{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bafang / EL -mtb
  • #1   13. dec 2015 Hej Stefan !

    Fedt at hører med lidt hjemme Byg..

    jeg er cube Cykel handler speciale i Deres El-mountainbikes med bosch systemet,
    ved ikke om det på et tidspunkt vil kunne give dig noget hjælp

    Vi kører primært med 140 fully modellerne,


  • #2   15. dec 2015 Hej Stefan

    Spændende! Er selv ved at lave en DIY centermotor el-cykel.
    Har du mod på et par spørgsmål?
    Motor watt? batteri Volt og Ah? hvilket stel/ affjedring ? hvilke gear?
    Gerne et billede? smiley

    Vh Jesper


  • #3   15. dec 2015 #1
    Lyder som spændende cykler!
    Hvor mange watt triller de rundt med?

    #2
    Laver en mere detaljeret beskrivelse incl. billeder senere på ugen.
    Hurtige data:
    Santa Cruz Nomad C, 2013, 26"
    Cane Creek DB air bagdæmper, 160mm vandring.
    Fox Float 36, 160mm vandring
    1x10 opsætning med 36t klinge (kædelinjen er lidt problematisk)

    Motor / batteri:
    Bafang 750W centermotor
    Batteri: 48V 15Ah


  • #4   15. dec 2015 Synes fanme at det er et skråplan med el-mtber på sporene, på flere forskellige planer. Ville ønske det kunne stoppes, men det er desværre nok ikke muligt.

    Problemer som jeg ser dem:
    Meget øget slid på sporene.
    Øget risiko, både for brugeren selv, men også for andre mtbere og skovgæster.
    Mere fokus på farlige mtb-cykler i skovene, gående osv kan jo ikke se det er en elcykel.


  • #5   15. dec 2015 Det har vidst været oppe at vende før omkring motor eller ej!
    Gider ikke skrive en hel roman, men forsøger at svare på de problemstillinger som der, i dine / enkeltes øjne er.

    Ødelagte / opkørte spor:
    Kan med 100% sikkerhed garantere at jeg kommer langsommere rundt på min enduro cykel (med motor) frem for hvis jeg satte mig op på en af de XC raketter som jeg førhen var til!
    På stigninger var det, før i tiden, ikke effekten som jeg kunne smide på baghjulet der begrænsede mig, men derimod chancen for at miste greb / falde bagover.
    En cykel med længere vandring og mere aggressiv geometri er langt dårligere til at bekæmpe ovenstående scenarie - med motor eller ej, og jeg vil være faldet bagover langt før at XC cyklen giver op!
    Kan ikke se hvordan det skulle lede til større slid ?

    Med motor installeret kommer jeg heller ik' til at køre hurtigere nedad end nu - nærmere tværtimod, da cyklen ikke er helt så legesyg som følge af øget vægt.

    Fordelen ved motor ligger i, at jeg kan kompensere for alt den energi som går tabt i affjedringen på en enduro cykel i FLADE DK.
    Motoren har ikke til henseende at skabe en raket i skoven, men i stedet giver den mig mulighed for at kunne køre op af flere bakker / i længere tid, uden at hjertet hopper ud af kroppen.





  • #6   16. dec 2015 Hej Stefan

    Super beskrivelse af hvad det vil sige at køre på en e-mtb, der er desværre mange fordomme, typisk fra folk der aldrig selv har prøvet en e-mtb.

    Jeg syntes det er fedt at der kommer flere e-mtb'er til, det er ikke mange man møder ude i skovene. Det kunne være rart ikke altid kun at møde sure miner fra mænd i alt for stramme lycra shorts.


  • #7   16. dec 2015 Stefan:
    Det er et sjovt tilfælde; mit projekt skulle indtil for nyligt også bruge et Nomad stel. Har dog købt et Canyon DH stel for et par måneder siden..
    Har du et link til det kit du har brugt?
    Ser frem til at se et par billeder!
    Jeg ville have spurgt videre om optrækket på den, men kan nok ikke bruge til at sammenligne med den jeg bygger (mht gearing/stator størrelse/motor RPM)..

    Kort om mit projekt: (edit: ikke så kortfattet alligevel)
    -Canyon Torque '13
    -180mm Totem
    -4000W RC outrunner motor bagpå, med 16:1 Neugaard planet gearkasse
    -2700W RC outrunner motor foran, 2WD! (starter dog ud, kun med motor bagpå)
    -Nuvinci N360 CVT bagnav, servostyret, med kæde overførsel (trinløse gear)
    -30V/44V max 120A, ~800Wh lipo batterier (2-3stk 16000mAh 4S, 2400-3600g)
    -Batterier i rygsæk, vægtmål: cykel ~22-25kg, rygsæk ~5kg
    -Speedict/smartphone overvågning/datalogning
    -Med tiden en onboard arduino/ 4D systems styring/dataloging/display
    -Tidslinje: test tur medio 2016, 96% af dele købt, men puha der er meget arbejde endnu smiley

    Jakob:
    Jeg vil ikke sige så meget om emnet.
    Min " el cykel" er et ingeniør projekt, og ikke et hooligan tool eller transportmiddel, og er ikke pedal assist (praktisk talt en el motorcykel..) Så jeg vil sige at den er udenfor diskussionen.

    Mht. normale <1000W el cykler, have at it hoss IMHO. Der folk er fræser rundt på knallerter og MX lignende knallerter/125cc MC'er, der larmer og forurener af H til, så få lidt perspektiv.
    "Ville ønske det kunne stoppes, men det er desværre nok ikke muligt." 
    Ih hvor er jeg glad for at personlig frihed stadig findes..


Kommentér på:
Bafang / EL -mtb

Annonce