epic'en, at den faktisk er utrolig dårlig kvalitet? Eller er Specialized generelt bare dårligt kvalitet?
Mvh
en frustreret studerene....
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 21 Cykler: 15 Emner: 3 Svar: 484
Specialized er ikke dårligere kvalitet end så meget andet, der er bare mange flere af dem, scott, cervelo, canyon, you name it revner/flækker ligeså meget.
Tilmeldt:
mar 2013
Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
og har ikke lydt til at undvære den, mens de skaffer noget andet til mig..
mar 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Cykler: 12 Emner: 2 Svar: 100
Tilmeldt:
mar 2013
Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
Var bare interesseret i af høre om andre end lige vores cykel klub har haft problemer specielt med dette mærke og deres carbon rammer.
mar 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Cykler: 12 Emner: 2 Svar: 100
Tilmeldt:
mar 2013
Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
Dejligt svar
Jeg indrømmer gerne at jeg er uviden (endnu) omkring cykler. Da jeg skulle købe min epic valgte jeg carbon modellen over alu udelukkende fordi alu'en var sort/rød. og den farve er min sviger fars epic også, så det kunne jeg ikke leve med
Men godt at høre i alle er enige om at det ikke kun er Specialized der er "svage"
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Der kan være flere forklaringer på revner ved kranken, men det er udløst som fatigue. Inden man byggede cykler i carbon, var windsurfing industrien allerede igang med bygge master i carbon. Hvis du nogensinde har set sådan en carbonmast spændt ud, set hvor meget den kan flexe og målt godstykkelsen, så vil du ikke være i tvivl om det er noget sludder DaveB skriver. Det er i langt større grad et spørgsmål om Engineering og erfaring i produktionen, end at skrælle af godstykkelsen for at vægt optimere.
Carbon, eller komposit som det er, består af en resin og carbonfiber. Ingen af de materialer er synderlig stærke alene, men når de blandes opnår materialet meget bedre mekaniske egenskaber. Ligenetop resinen er ret vigtig, er den for sprød sprænger den næsten som glas. Når først der opstår mikrorevner i den, knækker carbonfiberne lettere og så har vi balladen. Jeg siger ikke det er forklaringen, men prøver bare at forklare det ikke kun handler om materiale tykkelse.
Tilmeldt:
mar 2013
Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
Vil det være for dumt at køre en tur på den inden den bliver afleveret? altså rent sikkerhedsmæssigt? eller skal jeg bare komme afsted til webike.?
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Vil lige tilføje: vær glad for det er opstået så tidligt, så er der mindre diskussion ved en reklamation;)
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Du skriver så mange gange at folk taler sludder... du ved ikke engang hvad karbon på en cykel består af....få nu styr på dine ting inden du prøver at gøre andre dumme.
Resin er enten en syntetisk eller organisk harpiks lignende lim (der bruges også to eller trekomponet lim i den moderne teknik), karbon er i sig selv ikke en masse som er fast så den skal tilføjes et tredie produkt for at binde det og der bruger men typisk aramid (polyester net), det er aramid og carbon tilsammen som giver en måtte som kan formes.
Alt efter hvilken mængde og type resin/lim (hårde og bløde findes og bruges) og type aramid der bruges kan man regulere flex egenskaber og antal af lag er det som giver styrke samt stivhed.
At sammenligne en surfing mast eller en skibsmast med en cykel del helt hen i vejret, der bruges helt forskellige teknikker, der er større lighed mellem den teknik man bruger til karbon bremseskiver i motorsport og den formel man bruger inden for cykler end dem man bruger inden for vandsport eller for den skyld ketcher sport.
Hvorfor bruge ordet fatigue nu alt andet du skriver er på dansk... ved du ikke hvad det betyder ?
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Sænk paraderne og slap lidt af. Jeg gider ikke at starte en diskussion med dig omkring dette.
Jeg har arbejdet med kompositer i flere år og ved udmærket godt hvad resin, fatigue brud er og jo, jeg repareret flere carbon cykler.
Det er muligt du ikke bryder dig om mit eksempel, men som jeg skrev, var det et forsøg på at forklare den slags brud ikke nødvendigvis er relateret til godstykkelsen.
