Vedligeholdelse / renovering {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har efterhånden haft min mountainbike i lidt over et år og når vinteren engang er slut vil jeg gerne "shine" den op.
De fleste af skruerne og boltene og er så småt begyndt at ruste. Er der et sted hvor man kan købe et helt sæt rustfri skruer som passer til en Cube acid?
Tilspændningsskruerne til hjulene er også begyndt at ruste, kan man også købe et par nye?
Hvad så med kæden? hvor tit skal den skiftes? skal tandhjulene også skiftes sammen med kæden?
Eller kan man bare nøjes med at vaske kæden igennem og så give den olie bagefter?
Hvor tit skal bræmseklodserne i skivebræmserne skiftes?
Hvor meget vil i anbefale man skiller cyklen ad for at rengøre og smøre? Skal man f.eks. lade kranken være?
Er rimelig fiks på fingrene ellers...
På forhånd tak for hjælpen..
Hilsen Rasmus B
sep 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Cykler: 3 Emner: 8 Svar: 120
KÆDE og krans skal skiftes sammen .. og ca ved hver 3000 km .. få skilt dit headset leje ad og rens /smør dem .. smid din forgaffel ned til en cykelhandler som ka lave 100 timers service på sådan en (evt os ) ;o)
det var et lille forslag til en forårs klargøring ;o)
mvh Alex
og snak samtidig med din cykelhandler om de skruer som er begyndt at ruste om han har nogle nye .. det ligger de fleste cykelhandler inde med ..
jun 2006
Følger: 17 Følgere: 16 Cykler: 3 Emner: 15 Svar: 1.279
Det ligger i UK, men hvis du købte noget kunne du købe dem med.
feb 2008
Følger: 1 Svar: 13
jan 2007
Følger: 1 Cykler: 3 Emner: 6 Svar: 18
Mikkel m: Hvilken kategori går sådan en butik ind under?
er det et byggemarkede eller bare en butik der forhandler værktøj m.m.?
Jeg må prøve at finde én magen til..
min kæde knækkede forresten lige her i lørdags. nu har jeg så købt et ekstra "samle led" som bare kan klikkes på i stedet for det gamle der "gik op". Nogen der har erfaring med et sådan led?
Men nu fik jeg jo så anledning til at vaske kæden godt og grundigt og smære den op.
Lige et par supplierende spørgsmål vedrørende vedligeholdelse.. vil i anbefale eller fraråde at pille kransen af baghjulet og pedaler og krank af stellet?
Hvor meget kan man skille bagskifteren ad uden at komme galt afsted?
mvh.
Rasmus B
Vedligeholdelse / renovering