Lamineringer kan (og bliver) lavet stærkt anisotropiske, hvilket er en af fordele fremfor stål der er mere isotropisk. Så når man taler om stivhed, er det langt mere komplekst end bare lagtykkelse.
maj 2013
Følger: 10 Følgere: 34 Emner: 64 Svar: 241
Tilmeldt:
mar 2013
Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
Byttede du eller forhandler rammen?
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Nu er det dig som går ind og er personlig og siger at det er noget sludder andre siger (ikke noget nyt i det), problem er bare at det du så skriver er noget sludder og ikke engang ved hvad carbon består af...
Ved du overhovedet du overhovedet hvor lidt carbon der er i sådan en blanding/måtte (der er en grund til det rigtige navn er thermoplast).
At du har lavet rep på et par carbon rammer gør dig på ingen måde til specialist, det har utallige mennesker gjort, vi er mange som har gjort det siden start 90´rne, det giver på ingen måde ret til at kalde det andre siger noget sludder når det er korrekt det der siges af dem.
Hvor kommer det med stål ind i sagen...har ikke været på tale på noget tidspunkt i denne tråd men bevares fine fysik ord du har copy/paste ind fra en artikel oversat til dansk anisotropiske = retningsbestemt, isotropisk = ikke retningsbestemt medmindre man ændre fladens form (evt ved varmebehandling), at det så er ord man typisk bruger inden for magnetismens/elektriske verden er så en anden historie.
Så nej jeg hæver ingen parader, jeg gør lige det du selv gør, går ind og retter hvis der siges noget sludder så som Dave så korrekt siger Hvad er dit Problem ?
maj 2013
Følger: 10 Følgere: 34 Emner: 64 Svar: 241
Ja forhandleren byttede den via specialized.
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Dernæst til Karsten og kommentar til #18:
Jeg forsøger på at svare på saglig vis, uden at genere nogen. Når der bliver skrevet noget der er forkert og af uvidenhed, forbeholder jeg mig ret til at kommentere på det. Det er muligt du opfatter det som mit "problem", isåfald har jeg det fint med at have det problem. Ja, det kan virke irettesættende og for dig og DaveB nok provokerende. Dertil må I undskylde, det er ikke min intention.
Det er muligt du tror jeg intet ved om kompositter og forsøger på at latterliggøre mig, men når du nu googler rundt for at forstå hvad an/isotropisk og thermoplast er, så læs nu grundigt på lektien.
Den resin som anvendes til cykler er en epoxy resin, som er en hærdeplast, IKKE Thermoplast. http://da.wikipedia.org/wiki/Plast
http://www.plast.dk/Fakta/Det-lille-plastleksikon/Det-lille-plastleksikon-indhold/index.aspx/
Carbonfiber, som cykler laves af, er en komposit bestående af kulfiber og en resin, det er ikke en thermoplast. http://da.wikipedia.org/wiki/Komposit
Hvis du kan finde epoxy eller polyester (der bruges til kompositter) på denne liste, kan du overbevise mig om andet: http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoplastic
Til sidst:
Isotropisk materiale har samme styrke i begge retninger, hvorfor det er mindre kritisk hvordan materialet bliver påvirket (retningsmæssigt). Stål er tæt på 100% isotropisk, men uni-directional kulfiber, som mange cykler laves i, er et eksempel på stærkt anisotropisk - stærkt den ene retning, men knækker nemt den anden. Disse begreber er almindelig indenfor styrkelæren og ikke specielt relateret til magnetisme eller elektrisk strøm.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Den ene var en Specialized Venge og den anden en Canyon Lux MTB. En i cykelklubben har lige fået nøjagtig samme fejl på hans Canyon ramme som min havde.
Hos Canyon tog det 2 måneder før jeg havde en ny ramme. Hos Specialized gik der en uges tid.
Specialized i Danmark har et ramme-garanti-lager, hvor de opbevarer en masse forskellige rammer, så man hurtigt kan få en ny.
Der har tidligere været livstidsgaranti på Specializeds rammer, men det er vist sat ned til 6 år.
Ned med rammen til forhandleren og så har du hurtigt en ny.
Jeg ville nu hellere have, at sådan en fejl flere år efter, fordi så ville man få en helt ny ramme til den tid også.
Den udvidede ramme garanti gælder kun første køber, så jeg forstår ikke dem der tør købe en måske 1-2 år brugt Sworks til rigtig mange penge.....
Tilmeldt:
mar 2013
Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
Men anyway.
Jeg smuttede ned til webike igår med cyklen, og blev så ringet op i dag. specialized dækker på reklamation, og sender en nyt frameset årgang 2015 fra sverige, da deres lager er i restordre.
Dette betyder så at min 2014 ramme bliver udskiftet til en helt ny 2015 ramme (win-win) dog kendes farven ikke endnu, (der er 3, matsort, blank sort og hvid) men hva fa'en, så tager vi den der fra..
Specialized garanti på rammer fra 2014 og før, gælder 5 år... alle nye rammer fra 2015 og frem er der livstids garanti på,..... begge tilfælde selvfølgelig ved 1. ejer kun..
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Har de virkelig ikke flere rammer på lager i DK.....ja så har de vel ikke et ramme-garanti-lager som jeg har fået oplyst.
Tror lige jeg skal have talt med min forhandler om hvor hurtigt de kan skaffe en ramme hvis der sker noget......det er jo en af årsagerne til jeg kører specialized....
Jeg har en 2014 s works epic ramme...
Fedt du får en ny ramme, men lad dig ikke spise af med en farve du ikke kan lide. Så må,de skaffe en dyrere ramme i matsort, som din nuværende...
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
Tilmeldt:
mar 2013
Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
Jack, prøv at læse denne igennem
Mit valg stod nemlig mellem Epic'en i alu (bedre udstyr X9) og Epic carbon (XT) og valget endte på carbon udenlukkende pga af farven, da jeg ikke brød min om den blanke sort/hvid (med rød streg) som aluen var...
ellers ja så må de jo tage numret dyre hjem
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 708
Tror ikke ekspeditionstiden havde været så kort for mange andre leverandører.
aug 2012
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 10 Svar: 648
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Du må undskylde det andet i tråd nogle gange går det sådan desværre
Jeg kan ikke mindes at Specialized overhovedet har haft livstid men kan huske at de har haft mellem to og ti år alt efter model.
Man skal nu ikke stresse så meget over at et stel ikke er på lager i dk, der er centralager i Europa og max sende tid i EU er 3dage med eks DHL eller UPS express typisk 24 timer.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Cykler: 1 Emner: 18 Svar: 1.420
Start med at søge faglitteratur frem for wiki, der er masser af det på nettet (søg på engelsk, tysk, fransk) og jeg har også lagt link ind her på CG af faglitteratur og materiale kundskab så vil du opleve at det eneste ikke syntetiske i sådan en måtte er mellem 7 og 10% carbon rest består af grundelementet Aramid (vævning/polyester, resin typisk syntetisk som epoxy sjovt nok også normalt er og begge typer kan fås som porøs eller fleksibel efter hærdning, bruges strategiske steder efter behov på en cykel).
GT er det eneste firma som igennem tiderne har kaldt den blanding for hvad det reelt er Thermoplast (thermoplast er et vidt begreb og bruges i mange forskellige situationer) GT stoppede dog med det efter et par år da det solgte bedre når man brugte navnet carbon.
Du har helt ret i det med Isotropisk og Anisotropisk kan dog stadig ikke se hvor jern (Fe) kommer ind i det hele men når det er sagt så kan man med diverse legeringer og profil ændringer (kold eller varmt behandlet) ændre på de betingelser hvilket man også gør i stor stil både i stål og titan rammer af en hvis kvalitet.
Tilmeldt:
mar 2013
Følger: 9 Følgere: 47 Cykler: 6 Emner: 38 Svar: 346
http://www.cykelgalleri.dk/forum/teknik-og-reparation/53004-specialized_flaekket_igen_wtf
Specialized knækket? andre med samme oplevelse!